با ثبت اولین موارد کرونا در اراک (زادگاه من) نگرانی دلهره و احساس عدم امنیت را به خوبی میشد در خانواده و دوستان از روی یاداشتها و باز نشر اخبار از منابع مختلف را در واتس آپ و تلگرام حس کرد.

با گذشت چند روز و رشد تعداد افراد مبتلا به این ویروس به تدریج اختلاف نظر نیز در چگونگی واکنش به این بیماری جلوه کرد. بعضی با مقایسه آن با سرما خوردگی سعی میکردند خطر این ویروس را انکار کنند و بعضی دیگر با وحشت از مرگ در قدرت این ویروس مبالغه میگردند. نگرانی در خانواده‌ها بیشتر بر حول محور فرزندان شان بود و به خوبی میشد این هراس را از راه دور حس کرد.

از آنجا که پنهان کاری رژیم در مورد کرونا دیگر برای مردم حتمی شده بود تئوری توطئه و عدم اعتماد به رهنمود‌های حاکمیت نیز پا به پای شیوع کرونا رشد کرد. انتشار فیلم لیسیدن حرم‌های مطهر خیلی زود با تمسخر و انزجار از طرف کار بران دنیای مجازی روبرو شد و معجزه در برابر واقعیت سر تسلیم فرود آورد.

به تدریج بسیاری پذیرفتند که مسئله جدی تر از آن است که تصور میشد و در این رابطه نمی‌توان به امید حاکمان نشست به ویژه که حاکمیت نیز جدی بودن مسئله را در یافت هر چند که دیگر دیر شده بود. انتخاب داوطلبانه قرنطینه واکنشی عقلانی و مسئولانه بود که بسیاری آن را انتخاب کردند. انسان هم چون دیگر پستانداران در مواجهه به خطر مرگ واکنشی غریزی از خود نشان میدهد و در آنجا که خود را گرفتار و اسیر در چنگال خطر مرگ می‌یابد بی آنکه راه فراری داشته باشد، نخست به فکر نجات عزیز‌ترین هایش می‌افتد و در لاک خود فرو میرود. انتخاب قرنطینه هم زمان نشان از واکنشی عقلانی و غریزی دارد. زندگی در قرنطینه هر چند در آغاز دشوار بود ولی به لطف امکان استفاده از ارتباط‌های مجازی این قرنطینه موجب از دست دادن ارتباط با دنیای بیرون نشد و مبادله اخبار و آگاه بودن از حال و روز یکدیگر کمک بزرگی است برای مبارزه با وحشت و حتی مبادله تجربیات زندگی با یکدیگر، برای مثال پختن شیرینی خانگی، نان بربری در خانه و سرگرم کردن بچه‌ها با بازی‌های جمعی و غیره.

با یک مقایسه می‌توان نقش مدیریت دولت‌ها را در چگونگی واکنش مردم مقایسه کرد. اولین مورد کرونا در دانمارک در ۲۷ فوریه ۲۰۲۰ ثبت شد، دولت جلسه ویژه با شورای امنیت ملی برگزار کرد، رسانه‌ها با پخش مستقیم کنفرانس خبری وزیر بهداشت با شفافیت کامل مردم را در جریان گذاشتند، یک خط مستقیم تلفنی برای پاسخ به پرسشهای مردم راه اندازی شد و سایت ویژه کرونا اطلاعات کافی در مورد ویروس و نحوه پیش گیری را در اختیار مردم گذاشت. تلویزیون با پخش فیلم مستندی که در سال ۲۰۱۸ در مورد آنفولانزای اسپانیائی ساخته شده است جدی بودن خطر را و اینکه چگونه نداشتن دانش کافی و مصلحت سیاسی در ۱۹۱۸ سبب شد که مردمی که از پایان یافتن جنگ جهانی اول به جشن و سرود پرداخته بودند چندین برابر جنگ قربانی یک بیماری جهان گیر شدند. شفافیت و اطلاع رسانی به شکل گیری آگاهی جمعی کمک کرد و مردم بدون هراس به زندگی روزانه ادامه میدهند و هم زمان مراقب هستند که با رعایت راهکار‌های پیش نهادی جلوگیری از شیوع این ویروس را مدیریت کنند. در دانمارک وجود اعتماد دو جانبه بین مردم و مسئولان نقش به سزائی در جلوگیری از رشد هراس و سراسیمگی در جامعه داشته است و در ایران عدم وجود اعتماد دو جانبه بین مردم و حاکمان و یک مدیریت نا به سامان و عدم وجود شفافیت در اطلاع رسانی به مردم یکی از دلایل اصلی هراس مردم از کرونا است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)