هشدار !
“ویروس کرونا و وضعیت زندانیان!!”

جامعه در مقابل شیوع دلهره آور ویروس کرونا در حال واکنش است. اخبار این شبحِ در حال چرخش، در صدر حساسیتهای اجتماعی قراردارد.
کارنامه چند دهه وضعیت بی دفاع سلامت جامعه در مقابل اینگونه پدیده های زیانبار و بی توجهی وبی مدیریتی مسئولان نسبت به سلامت عمومی، منشاء دغدغه های مردم است.
نگرانی عمومی، انتظارات و توقعات طبیعی مردم و انعکاس آن در شبکه های اجتماعی ، بصورت یک فشار ، مسئولین را علیرغم پنهانکاریهای همیشگی به عکس العملهائی واداشته است.
مکان های عمومی ، موسسات ، مراکز آموزشی ، شبکه حمل ونقل عمومی و هرآنچه که جلوی چشم جامعه است مورد توجه و بحث و گفتگو قرار دارد.
اما آنچه که از چشم مستقیم جامعه بدور است وبستر مساعد و آماده ای برای شیوع این بیماری و قتل عام مبتلایان بیدفاع خواهد بود، زندان ها و بازداشتگاههای تحت کنترل قوه قضائیه و نهادهای امنیتی ست.
افکارعمومی میداند که زندانیان در شرایط نرمال هم بلحاظ سلامتی و بهداشت و درمان بسیار آسیب پذیر و بیدفاع اند.
سالهاست که اخبار بیماریها، مشکلات سلامتی و بی توجهی های مسئولین در درمان زندانیان برکسی پوشیده نیست.
مسئولین زندان و قوه قضائیه ، بارها از تراکم جمعیت زندانیان خارج از ظرفیت زندانها سخن گفته اند. زندان ها که بعلت عدم امکانات بهداشتی و بی توجهی مسئولین ، با این تعداد تراکم جمعیتی ،خود همواره محلی برای رشد و گسترش انواع بیماریها بوده است، در چنین شرایطی که ویروس کرونا با این قابلیت شدید تکثیر، کل جامعه را تهدید میکند، چه بلائی بر سر زندانیان اعم از زندانهای زنان و مردان خواهد آمد؟
میتوان تصورکرد زندانیان اسیری که امکان مراقبت های شخصی از آنان سلب شده و به الزامات پیشگیرانه دسترسی ندارند و زندانبانانی که بارها نشان داده اند به سلامت و سرنوشت درمانی آنان بی اعتناء بوده اند ، به چه فاجعه ای منتهی خواهد شد.
جامعه باید حساسیت بیشتری به سرنوشت این اسراء در مقابل گسترش ویروس کرونا نشان دهد. بدیهی ست قوه قضائیه و امور زندانها مسئولیت ویژه ای در مراقبت از این انسانهای در بند را بعهده داشته و کمترین قصوری در تامین سلامت آنان غیر قابل قبول و غیر قابل گذشت است.
شورای بازنشستگان ایران
۴ اسفند۹۸

ـــــــــــــــــــــــــ

کودکان کار ،قربانیان فراموش شده کرونا
۱- پنهان کاری به جای اطلاع رسانی و شفافیت از طرف حاکمیت
۲- مدیریت ناکار آمد و پیامدهای ناشی از آن
۳-تاخیر در تصمیم گیری های لازم و ناتوانی در اجرای آنها به دلایل مختلف
به عنوان نمونه یکی از گروههایی که در اقدامات اخیر دولت نادیده گرفته شده و هیچ توصیه و اقدامی در مورد آن صورت نگرفته ،کودکان کار در سطح خیابانها،در کارگاههای زیر زمینی و متاسفانه حتی زباله گردی این کودکان است که همچنان ادامه دارد و هیچ یک از سازمانهای دولتی مسئول دراین زمینه کوچکترین اقدامی انجام نداده اند
بیشتر سازمانهای غیر دولتی و حمایتی کودکان کار باهدف محدود کردن خطرات مانند سایر سازمانها به مدت یک هفته مراکز خودرا تعطیل کردند اما متاسفانه این کودکان باتعطیل کردن به دلایل مختلف به خانه های خود نمی روند و همچنان در خیابانها یا مراکز کاری دیگر به فعالیت خود ادامه میدهند.
برای کاهش تاثیرات زیانبار وضعیت این کودکان ،برای خود و دیگران پیشنهادات زیر در دوبخش دولتی وغیر دولتی ارائه می گردد
*وظایف سازمانهای دولتی
۱-ارائه بسته های بهداشتی رایگان از طرف وزارت بهداشت برای این کودکان وخانواده های آنان و توزیع آنها با همکاری سازمانهای غیردولتی
۲- ایجاد ایستگاههایی در سطح شهر تهران وسایر شهرها توسط شهرداری باهمکاری فرمانداری برای ارائه کمکهای بهداشتی و ایمنی به کودکانی که در سطح شهر حضور دارند
۳-نظارت جدی وزارت کار بر کارگاههایی که کودکان به کار اشتغال دارند برای اجرای حداکثر نکات بهداشتی و درمانی (البته اگر وزارت کار از آنها باخبر باشد )
۴- اجرای تست تشخیص ابتلا به کرونا در مورد کودکان کار در صورت لزوم توسط وزارت بهداشت برای پیشگیری از آسیبهای آن
*وظایف سازمانهای غیر دولتی حمایتی
۱-برقراری ارتباط تلفنی و مجازی با کودکان وخانواده های آنان توسط مددکاران اجتماعی باهدف اطلاع از وضعیت آنان و ارایه نکات بهداشتی و ایمنی به آنان و دادن بسته های بهداشتی به آنها
۲- مطالبه گری جدی ،مداوم و گروهی آنان از سازمانهای دولتی به ویژه از وزارت بهداشت ،وزارت کار ،شهرداری و….در ارتباط با وظایف آنان درمورد کودکان کار از جمله دادن بسته های بهداشتی ،انجام آزمایشهای لازم در مورد این کودکان و….
۳-مشارکت با وزارت کار در مورد ارائه خدمات وبسته های آموزشی در کارگاه های کار کودکان
این ها حداقل اقداماتی است که میتوان در مورد کودکان کار انجام داد وخطراتی را که برای آنان و دیگران وجود دارد تاحدی کاهش داد.

ـــــــــــــــــــــــــــ

«زنان باردار» درمقابل کرونا چه کارهایی باید انجام دهند؟

«الماسی» فوق تخصص زنان:

شستن مکرر دست‌ها، پرهیز از روبوسی و دست دادن و خودداری از حضور در خارج از خانه و تماس‌های غیرضروری باید توسط زنان باردار مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

احتمال سرایت ویروس کرونا در زنان باردار در زمان حضور در جامعه و ارتباط با افراد دیگر بیشتر از زنان غیرباردار است.

این ویروس یعنی از زمانی که این ویروس وارد بدن می‌شود تا ظاهر شدن علایم آن ۱۴ روز است و علامت این ویروس نیز تا یک ماه وجود دارد و احتمال اینکه فرد مبتلا خوب شود، ۸۰ درصد است اما در زنان باردار با توجه به پایین بودن مقاومت بدنی امکان بهبودی آنها کمتر از افراد عادی است.

زنان باردار هنگام انجام تصویربرداری و سونوگرافی باید از ماسک استفاده کرده و پزشکان مربوط نیز برای انجام این آزمایشات باید حتماً از ماسک استفاده کنند./ فارس

دیگری – ۵ اسفند ۹۸

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)