سلب میزبانی از ۴ باشگاه فوتبال ایرانی در لیگ قهرمانان و اعلام آن توسط کمیته مسابقات کنفدراسیون آسیا خبری نبود که کام فوتبال‌دوستان را تلخ و غرورشان را جریحه دار نکند. ناراحتی از این تصمیم تاکنون هم فروکش نکرده است.

مهمترین مدعای کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اتخاذ چنین تصمیمی خودداری شرکت های هواپیمایی از پرواز در آسمان ایران عنوان شده است.

رسانه ها و هواداران ۴ تیم ایرانی که ۲ تا از آنها یعنی استقلال (تاج) و پرسپولیس پرطرفدارترین تیم های آسیایی هستند، در واکنش به این تصمیم اعلام کرده اند که در پشت اقدام  AFC نه مسائل امنیتی بلکه سیاسی کاری نهفته است و این رفتار کاملا سیاسی، غیرورزشی و غیرفوتبالی است.

 

به نظر این کار با چالش های متعددی روبروست که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش فوق العاده تماشاگران: که از چالش های جدی لیگ قهرمانان بویژه در غرب آسیاست. حذف میزبانی ایران یعنی تشدید این بحران. مقایسه کنید حضور ۴۰ هزار نفر تماشاگران ایرانی در بازی های خانگی استقلال یا پرسپولیس با آن هزار هواداری که در دوحه برای تماشای دیدار خانگی استقلال مقابل الهلال حاضر شدند. کدامیک به اعتبار فوتبال آسیا کمک می کند؟

 

  1. کاهش درآمدهای فدراسیون فوتبال آسیا و از دست دادن بخشی از اسپانسرها که حضورشان با نبود تماشاگران بی معنا می شود، بویژه وقتی پای دو تیم پرطرفدار استقلال( تاج) و پرسپولیس در میان باشد.

 

  1. پائین آمدن سطح مسابقات و زیر سوال رفتن اعتبار آسیا: این مساله آنقدر جدی است که مجله معتبر فوربس در ارزیابی خود، کناره‌گیری تیم های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا را صدمه ای به اعتبار فوتبال آسیا دانسته است.

 

  1. مهمترین بخش، نادیده گرفتن حق طبیعی تماشاگران است، خوب می دانیم که عده ای در دنیا و ایران با فوتبال زندگی می کنند و معنای چنین تصمیمی جز تقابل با حق طبیعی مردم نیست.

 

  1. دلخوری اهالی فوتبال: این تصمیم نابخردانه تاکنون با واکنش پیشکسوت ها، بازیکنان و اهالی فوتبال که از جایگاه و محبوبیت بالایی بین مردم برخوردارند، همراه شده. از جمله علی پروین، دادکان و شفر مربی سابق استقلال، و بسیاری از بازیکنان مطرح.

 

می شود به ۵ آیتم فوق، این را هم افزود که با توجه به سابقه و نفوذ اعراب در اتخاذ چنین رویکردهایی در کنفدراسیون فوتبال آسیا، اذهان عمومی ایرانیان نه تنها زیربار پذیرش چنین دلیلی نمی رود بلکه شائبه سیاسی کاری و تبانی را در اذهان آنها نهادینه کرده و تصمیماتی مانند حضور زنان در ورزشگاه ها را نیز با تردید مواجه می کند.

نتیجه اینکه جو میهن دوستانه، شدت بیشتری یافته و ج.ا به امری که مطلوب اش است، دست می یابد با اینکه اصلی ترین مقصر تبدیل شدن این تصمیم ها به یک رویه ثابت کوتاه آمدن این رژیم ننگین در موارد مشابه طی سال های اخیر است و بس.

بنابراین برای لابی عربی فوتبال چه بهانه ای بهتر از فاجعه ای که رژیم برای هواپیمای اوکراینی رقم زد.

 

بهانه ای مخدوش

با این وجود از یاد نبریم پس از حمله موشکی سپاه به هواپیمای اوکراینی که بیش از ۱۴۰ هموطن طی آن کشته شدند، امیر قطر از همین آسمان به تهران برای دیدار رسمی پرواز کرد و سفیر انگلیس هم از همین پهنه به کشورش بازگشت. ضمن آنکه اطلاعات پروازی و تصاویر ماهواره ای نشان می دهد پرواز شرکت های هواپیمایی بین المللی از آسمان ایران بصورت عادی در جریان است.

نقطه نقضی دیگر برای این تصمیم، جنگ چند ساله است عربستان با یمن است. یمنی ها توانسته اند به آرامکو، بزرگترین تاسیسات نفتی این کشور حمله‌ور شوند، آیا پرواز پهپادهای آنها تهدیدی برای ناامنی آسمان این کشور نیست.

و ضمنا فراموش نکنیم چنین فاجعه ای برای اولین بار در دنیا نیست که رخ داده، پرواز ۰۰۷ کره جنوبی، سقوط هواپیمایی مالزی در میانه درگیری اوکراین و روسیه، سقوط هواپیمای روسی با ۴۰ سرنشین از شهروندان اسرائیل از این دست حوادث فراموش نشدنی است.

البته اشاره به این موارد چیزی از نکبت ۴۰ ساله رژیم که دامنگیر ایران شده، نمی کاهد.

سخن پایانی

چه خوب می شد که شاهزاده رضا پهلوی و بانو علیاحضرت فرح پهلوی به موضوع ورود می کردند و با استفاده از اعتباری که دارند به نقض تصمیم فوق کمک کرده و شادی را به مردم ایران هدیه می کردند. یادمان نرود شهربانو در بخشی از پیام خود در واکنش به تهدید ترامپ در حمله به ۵۲ مرکز فرهنگی وطن مان آورده اند: فرهنگ باستانی ایران با مسالمت و مدارای ذاتی خود توانسته …. بی‌توجه به اختلاف سیاسی‌های دولت‌ها از دیروزهای دور به امروز منتقل گردد‪.

اینجا درست جایی است که می توان سیگنال هایی از این دست داد بدون اینکه حمایتی از رژیم کرد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)