جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر سرکوب دروایش گنابادی را تشدید کرده است و به ویژه سایت مجذوبان نور که این سرکوب گسترده را پوشش می‌دهد، هدف قرار داده است. بسیاری از همکاران این سایت هم‌اکنون در بازداشت بسر می‌برند. بدون رسانه‌هایی آزاد و زمانی که ۵۲ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی هستند،نمی‌توان از انتخابات آزاد سخن به میان آورد.

گزارش‌گران بدون مرز سرکوب کارکنان رسانه‌ها و باز تشدید سانسور در ایران را محکوم می‌کند. یک ماه و نیم پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بسیاری از روزنامه‌نگاران، وب‌نگاران و مسئولان رسانه‌ها برای تفهیم خطوط قرمز و رعایت موارد ممنوع انتشار در انتخابات، از سوی وزارت اطلاعات احضار شده‌اند.
در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۹۲، عبدالغفور قلندر نژاد، همکار سایت مجذوبان نور در بندرعباس، در منزلش بازداشتشد. ماموران وزارت اطلاعات پس از بازرسی و ضبط وسایل شخصی، وی را به اداره اطلاعات منتقل کردند. وی سپس به زندان مرکزی شهر انتقال داده شد و از سوی دادگاه به «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با سایت مجذوبان نور» و «تماس با رسانه‌های بیگانه» متهم شد. این وب‌نگار در تاریخ ۹ اردیبهشت در انتظار برگزاری دادگاه آزاد شد.
کسری نوری، همکار دیگر این سایت که از تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ در زندان بسر می‌برد در ۶ اردیبهشت امسال، از سوی دادگاه عمومی شهر شیراز به یک سال حبس تعلیقی و پنج سال زندان محکوم شد. یکی از اتهامات وی مصاحبه با رسانه‌های بیگانه بود.
جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر سرکوب دروایش گناآبادی را تشدید کرده است و به ویژه سایت مجذوبان نورکه این سرکوب گسترده را پوشش می‌دهد، هدف قرار داده است. بسیاری از همکاران این سایت هم‌اکنون در بازداشت بسر می‌برند.
رضا انتصاری،حمیدرضا مرادی،مصطفی عبدی، که در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ در یورش به دفتر سایت مجذوبان نور در تهران بازداشت شدند و در انتظار محاکمه در زندان اوین بسر می‌برند. علیرضا روشن، که وی نیز در تاریخ ۱۳ شهریور در دفتر سایت بازداشت شده بود و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس قطعی و چهار سال حبس تعلیقی محکوم شده است. افشین کرمپور، در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ در شهرستان کوار بازداشت شده است و در زندان اوین زندانی است. صالح الدین مرادی، از تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ در زندان عادل آباد شیراز در بازداشت بسر می‌برند.
امیر اسلامی، فرشید یداللهی، مصطفی دانشجو و امید بهروزی، وکلای این وب‌نگاران نیز به همراه موکلان خود زندانی شده‌اند.
از سوی دیگر سایت کلمه نزدیک به اصلاح‌طلبان، خبر از احضار مدیران مطبوعات سراسری از سوی وزارت اطلاعات برای ابلاغ « خط قرمز ها و موارد ممنوع» داده است. « در این جلسه، فردی که خود را معاون وزیر و مسئول مطبوعات وزارتخانه» معرفی کرده است، «تهدید کرده که با هرگونه سیاه نمایی در دوران تبلیغات انتخاباتی برخورد خواهد شد.در این جلسه همچنین به مدیران مسئول مطبوعات اعلام شده است که انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را در واقع سپاه برگزار می‌کند و این نیرو و وزارت اطلاعات مراقب همه مسائل خواهند بود و هیچ تخطی از محدوده های تعیین شده را تحمل نخواهند کرد.»
با نزدیک شدن به موعد انتخابات جنگ قدرت در بالاترین رده‌ی جکومت شدت گرفته است و اینگونه این مسئول امنیتی اعلام کرده است که «هر میزان انتقاد از احمدی نژاد آزاد است و محدودیتی ندارد.» دوشنبه ۹ اردیبهشت،محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اعلام کرد: «در عرصه‌ی رسانه باید مراقب بود تا با انعکاس و برجسته‌سازی اخبار منفی و مأیوس‌کننده‌ی اقتصادی، امنیت روانی مردم سلب نشود و زمینه‌های امید و نشاط اجتماعی از آن‌ها گرفته نشود.»
«رژیم تهران می‌خواهد از انتخابات ۲۴خرداد سود جوید، تا اقتدار رهبر جمهوری اسلامی را که از سوی میلیون‌ها ایرانی معترض پس از انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات مورد مناقشه ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ ، به زیر سؤال رفته است، به وی بازگرداند. اما بدون رسانه‌هایی آزاد و زمانی که ۵۲ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی هستند،نمی‌توان از انتخابات آزاد سخن به میان آورد. انتخابات ۲۴خرداد می‌تواند فرصتی باشد برای برون رفت از بحران همه جانیه‌ای که کشور را فلج کرده است. اما رویه‌ی تاکنونی رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسدران افزودن بر وخامت وضعیت بحرانی و محروم کردن مردم از انتخابی آزاد و اگاه است.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com