سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۸:  یک زندانی که به اتهام قتل برادر خود در طی یک نزاع از ۲۸ سال پیش در زندان بسر میبرد از مسئولان تقاضای تعیین تکلیف دارد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، معین صلاح ورزی ۵۹ ساله، اهل روستای هفت چشمه شهرستان آبدانان در ایلام، اکنون ۲۸مین سال زندان خود را سپری می‌کند. این زندانی که به اتهام «قتل عمد» برادر خود بازداشت و به اعدام محکوم شده، مدت ۲۷ سال را در زندان ایلام بسر برد و از یک سال پیش به زندان دره شهر منتقل شد.

قتلی که معین صلاح ورزی به‌خاطر آن بازداشت شده، اوایل خرداد ماه ۱۳۷۰ به وقوع پیوست و وی ۱۳ تیر ماه همان سال بازداشت شد و از آن زمان تا امروز، همسر و فرزندان مقتول حاضر به رضایت نشده‌اند. 

فرزند این زندانی در گفتگو با سازمان حقوق بشر ایران گفت: «الان نزدیک به ۲۸ ساله که پدرم در زندان است. ما دو فرزندیم و من دو سال سن داشتم که پدرم مرتکب این قتل شد و بدور از داشتن پدر فارغ التحصیل شدم.» وی در ادامه گفت: «پدرم آنروز سر زمین کشاورزی بود و یک سال سر این زمین زحمت کشیده بود. عموم به بابام گفته بود باید برداشت امسال گندم و کاه را به من بدی و بابام حرف زور را قبول نداشته و بهش نداده. عموم اومد در میان اهالی روستا به مادرم فحش رکیک میده و پدرم با سلاح شکاری به سمت عموم شلیک میکنه. بابام خواسته به پاش بزنه نه اینکه برادرش رو بکشه اما عموم خودش رو جلو انداخت و تا عموم را رساندند شهر در بین راه فوت می کند.»

این منبع همچنین گفت: «پدرم الان ۲۸ ساله که در زندان است و حتی قوه قضاییه هم در این مورد جوابگوی ما نبود و میگویند پرونده گم شده و کسی پاسخگو نیست. بارها ما پیگیری کردیم، تهران به ما گفتند پرونده در دیوان عالی کشور گم شده و هیچ مسول زیربطی جوابگوی ما نیست. ما بدنبال اینیم که مسولان جواب بدهند و تا بلکه این پرونده پیدا شود و تکلیف پدر ما روشن شود.»

گفتنی است، در قوانین جنایی ایران ساختاری پیش بینی شده است که اگر شاکیان پرونده پس از ۱۰ سال حاضر به پیگیری اجرای حکم قصاص نفس و یا بخشش نشوند، متهم با نظر قضات و تودیع وثیقه آزاد خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com