همزمان با سفر محمود احمدی‌نژاد به اهواز، کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر این شهر روز گذشته در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. جمعی از کارگران کارخانه قند وتصفیه شکر اهواز که ۲۷ ماه است به سببب بلاتکلیفی کارخانه و تعطیلی خط تولید، حقوق نگرفته‌اند.

حسن لویمی، نماینده این کارگران در این زمینه به ایلنا می گوید: “هیئت دولت در دور دوم سفرهای استانی خود برای حل مشکلات کارخانه قند اهواز و کارگران آن مصوبه‌ای را تصویب کرد که این مصوبه نه تنها نتوانست مشکلات کارخانه و کارگران را رفع کند بلکه بعد از تصویب آن گره‌ای باز نشدنی به مشکلات کارگران افزوده شد.”

کارگران نسبت به تعویق و بی‌نظمی در پرداخت حقوق خود معترض هستند، این در حالی است که با توجه به اوضاع وخیم اقتصادی نه تنها روند عدم پرداخت دستمزد کارگران در سال جاری مهار نخواهد شد، بلکه تشدید هم خواهد شد.

با گذشت بیش از یک ماه از اعلام رقم ناعادلانه دستمزد سال ۹۲، اعتراضات کارگران علیه مصوبه مزدی همچنان ادامه دارد. آنها راه حل اساسی برای مقابله با این شرایط فلاکت بار و تغییر وضع موجود را توسل به اعتصاب و تجمع می دانند.

عدم پرداخت دستمزد ها و تعطیلی کارخانه ها

بنا بر آمارهای مختلف و رسمی طی سال های اخیر عدم پرداخت دستمزد کارگران شیوع بیشتری پیدا کرده است. در شرایط اقتصادی امروز ایران، حتی حداقل دستمزد تعیین شده نیز به موقع به کارگران پرداخت نمی شود. تعویق و عدم پرداخت دستمزد کارگران، فشارهای معیشتی واقتصادی سنگینی بر دوش کارگران و خانواده آنها گذاشته شده است.

به موجب گزارش ایلنا، بیش از یکصد و بیست کارگر کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس به نمایندگی از ۲۶۰ کارگر این کارخانه در اعتراض به تعطیلی کارخانه طی یک ماه اخیر و عدم دریافت حقوق سه ماهه گذشته خود در مقابل فرمانداری قروه تجمع کردند. این کارگران که با سوابق کار ده تا بیست سال در آستانه بیکاری قرار دارند نسبت به نابودی امنیت شغلی‌شان معترض‌اند.

بیش از ۲۶۰ کارگر شاغل در این مجموعه تولیدی علاوه بر اینکه از بهمن ماه سال گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند، بعد از پایان تعطیلات نوروزی نیز به دستور کارفرما از ورودشان به کارخانه جلوگیری شده است.

بیش از سی کارگر کارخانه کاشی رویال سمنان نیز در اردیبهشت سال جاری در اعتراض به تعطیلی کارخانه از سوی کارفرما وعدم دریافت دو ماه حقوق معوقه خود در مقابل استانداری سمنان تجمع کردند.

همچنین به گزارش جام جم، جمعی از کارگران کارخانه نساجی سیمین نو اصفهان با تجمع مقابل مجلس خواستار احقاق حقوق خود و بازنشستگی با بیست سال سابقه کار شده اند. این کارگران معترض می گویند که براساس قانون بازنشستگی، حدود چهارصد کارگر این کارخانه با بیست سال سابقه کار بازنشسته شده‌اند، اما از بازنشستگی حدود دویست کارگر خودداری می‌کنند.

اجرایی نشدن مصوبات دولت

جمعی از کارگران «شرکتی» اداره کل راه آهن یزد روز گذشته در اعتراض به عدم تغییر وضعیت شغلی خود در مقابل استانداری یزد تجمع کردند.

این کارگران هفته گذشته با امضای طوماری خطاب به اداره کل راه‌آهن این استان، نسبت به اجرایی نشدن مصوبات دولت در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری به قرارداد کار معین هشدار داده بودند.

گفتنی است، «نیروی کار شرکتی» به کارگرانی گفته می‌شود که با واسطه یک شرکت دلال نیروی انسانی به استخدام درآمده‌اند تا به این ترتیب کارفرمای اصلی تعهدی نسبت به بخش عمده‌ای از حقوق قانونی کارگران متقبل نشود.

به گزارش کبنا نیوز، جمعی از نیروهای شرکتی مشغول در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز هفته گذشته در جلوی محل استانداری تجمع کردند.

براساس این گزارش، طبق مصوبه هئیت دولت، نیروهای شرکتی باید تبدیل وضعیت شوند و در برخی از استانها این مصوبه اجرا شده است، اما در منابع طبیعی این کار صورت نگرفته است. همچنین حقوق و مزایا مرتب پرداخت نمی گردد و علی رغم سابقه کار بالای ده سال کارکنان همچنان در بلاتکلیفی بسر می برند.

وخیم‌تر شدن وضعیت معیشتی کارگران با افزایش قیمت نان

در حالیکه نارضایتی کارگران از حداقل دستمزدی که در اواخر سال گذشته از سوی شورای عالی کار تعیین شده روز بروز گسترده شده است، بموزات آن قیمت بسیاری از مواد غذایی در همین چند هفته پس ازتعیین نرخ جدید حداقل دستمزدها نیز افزایش یافته است.

در همین زمینه، با انتشار خبر حتمی بودن افزایش قیمت نان در روزهای آینده به نقل از مقامات دولتی، عملا مرگ تدریجی بر قشر کارگر تحمیل می شود.

این در حالی است که به گفته تحلیلگران مسائل کارگری، نان یک کالای ضروری پرمصرف است و از نظر اهمیت نخستین کالا در سبد هزینه مصرفی کارگران محسوب می‌شود. در سالهای گذشته همواره با افزایش بهای کالای‌های ضروری چون مواد پروتئینی، لبنیات، انواع گوشت و میوه و سبزیجات، کارگران به دلیل ضعف قدرت اقتصادی نان را جایگزین این کالا‌ها کرده‌اند.چنانچه نان نیز مانند گوشت، میوه و سبزی از سفره کارگران خارج شود، هیچ کالایی برای جایگزین شدن وجود ندارد.

آغاز دوره ابر تورم

با اشاره به تنگناهای معیشتی کارگران در سال ۹۲ و افزایش ناچیز حقوق بدون توجه به شرایط دشوار تورم و گرانی قیمتها، علیرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در نشست علنی مجلس گفت: “در حالی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از تاخیر و عدم پرداخت حقوق رنج می برند تورم فزاینده و کشنده که با امواج لجام گسیخته قیمت های وحشی همراهی می شود امان همه مزدگیران را طاق کرده است.

آمار و ارقام ماه های آغازین و پایانی سال ۹۲ و شاخص ۹۳۷ مواد خوراکی وتورم نقطه به نقطه بالای ۴۰ درصد و تورم ۳۱/۵ درصد و رشد قیمت ۵۸ موارد خوراکی در اسفند ماه ۹۱ که خود مهمترین موضوع سبد هزینه کارگران و سفره فقرا و بیکاران است، موید این نکته است. با این اعداد وارقام رتبه واقعی اقتصاد ایران در رتبه دوم پرتورم ترین ها قرار خواهد گرفت و این یعنی تورم افسارگسیخته، وضعیت فوق تورمی و صحیح آن ورود به است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com