بررسی ادواری جهانی (Universal Periodic Review) فرآیند بررسی دور‌ه‌ای سوابق حقوق بشری همه‌ی ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل است که بر پایه‌ی رفتار برابر با همه‌ی کشورها با هدف بهتر کردن وضعیت حقوق بشر در تمام کشورهای جهان عمل می‌کند.
کشورها در یو.پی.آر (UPR) این فرصت را دارند تا به مسائل حقوق بشری که در کشورشان منجر به بهبود وضعیت شده اشاره کنند.
همچنین یک موقعیت برای به اشتراک گذاشتن بهترین راه حل ها برای رسیدن به بهترین شکل ممکن از یک حقوق انسانی است.

یو.پی.آر فرصتی برای جلب توجه بین‌المللی به شرایط اقلیت‌های جنسی در ایران

در دوره‌ی گذشته بررسی مسائل ایران، با توجه به گزارش شش‌رنگ در مورد مسئله‌ی اقلیت‌های جنسی به عنوان گزارش جایگزین استناد شد که این گزارش‌ها علاوه بر اشاره به مجازات اعدام برای رابطه‌ی رضایتمندانه بین دو همجنس، در مورد درمان‌های اصلاحی، وضعیت اقلیت‌های جنسی با شرایط ویژه (توان‌یاب) و کودکان ارائه گردیده است.
شادی امین، هماهنگ کننده‌ی شش‌رنگ و از مدیران عدالت برای ایران، در اجلاسی که در ماه مهر سال ۱۳۹۳ به همت سازمان غیر دولتی «اطلاعات یو. پی. آر» در شهر ژنو با حضور نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شده بود، به نمایندگی از عدالت برای ایران در اجلاس مقدماتی بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر ایران، در رابطه با وضعیت اقلیت‌های جنسی گفته بود: «هم‌جنس‌گرایان و ترنسجندر‌ها، به خصوص آن‌ها که ظاهر و رفتارشان با معیارهای فرهنگی مربوط به زنانگی و مردانگی مطابقت ندارد، اغلب ناگزیرند بین زندگی در هراس از آزار و اذیت، خشونت خانوادگی، اجتماعی و قضایی و بازداشت از سوی پلیس و بسیج از یک سو و با شناخته شدن به عنوان یک فرد مبتلا به اختلال هویت جنسی و وارد روند تطبیق جنسیت که مستلزم عقیم شدن و انجام عمل‌های مختلف است، دست به انتخاب بزنند.»
شادی امین در این نشست به نفرت‌پراکنی‌های دولتی در ایران علیه همجنسگرایان و پزشکینه کردن هویت‌های متفاوت جنسیتی به محمد جواد لاریجانی ارجاع داده بود که در جایی به «مرض بودن همجنسگرایی، رویکرد درمانی و خلاف قانون بودن تجمعات حول این حوزه» پرداخته بود.
جلسات «یو. پی. آر» که به صورت هر ۵ سال یکبار برای هر کشوری برگزار می‌شود؛ به کشورها این فرصت را می‌دهد تا به کشورهای دیگر بهترین راه حل‌ها برای اجرای بهتر حقوق بشر را پیشنهاد دهند و مسائل مربوط به یک کشور هر ۵ سال توسط تمام کشورها بررسی می شود و طبق این بررسی کشورهای دیگر می‌توانند به کشور مورد نظر توصیه ارائه دهند. این بررسی بر اساس سه نوع مدرک و مستندات انجام می‌شود

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com