یک : بازار عوضی ها

**************

در شهر بندرعباس بازاری هست که به آن (بازار عوضی ها) می گویند .

در اصل نام آن بازار اِوزی ها است و اِوزی ها طایفه ای هستند در استان فارس که زمانی اغلب غرفه های این بازار را در اختیار داشتند .

در بازار عوضی های بندر عباس همه جور جنسی یافت می شود و قیمت آن نیز به مراتب ارزانتر از سایر بازارها و مراکز خرید شهر است .

توجه داشته باشید که نام اصلی بازار اِوزی است اما مردم به آن بازار عوضی ها می گویند .

دو : مرد عوضی  

***********

نمی دانم فیلم مرد عوضی را دیده اید یا خیر ؟

البته از این فیلم دو ورژن مختلف ساخته شده است که یکی با تم جنایی است و ساخته استاد بلامنازع تعلیق در سینما ٬ آلفرد هیچکاک و دیگری یک فیلم کمدی ایرانی ساخته محمدرضا هنرمند است و منظور من هم همین فیلم است .

در این فیلم کمدی ٬ دانشمندی فقیر با بازی مرحوم رضا ژیان اختراعی بزرگ می کند که

می تواند صنعت دنیا را متحول کند ولی وقتی برای ارائه اختراع خود به یک کارخانه دار ثروتمند با بازی پرویز پرستویی مراجعه می کند همزمان با هم دچار حادثه می شوند . مغز دانشمند فقیر را به کارخانه دار ثروتمند پیوند می زنند و این مرد در حالیکه ظاهر کارخانه دار ثروتمند را دارد با مغز و تفکر و خاطرات دانشمند فقیر به زندگی خود ادامه می دهد و  در ادامه حوادث خنده داری رقم می خورد .

سه : رئیس جمهورهای اِوزی

**********************

دکتر خ  به مدت ۸ سال رئیس جمهور بود . مردی که با افکاری روشنفکرانه و با نیت اصلاح پا به عرصه سیاست گذاشت و انصافا زحمت بسیار کشید .

دکتر خ با وجود طرفداران پرو پا قرصی که دارد همیشه منتقدانی جدی داشته و دارد .

منتقدانی که نه به خاطر عناد بلکه از سر رفاقت از او دلخورند . کسانی که روزی حامیان جدی او بودند اما رفتاره او دلسرد و نا امیدشان کرد .

در کنار تمام خصائل اخلاقی این مرد بزرگ یک نقطه تاریک و شاید یک نقطه ضعف اساسی در کار او وجود داشته و آن این بود که دکتر خ درست در بزنگاه هایی که باید مرد عمل می بود و قاطعانه رفتار می نمود ٬ فقط سکوت اختیار کرد .

بعد از دکتر خ دکتر ا.ن  به مدت ۸ سال رئیس جمهور شد  . مردی که …

در مورد او چه می شود گفت ؟ اصلا چه می توان گفت ؟

طی این ۸ سال هیچ بخش و اداره و ارگان و کلا هیچ موضوع و هیچ سوراخی نمانده است که انگشت بی کفایتی دولت تویش نرفته باشد . ماطی این هشت سال به اندازه ۸۰ سال  ….

خلاصه عرض کنم که دکتر ا.ن طی هشت سال حسابی با خواهر و مادر این کشور سلام و احوالپرسی کرده است .

فرهنگ ٬ سیاست ٬ اقتصاد ٬ بهداشت ٬ ورزش ٬ میراث فرهنگی و … جایی نیست که با برنامه ریزی غلط و نادرست آسیب نخورده و پسرفت نکرده باشد .

در کنار همه این نقاط ضعف و سیاهی ها از حق نگذریم دکتر ا.ن انسان شجاعی است .

اینکه سرچشمه این شجاعت از کجا نشات می گیرد موضوع بحث ما نیست اما باید قبول بکنیم بواسطه همین قاطعیت اتفاقاتی در دولت او رخ داده که هیچ یک از دولت های پیش از او جرات انجام آن را نداشته اند . به عنوان مثال موضوع بنزین یا هدفمندی یارانه ها و مواردی دیگر …

داشتم فکر می کردم که چه جالب می شد اگر سناریوی فیلم مرد عوضی را می شد روی سیاستمداران پیاده کرد .

مثلا مغز دکتر خ را به دکتر ا.ن پیوند می زدند . فکر کنید آدمی با جسارت و یکدندگی ا.ن  افکاری بزرگ مثل دکتر خ داشته باشد .

عالی نمی شد ؟ محشر نبود ؟

به این می گویند یک رئیس جمهور آرمانی ….

می گویم حالا که رئیس جمهور آرمانی مان را شناختیم بد نیست برای زیبایی شناسی هم که شده  مثل فیلم فیس آف صورت شهردار تهران را هم به او پیوند بزنند .

اینطوری نور علی نور می شود 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com