اینترنت ابزاری فوق العاده است و زنان بواسطه آن افکارشان را مطرح کنند و در برابر مرد سالاری و ظلم، خودشان را سازماندهی کرده و در مقابل آنها می ایستند. اما اینترنت محیط امنی نیست، تبعیض جنسیتی و نژادی، همجنس گرایان و سایر رفتارها و مضامین خشونت آمیز بر روی زنان تاثیر منفی می گذارند. در این جا قصد داریم راه کار های عملی و ابزارهای قابل استفاده برای تامین امنیت زنان در محیط اینترنت را معرفی کنیم.

طبق تحقیقات به عمل آمده، زنان بیشتر در معرض آزار و خشونت های اینترنتی، کمپین های گسترده سوءاستفاده جنسی و اهانت یا سوءاستفاده از اطلاعات شخصی قرار دارند. طبق گزارشات منتشر شده توسط سازمان عفو بین المللی، زنانی که پوست رنگی دارند، زنان معلول، همجنس گرایان، دوجنس گرایان، ترنسجندر ها و زنانی که در اعتراضات شرکت می کنند، بیشتر هدف قرار می گیرند. به دلیل اینکه مجازات سختی در انتظار این مهاجمان نیست و شرکت ها یا توسعه دهندگان از پتانسیل خشونت و سوءاستفاده در زیر ساخت هایشان آگاهی کافی را ندارند، شدت این قبیل رفتار ها چندین برابر شده است. علاوه بر این، از قربانیان چنین حوادثی پشتیبانی چندانی نمی شود. در نتیجه زنان خود سانسوری می کنند، نظرات خود را محدود کرده و از مطرح کردن آن سر باز می زنند. همچنین از شرکت در فعالیت های اینترنتی پا پس می کشند.

وبگردی امن و ناشناس

در هنگام گشت و گذار در وب، اطلاعات شخصی افراد و فعالیت های آنها جمع آوری شده و ذخیره می شود. وب سایت ها اطلاعاتی همچون علایق شخصی و سلیقه افراد، سرگرمی ها و عادات آنها را جمع آوری می کنند. این حجم عظیم اطلاعات شخصی شامل اطلاعات حساس تری نیز می باشد؛ مثل اطلاعات حساب شخصی و کارت ها، محل زندگی، تمایلات جنسی، دین، وضعیت سلامتی و غیره. این اطلاعات همان اندازه که برای شرکت ها و دولت اهمیت دارد برای خلافکاران هم بسیار مهم است چرا که با این اطلاعات می توانند حملات هدفمند و انتخاب شده ای علیه زنان صورت دهند. یکی از راه حل های پیشنهادی استفاده از رمزنگاری است. استفاده از روش های رمزنگاری آنقدر ها که به نظر می رسد سخت نیست: اولین قدم بررسی HTTPS در تمامی سایت ها است. با استفاده از یک افزونه می توانید به راحتی وب سایت هایی رمزنگاری نشده را تشخیص داده و از آن خارج شوید.

کوکی ها داده های کم حجمی هستند که توسط وب سایت ها بر روی دستگاه شما ذخیره می شوند تا اطلاعات شما را به یاد داشته باشند. هدف اصلی آنها ذخیره انتخاب های قبلی شما است مثل اطلاعاتی از قبیل زبانی که در مراجعه قبلی انتخاب کرده بودید، در فرم ها چه اطلاعاتی را وارد کرده اید و از کدام کارت برای خرید استفاده کردید و غیره.  امروزه این کوکی ها توسط برنامه های رابط به کار گرفته می شوند و برای هر شخص شماره شناسایی مخصوصی مشخص می کنند و آن را در اختیار شرکت های تبلیغاتی قرار می دهند تا بتوانند شما را در وب پیدا کنند. با اینکه کوکی ها فوایدی هم دارند و ممکن است بخواهید اطلاعات شما در فروشگاه های اینترنتی جهت سهولت ذخیره شود، اما توصیه می کنیم دسترسی برنامه های رابط به کوکی ها را قطع کنید. این کار را می توانید مستقیما از تنظیمات مرور گر انجام دهید.

از جمله روش های تعقیب کاربران، می توان به وب سایت های رد یاب اشاره کرد که بیشتر توسط شرکت های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند. این ردیاب ها اغلب کد های بسیار کم حجمی هستند که در تبلیغات وب سایت ها قرار داده شده اند مثلا در سایت مجله محبوب شما، شبکه های اجتماعی یا فروشگاه اینترنتی. معمولا مدیریت اطلاعاتی که ردیاب ها دریافت می کنند هیچ ارتباطی به صاحب سایت ندارد و مدیریت آن از طریق برنامه های رابط مثل فیسبوک و گوگل صورت می گیرد. دکمه لایک که در کنار تمامی مقالات و وب سایت ها قرار داده شده همگی همان رد یاب ها هستند که توسط فیسبوک یا گوگل مدیریت می شود و هر بار که روی آن دکمه کلیک می کنید، به گوگل اعلام می کنید در کدام سایت هستید و چه مقاله ای را مطالعه می کنید. خوشبختانه با نصب دو افزونه می توانید از شر این ردیاب ها خلاص شوید: Privacy Badger و Ublock Origin.

نهایتا برای حفظ ناشناسی می توانید از مرورگر تور یا VPN استفاده کنید. استفاده از این ابزارها برای زنان فعال، مدافعان حقوق بشر یا حتی زنانی که نگران حفظ امنیت خود هستند، توصیه می شود.

جمع آوری اطلاعات برای اهداف تبلیغاتی به ویژه در زنان، تجاوز به حریم شخصی محسوب می شود. در رابطه با بسیاری از برنامه های مدیریت زمان قاعدگی زنان شک و شبهه زیادی وجود دارد، این برنامه ها در میان زنان بسیار محبوب و پر کاربرد هستند و در مدیریت و نظارت بر چرخه قاعدگی آنها بسیار مفید می باشند. این برنامه ها نه تنها از زمان دقیق عادت ماهیانه زنان خبر دارند، بلکه آنها را تشویق می کنند تا اطلاعات بسیار خصوصی تری همچون علائم و تمایلات جنسی خودشان را هم ثبت کنند. دوران قاعدگی، حاملگی و دوستیابی آنلاین و بسیاری از جنبه های دیگر زندگی زنان، برای شرکت ها یک روش درآمد زایی محسوب می شود. یک توصیه دیگر: کور کورانه به اپلیکیشن ها اعتماد نکنید.

نکته آخر این که برخی از وب سایت ها برای اینکه به کاربران اجازه استفاده از خدماتشان را بدهند، در مورد اطلاعات شخصی افراد بیش از اندازه سوال مطرح می کنند. علاوه بر یک ایمیل و رمز، ممکن است برخی از وب سایت ها اطلاعات شخصی مثل شماره تماس، محل اقامت، نام و سوالات غیر ضروری دیگری هم از شما بپرسند. در این موارد بهترین راه این است: تنها اطلاعات ضروری را وارد کنید، برای مثال فقط ایمیل را درست وارد کنید تا حسابتان را بسازید و برای کارهای مربوط به بازیابی رمز از آن استفاده کنید. بقیه موارد را هر طور که می خواهید و با به کار گیری خلاقیت خود پر کنید.

امنیت حساب و اطلاعات

حفظ امنیت در اینترنت، به معنی محافظت از مکالمات و حساب ها در برابر سرقت هویت و هک هم می باشد. در مورد حفظ امنیت حساب ها مهمترین نکته برخورداری از یک رمز قوی است. می توانید در مورد نحوه انتخاب رمز قوی در اینجا مطالعه کنید. از یک رمز در حساب های مختلف استفاده نکنید، اگر رمز های شما به حدی زیاد شد که به خاطر سپردن آنها برایتان امکان پذیر نیست، از برنامه های مدیریت رمز استفاده کنید تا تمامی رمز ها را در یک محل امن برای شما ذخیره کند. یک راه دیگر برای محافظت از حساب ها در برابر هک شدن، فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای است که با وارد کردن گذرواژه، در یک وسیله دیگر یا از طریق خدمات دیگری، یک کد دریافت می کنید.

در رابطه با وب گردی و مکالمات، می توان گفت رمزنگاری بهترین روش برای محافظت از اطلاعات در برابر شرکت های تبلیغاتی و سازمان های جاسوسی است. در ایمیل ها از PGP و برای مکالمات از برنامه هایی مثل سیگنال استفاده کنید که رمزنگاری سرتاسر داشته و برای شروع خوب هستند.

در مکالمات خصوصی و صمیمی، ارسال عکس های شخصی و برهنه، جزو محتوای آسیب پذیر محسوب می شوند و از آن می توان برای هرگونه آزاری مثل داکسینگ و اخاذی یا پورن انتقامی استفاده کرد.

تجربه بازی امن

در مورد بازی ها، به خصوص بازی های چند نفره، زنان معمولا تجربه خوشایندی ندارند. برای احتراز از آزار و اذیت های جنسیتی، می توانید چند کار ساده انجام دهید. می توانید از سیستم گزارش بازی استفاده کنید، یا با استفاده از ابزار بی صدا کردن، آن شخص را بلاک کنید. به جای اسم واقعی از اسم مستعاری که نشان دهنده جنسیت شما نباشد، استفاده کنید. از به کار بردن برچسب بازی که در شبکه های اجتماعی استفاده می کنید، پرهیز کنید. عکس واقعی خود را در پروفایل حساب بازی قرار ندهید، و در چت ها هر گز اطلاعات شخصی خود مثل شماره تماس یا محل زندگی خود را افشا نکنید.

مواجهه و بهبودی پس از آزار و اذیت اینترنتی

بخش عظیمی از آزار و اذیت های اینترنتی مربوط به زنان می باشد، به ویژه زنانی که رنگ پوست متفاوتی دارند، زنان معلول و همجنس گرا، دو جنس گرایان و ترنسجندر ها. در نتیجه تجارب بسیاری از زنان در فضای مجازی، منجر به خود سانسوری در مقالات و نظراتشان شده و در برخی موارد، به طور کلی حساب کاربری خود را مسدود کرده اند. اگر در فضای مجازی مورد آزار و اذیت واقع شدید برای مثال در توییتر، امکان کنار آمدن با موقعیت و حتی در برخی موارد امکان مقابله با آن هم وجود دارد. برای مثال، کاربران می توانند از آن پلتفرم درخواست کنند که حساب فرد را پاک کرده، برای مدتی حساب او را غیر فعال کنند یا با ارسال ایمیل به او اخطار دهند. HeartMob یک ابزار حمایتی است که افراد می توانند در مورد آزار و اذیت خود نوشته و از جامعه آنلاین درخواست کمک و حمایت کنند.

برای زنانی که مدافع حقوق بشر بوده یا فعالیت های سیاسی دارند، می توانند از روش های امنیت و محافظت از مدافعان حقوق بشر استفاده کنند. هر گونه تهدیدی از جمله تهدید به تجاوز یا هر گونه خشونت دیگری غیر قانونی است و می توان آن را به پلیس گزارش کرد. علاوه بر این افراد تهدید شده می توانند از سرویس ها و سازمان های مردم نهاد یا غیر دولتی درخواست حمایت کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com