به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۲۹ تیر تا روز جمعه ۴ مرداد ماه ۱۳۹۸در شهرهای مختلف ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، صدور احکام حبس، قتل و اذیت و آزار زندانیان بودیم.

اعدام
در هفته ای که گذشت دست کم ۶ زندانی در زندان‌های ایران به دار آویخته شدند.
اوائل هفته جاری یک زندانی به نام آرش شاه‌حسینی به اتهام قتل در زندان عادل آباد شیراز به دار آویخته شد. این زندانی از ۳ سال پیش در زندان عادل‌آباد تحمل حبس می‌کرد.
صبح روز یکشنبه ۳۰ تیر ماه، یک زندانی به نام مجید مصلح ۳۰ ساله در زندان کاشان به اتهام قتل به دار آویخته شد.
صبح روز چهارشنبه دوم مرداد ماه یک زندانی به نام پیمان حمدالهی بروجرودی، اهل بروجرد در زندان مرکزی بندرعباس اعدام شد. وی از سال ۹۳ به اتهام قتل در یک نزاع بازداشت شده بود.
سحرگاه روز سه‌شنبه اول مردادماه ۹۸ دو زن زندانی به اتهام قتل در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند. این زندانیان به نام‌های نازدار وطنخواه و آراسته رنجبر از بند زنان زندان مرکزی ارومیه، روز دوشنبه جهت اجرای حکم به سلول های انفرادی منتقل شده بودند.
سحرگاه روز پنجشنبه سوم مردادماه یک زندانی به نام حشمت ایمانی ۳۴ ساله به اتهام جرائم مربوط به مواد مخدر، در زندان مرکزی زنجان به دار آویخته شد.

بازداشت‌ها
روز یکشنبه ۳۰ تیر ماه نیروهای سپاه پاسداران در ارتفاعات مرزی حاجی عمران ۱۱ شهروند اهل شهرستان هریر از توابع شهرستان سوران را که مشغول چرای دام‌های خود بودند بازداشت کردند. نیروهای سپاه پاسداران همزمان بیش از ۴۰۰ راس گوسفند مردم محلی را غارت کرده و با خود بردند.
روز یکشنبه ۳۰ تیر یک شهروند اهل ایرانشهر به نام موسی زهی، در منزل شخصی خود توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران اداره اطلاعات بدون نشان دادن حکم بازداشت به همراه چندین خودرو نظامی صالح موسی زهی را با همراه با خشونت و بدرفتاری و بدون هیچ توضیحی با چشم بند و دستبند به مکان نامعلومی منتقل کردند.
روز دوشنبه ۳۱ تیر ماه، خانم فرنگیس مظلوم مادر زندانی سیاسی سهیل عربی محبوس در تهران بزرگ، از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. این بازداشت از سوی ۸ مامور امنیتی و در شرایطی اتفاق افتاد‌ که وی در منزل شخصی خواهرش حضور داشت. ماموران امنیتی در لحظه بازداشت خانم مظلوم، تلفن‌های همراه وی و خواهرش را نیز ضبط کرده و با خود بردند. تا کنون هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.
در هفته ای که گذشت دادستان عمومی و انقلاب ملارد گفت: ۵ نفر به اتهام ضرب و شتم یک آخوند ناهی از منکر در ملارد بازداشت شدند.
شامگاه پنجشنبه سوم مرداد ماه، ۱۷ شهروند در یک میهمانی خصوصی در شهر ساری، توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت شدند. این شهروندان که دستور بازداشت آنها از سوی دستگاه قضاییه صادر شده بود شامل ۹ مرد و ۸ زن بودند که در یک جشن تولد شرکت داشتند.

احضار
روز دوشنبه ۳۱ تیر ماه مهرداد گریوانی، فعال مدنی ساکن تهران به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. در برگه احضاریه آقای گریوانی نوشته شده: «نتیجه عدم حضور جلب است و چنانچه در موعد مقرر حاضر نشوید دادگاه حکم غیابی صادر خواهد نمود».

روز چهارشنبه پروین نخستین، که در ارتباط با «حق هویت برای فرزندان بی شناسنامه» فعالیت می کند به اداره اطلاعات احضار شد. پروین نخستین، خود نیز به دلیل ازدواج ۳۰ سال قبل خود با یک تبعه غیرایرانی با مشکلات فراوانی جهت دریافت شناسنامه فرزندانش روبرو بوده و در این زمینه نیز فعالیت می‌کند.

اعظم خضری (نسرین جوادی)، فعال کارگری که در جریان تجمع روز جهانی کارگر بازداشت و پس از حدود یک ماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود، با دریافت ابلاغیه ای به دادگاه احضار شد. اتهامات مطروحه علیه این فعال کارگری در این ابلاغیه «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» عنوان شده است.

نیما ویژه، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر با دریافت ابلاغیه ای به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. وی در جریان تجمع روز جهانی کارگر بازداشت و پس از چند روز با تودیع قرار وثیقه از زندان تهران بزرگ آزاد شده بود.

فرزانه زیلابی، وکیل مدافع دو تن از متهمان پرونده اعتراضات هفت تپه با دریافت ابلاغیه ای به دادسرای عمومی و انقلاب شهر اهواز احضار شد. وی پیشتر نیز به دادسرای شوش احضار شده بود.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان
جان خانم فرنگیس مظلوم مادر زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ سهیل عربی در خطر است. روز سه‌شنبه اول مردادماه ۹۸ در مراجعه نزدیکان خانم فرنگیس مظلوم به دادسرا و پیگیری بازداشت وی، دادسرا رسما از دستگیری و ایجاد پرونده برای ایشان ابراز بی اطلاعی کرده است. به این ترتیب روشن می‌گردد که خانم مظلوم که از مشکلات جسمی و روحی ناشی از فشار بر فرزند زندانی اش رنج می‌برد، زیر بازجویی و تحت فشار نیروهای امنیتی می‌باشد. تا کنون هیچ نهادی مسئولیت این دستگیری را بر عهده نگرفته است.

روز دوشنبه ۳۱ تیرماه، بشیر پیرماوانه، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه که در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس ۴ ساله خود می‌باشد در اعتراض به ممانعت مسئولان قضائی و دادستان ارومیه با مرخصی و یا تقاضای آزادی مشروط وی دست به اعتصاب غذا زد. بشیر پیرماوانه، که از سال ۹۵ در زندان مرکزی ارومیه بسر می برد علیرغم اینکه بارها تقاضای آزادی مشروط به مسئولان قضائی داده اما در پی مخالفت با درخواست وی از حق آزادی مشروط و یا مرخصی که به وی تعلق می گیرد محروم مانده است.

مصطفی سبزی و قادر سلیمی دو زندانی سیاسی-امنیتی در زندان ارومیه از روز سه شنبه اول مردادماه دست به اعتصاب غذا زده اند. اعتصاب غذای آقای سبزی در اعتراض به مخالفت با درخواست انتقالش به زندان ماکو، محل سکونت خود صورت گرفته است.
مصطفی سبزی در خردادماه سال ۹۳ بازداشت و در شعبه یک دادگاه انقلاب به اتهام «عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام» بدون داشتن وکیل مدافع به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.

روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه روح الله مردانی, معلم و دانشجوی زندانی سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین در پی بروز ناراحتی گوارشی به بیمارستان خمینی تهران اعزام شد و پس از بستری به مدت ۵ روز مجددا به زندان اوین بازگردانده شد. این زندانی سیاسی به دفعات دست به اعتصاب غذا زده و بروز این بیماری ناشی از اثرات اعتصاب غذا می باشد.

زندانی سیاسی ۶۶ ساله ارژنگ داوودی نزدیک به دو ماه است که در زندان زابل در اعتراض به نگهداری وی برخلاف اصل تفکیک جرائم و محرومیت از تماس تلفنی و با خواسته انتقال به بند زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا به سر می‌برد. ارژنگ داوودی روزهای سختی را در اعتصاب غذا می‌گذراند. اما با وجود بیماریهای مختلف و وخامت حالش همچنان اصرار به ادامه اعتصاب غذا تا انتقال به بند زندانیان سیاسی دارد. وی به مسئولان زندان اعلام کرده که تا رسیدن به نتیجه نهایی، به اعتصاب خود ادامه خواهد داد.

زندانی سیاسی تبعیدی محمدصابر ملک رئیسی، نزدیک دو ماه است که به صورت تنبیهی به قرنطینه زندان مرکزی اردبیل منتقل شده و از تماس تلفنی و ملاقات محروم می‌باشد. این زندانی سیاسی که در ۱۷ سالگی بازداشت و اکنون در نهمین سال محکومیت ۱۵ ساله خود می باشد، از روز یکشنبه ۵ خرداد ماه ۹۸ پس از بازگشت از دادگاه تجدیدنظر به قرنطینه (بند ۸ این زندان) که محل زندانیان بی‌تعادل و تنبیهی است منتقل شده و مسئولان زندان مرکزی اردبیل با وجود گذشت نزدیک به دو ماه هنوز او را از قرنطینه به بند عمومی منتقل نکرده‌اند.

صدور احکام
سپیده فرهان، فعال مدنی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده، به تحمل شش سال حبس تعزیری و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم شد. این حکم به صورت غیابی در تاریخ ۳۰ تیرماه از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر برای این فعال مدنی تایید و صادر شده و سپس روز دوشنبه دوم مرداد ماه، به وی ابلاغ شد. سپیده فرهان در این حکم به اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی» به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب علیه امنیت کشور» به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده است.
علی مظفری، فعال دانشجویی دانشگاه تهران از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به اتهام شرکت در تجمعات دانشجویی دانشگاه تهران به ۳۰ ماه زندان محکوم شد. بر اساس دادنامه صادره، اتهامات وارده مصداق «شرکت در چند تجمع دانشجویی داخل دانشگاه» عنوان شده است.
دادگاه تجدیدنظر استان تهران، دو عضو گروه موسیقی «کانفس» به نام‌های آرش ایلخانی و نیکان خسروی را به احکام زندان و شلاق محکوم کرد. بر اساس حکم صادره نیکان خسروی به ۶ سال و نیم حبس و ۷۴ ضربه شلاق و آرش ایلخانی، به ۲ سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» محکوم شده اند.
مختار زارعی، روزنامه‌نگار و فعال مدنی ساکن سنندج از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شد. این فعال مدنی به دلیل انتشار فراخوان اعتصاب سراسری در شبکه‌های اجتماعی پس از اعدام رامین حسین پناهی زندانی سیاسی کُرد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌ شده بود.
محمد رسول اف، کارگردان سینما توسط دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت از عضویت در احزاب، گروه ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی محکوم شد.
روز سه‌شنبه اول مردادماه حکم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان مبنی بر دو ماه حبس تعزیری به خلیل کریمی، شهرون سنندجی ابلاغ شد. او روز یکشنبه ۲۳ تیرماه در شعبه‌ی مذکور حضور یافته و مورد محاکمه قرار گرفته بود.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان شفت در استان گیلان از صدور حکم محیط زیستی برای یک متهم در این شهرستان خبر داد. وی با اشاره به اینکه این فرد متهم به سگ آزاری بوده، اعلام کرد که بر اساس این حکم، متهم به ۲۰۰ ساعت نگهداری از حیوانات مصدوم، محکوم شده است.
همچنین فردی به اتهام بریدن و قطع درختان جنگلی، توسط دادگاه کیفری ۲ شهر سردشت به انجام خدمات عمومی رایگان به مدت ۲۰۰ ساعت محکوم شد.

قتل
بامداد روز سه‌شنبه اول مرداد ماه ماموران یگان امداد ریگان واقع در استان سیستان و بلوچستان با شلیک مستقیم به خودرو سوختبر بلوچ موجب کشته شدن ۲ شهروند بلوچ و زخمی شدن ۶ شهروند دیگر شدند.
روز دوشنبه ۳۱ تیرماه نیز دو شهروند سوختبر بلوچ به نام های عبدالباسط شکرزهی و نوید شکرزهی در جاده سراوان_خاش براثر شلیک ماموران نیروی انتظامی کشته شدند.

شکنجه و تهدید زندانیان زندان رجایی شهر کرج و معتاد کردن آنها توسط علی اخلاقی

زندانیان زندان رجایی شهر کرج، از سوی فردی به نام علی اخلاقی، مسئول بند ۵ این زندان تحت شکنجه و تهدید و آزار و اذیت قرار دارند. علی اخلاقی علاوه بر وارد کردن مواد مخدر به درون زندان، زندانیان را مورد تهدید قرار داده و آنها را ار دسترسی به حداقل امکانات موجود در زندان محروم می‌کند.
مسئولان زندان رجایی شهر و به طور خاص رئیس بند ۵ این زندان علی اخلاقی، که سابقه زیادی در ضرب و شتم و شکنجه زندانیان دارد، فشار وارده بر زندانیان را افزایش داده اند.
یک منبع موثق در این باره می گوید: «علی اخلاقی با در دست گرفتن توزیع مواد مخدر در بند ۵ همه زندانیان این بند را معتاد کرده و تجارتخانه ای با فروش مواد مخدر به راه انداخته است. او هر چند یکبار به سالنها بطور خاص سالن ۱۴ مراجعه کرده و در اتاقها، زندانیان را کتک می زند. بعضا زندانیان را به حیاط برده همراه با دیگر زندانبانها آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دهد.»
وی به زندانیان گفته است: «شماها باید از من بترسید. من همه شماها را بدبخت میکنم نمی گذارم آزاد شوید.»
علاوه بر این او اجازه ارسال برگه های درخواست اداری به دادگاه و ارگانهای قضایی را به زندانیان نمی دهد. یکی از زندانیان محکوم به اعدام نامه ای برای ارسال به دادگاه به وی داده و گفته بود من بیگناه هستم. اما علی اخلاقی به او گفت: «برای قاضی پرونده ات نامه می فرستم و کاری میکنم که اعدامت جلو بیفتد. نمی گذارم اعدامت برداشته شود.»
در هفته گذشته نیز یک زندانی به نام میثاق به دلیل نامشخص توسط علی اخلاقی در سلول مورد ضرب و شتم قرار داده و او را تهدید کرد که وی را به بندهای دیگر می فرستد و شرایط بدتر از این برایش بوجود می آورد.
علی اخلاقی با اختیاراتی که دارد محدودیتهای جدید و بیشتری برای زندانیان بوجود آورده است. از جمله این محدودیتها ممانعت از استفاده زندانیان از فروشگاه می‌باشد.
هم اکنون حداقل لوازم بهداشتی مورد نیاز زندانیان به آنها داده نمی شود. زندانیان برای تهیه یک ژیلت سه هزارتومانی بایستی آن را به قیمت ۵۰ هزار تومان از فروشگاه بخرند. اجناس مورد نیاز زندانیان به چند برابر قیمت فروخته می‌شود. اما برای استفاده از همین فروشگاه نیز محدودیت وجود دارد.
در یک اقدام دیگر حین باز شدن فروشگاه، درب سالنها بسته می شود تا امکان خرید وجود نداشته باشد.
درب مخابرات نیز در زمانبندی تماس تلفنی بسته می شود تا زندانیان نتوانند از امکان تماس با خانواده استفاده کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com