به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۲۸ اردیبهشت تا روز جمعه سوم خرداد ماه ۱۳۹۸در شهرهای مختلف ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام،  بازداشت‌های  خودسرانه، صدور احکام حبس و اذیت و آزار زندانیان بودیم.

گفتنی است که با توجه به شروع ماه رمضان بازداشت‌های گسترده ای در شهرهای مختلف کشور به بهانه روزه خواری صورت گرفته است. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه در همین رابطه اعلام کرد که تنها در استان کرمانشاه ۴۱۲ نفر به جرم روزه خواری بازداشت شده اند.  

 

اعدام

در هفته ای که گذشت دست‌کم یک زندانی به دار آویخته شد. صبح روز پنج‌شنبه دوم خرداد ماه همزمان با سومین هفته ماه رمضان، یک زندانی در ملاء عام در یکی از خیابانهای همدان به دار آویخته شد. این زندانی به نام مهدی چراغی فر، به جرم سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در حالی اعدام شد که پس از دستگیری، کلیه طلاهای به سرقت رفته به صاحب آن بازگردانده شده بود.   

   

بازداشت‌ها

-روز شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه یک دانشجوی کرد اهل مریوان به نام هادی آزادیان، معروف به کژوان از سوی نیروهای امنیتی بدون ارائه برگه قضایی بازداشت شد. وی دانشجوی دانشگاه پیام نور مریوان و از فعالان محیط زیست بوده است.

-همچنین در این روز نادر عبدالله زاده، ۳۶ ساله در دهستان زریوار از توابع شهرستان مریوان به اتهام همکاری با یکی از سازمان‌های مخالف نظام توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-روز شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه سه برادر از اهالی منطقه سرحانیه از توابع  شهرستان خرمشهر توسط مأموران ادراه اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. مأموران امنیتی بدون در دست داشتن حکم قضایی پس از ورود و بازرسی منزل، این ۳ شهروند را بازداشت کردند. بازداشت شدگان به نام‌های علی مزرعه، محمود مزرعه و جواد مزرعه می‌باشند.

-روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت سیاوش رضاییان، فعال سابق دانشجویی و از فعالین سیاسی مازندران، جهت تحمل دوران محکومیت خود به اتهام تبلیغ علیه نظام راهی زندان آمل شد. دادگاه انقلاب آمل وی را به ۳ ماه و یک روز حبس محکوم کرد.  

-شامگاه دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه شماری از شهروندان اهل سنت اهواز در حین برگزاری نماز جماعت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان ناملعومی منتقل شدند. بازداشت این شهروندان در حین برگزاری نماز تراویح و توسط قرارگاه ابوالفضل العباس وابسته به اطلاعات سپاه همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

اسامی برخی از بازداشت شدگان به شرح زیر می‌باشد:

عماد کعبی، کریم مرعی، عندان سواری، یوسف کعبی، علی سواری، محمد حیدری و سعدون مهدری

-روز چهارشنبه اول خرداد ماه مسعود کاظمی، روزنامه نگار و سردبیر ماهنامه صدای پارسی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.  

-روز پنجشنبه دوم خرداد ماه سه فعال مدنی به نامهای ریبوار منبری، زهرا محمدی و ادریس منبری توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده اند.

این فعالین در جریان یورش ماموران امنیتی به منازلشان دستگیر و به یکی از مراکز مخفی حکومتی منتقل شده اند.  

-روز پنجشنبه ۲ خردادماه، یک شهروند عرب اهل شهرستان شادگان به نام حیدر دورقی ۱۹ ساله توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

عصر روز پنج‌شنبه دوم خردادماه ۹۸ دست کم ۳۰ شهروند در حین تمرین یوگا در یک منزل مسکونی در استان گلستان به بهانه «پوشش نامناسب» بازداشت شدند.   

 

احضاریه ها و تهدیدها

-روز شنبه ۲۸ اردیبهشت حبیب ساسانیان، فعال آذربایجانی با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه دوازدهم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل احضار شد. در این ابلاغیه از وی خواسته شده طی ۵ روز آینده در محل دادسرا حاضر شود. در این ابلاغیه که به صورت الکترونیکی صادر شده است، علت احضار وی «تفهیم اتهام توهین به مقامات و نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و افترا قولی و عندالزوم اخذ آخرین دفاع» عنوان شده است.

-ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی با مهلت ده روزه به شعبه دو بازپرسی اوین احضار شد. وی در خصوص پرونده ای که در سال ۹۵ برایش تشکیل شده و در سال جاری به جریان افتاده است، با مهلت ۱۰ روزه از سوی شعبه ۲ بازپرسی اوین احضار شد. ابوالفضل قدیانی طی نامه ای سرگشاده اعلام کرده است که در دادگاه حاضر نخواهد شد. این فعال سیاسی اسفند ماه سال ۹۷ نیز توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به صورت غیابی به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

-نگار معظم، هنرمند شیرازی به دلیل خوانندگی در جریان تور گردشگری در روستای تاریخی ابیانه، توسط دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نطنز احضار شد همچنین دادستان نطنز از احضار دو شهروند به مراجع قضایی به دلیل اجرای تک خوانی نگار معظم در روستای تاریخی ابیانه واقع در استان اصفهان خبر داد.

 

 اذیت و آزار و فشار بر زندانیان

-زندانی سیاسی اکبر باقری، روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه به جای انتقال به بیمارستان جهت عمل جراحی، بصورت ناگهانی از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد و از همان روز در اعتراض به این انتقال و عدم انجام عمل جراحی اش دست به اعتصاب غذا زد. وضعیت جسمی او هم اکنون وخیم بوده، دچار ضعف شدید و لرزش بدن می‌باشد.

-عباس طاهری زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج در یک اقدام اعتراضی با دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی ۲۴ ساله که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده است در اعتراض به رفتار نامناسب و ضرب و شتم وی توسط رئیس بند ۳ زندان رجایی دست به اعتصاب غذا زده است.
عباس طاهری تاکنون چندین بار از عوامل زندان خواسته بود که وی را به بند دیگری منتقل کنند اما هیچگاه با درخواست او موافقت نشد.

-جبار قادری، زندانی اهل سنت تبعیدی در زندان رجایی شهر کرج، بیش از دو هفته است که در اعتصاب غذا در سلول انفرادی این زندان به سر می برد. این زندانی در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه در اعتراض به بلاتکلیفی ۱۵ ماهه خود و عدم رسیدگی به پرونده اش دست به اعتصاب غذا زده است.

-حسن ممتاز سروستانی، شهروند بهایی اهل شیراز و محبوس در زندان اوین روز سه شنبه ۳۱ اردیبهشت  جهت انجام آزمایشات به بیمارستان خارج از زندان منتقل شده و علیرغم انجام آنژیوگرافی و تاکید پزشک معالج جهت بستری و استنت گذاری (فنر قلب) پس از یک روز با وجود وضعیت نامناسب جسمی با دستبند و پابند به زندان بازگردانده شده است. وی پیشتر به دلیل تدریس ادبیات فارسی به دانشجویان محروم از تحصیل بهایی در دانشگاه مجازی بهاییان به ۵ سال حبس محکوم شده بود.

-آرش صادقی زندانی سیاسی و فعال مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، با وجود وخامت وضعیت جسمی همچنان از دسترسی به امکانات پزشکی محروم است. عوامل زندان علیرغم صدور مجوز توسط دادستانی از اعزام آرش صادقی، برای بررسی روند درمانی پس از عمل جراحی در مراکز تخصصی خارج از زندان خودداری می‌کنند. دست راست این زندانی سیاسی از کار افتاده و تنها ۴ انگشت دست راستش کار می‌کند و نیاز فوری به رسیدگیهای پزشکی دارد.

-محمدرضا حدادی، زندانی محکوم به اعدام با وجود خونریزی شدید روده و دستور پزشک زندان، از دسترسی به درمان خارج از زندان محروم است. 

 

-عصر روز چهارشنبه اول خرداد ماه در یکی از سلول‌های انفرادی زندان مرکزی ارومیه آتش سوزی رخ داد که در پی آن ۴ زندانی محبوس در آن مصدوم شدند. این چهار زندانی طی روزهای گذشته در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و شرایط نامناسب نگهداری خود در زندان دست به اعتصاب غذا زده و در حالی که دو تن از آنان دچار عارضه نخاعی هستند هر چهار نفر به یک سلول انفرادی منتقل شده بودند. این زندانیان به نام‌های داوود قاسم زاده، بهاالدین قاسم زاده، علی قلی زاده و مهدی چهاربرجی می‌باشند.
هر چهار زندانی به دلیل دود ناشی از آتش سوزی از ناحیه دستگاه تنفسی دچار مشکل جدی شده‌اند و علاوه بر آن بهاالدین قاسم زاده از ناحیه صورت، داوود قاسم زاده از ناحیه یک دست، علی قلی زاده از نواحی مختلف بدن ازجمله دست و پا و مهدی چهاربرجی نیز با آتش گرفتن ویلچر از ناحیه هر دو دست دچار سوختگی شده‌اند.

 

صدور احکام

-چهار زندانی سیاسی در زندان اوین پس از یک سال بلاتکلیفی به اعدام و حبس محکوم شدند.

روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه دادگاه انقلاب تهران زندانی سیاسی عبدالله قاسم پور را به اعدام و ۸ سال حبس تعزیری محکوم کرد. این دادگاه سه زندانی سیاسی دیگر به نام‌های علیرضا حبیبیان، اکبر دلیر و محمد حسین قاسم‌پور را هر کدام به ۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد. این چهار زندانی روز ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۷ از سوی نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران عبدالله قاسم پور را به اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال و شش ماه حبس و به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران به دو سال و شش ماه حبس تعزیری و به اتهام بغی به اعدام محکوم کرده است.

همچنین محمد حسین قاسم‌پور برادر عبدالله قاسم پور، اکبر دلیر و علیرضا حبیبیان را به اتهام اجتماع و تبانی هر کدام به ۵ سال و ۶ ماه حبس تعزیزی محکوم کرده است.

-روز شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه  سالار طاهرافشار، فعال آذربایجانی اهل ارومیه در دادگاه انقلاب این شهر به اتهام عضویت در دسته های معارض کشور به پرداخت یک میلیون تومان جزای نقدی بدل از یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم پس از رد درخواست واخواهی وی قطعی و به وی ابلاغ شده است. آقای طاهر افشار در تیرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در شهر ارومیه بازداشت و پس از ۱۲ روز آزاد شده بود.

-یک جوان کرد به نام پویا رسولی، ٢۵ ساله اهل شهرستان پاوه از سوی دادگاه انقلاب کرمانشاه به اتهام عضویت در یکی از احزاب کردی به دو سال حبس محکوم گردید.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com