گاهنامۀ هنر و مبارزه

۲ مه ۲۰۱۹

—————————

مرکز پژوهش های جهانی سازی

۳۰ آوریل ۲۰۱۹

مهلت معافیت از ممنوعیت خرید نفت ایران خیلی به زودی به پایان می رسد. چگونه کشورهائی که تا اینجا « به شکل استثنائی » از ممنوعیت معاف بودند و در حال حاضر نیز به داد و ستد خود با ایران ادامه می دهند واکنش نشان خواهند داد؟

در جبهۀ ایالات متحدۀ آمریکا، آیا تهدید، بحران عصبی و اعلام مجازات از سوی دولت ترامپ علیه ایران در کوران ماه های آینده ای که در پیش داریم رو به وخامت خواهد گذاشت؟ احتمال اندکی وجود دارد. در واقع ایران یک « گزینش هسته ای »[۱] در آستین دارد که فقط وقتی از آن پرده برداری خواهد کرد که مورد حمله قرار بگیرد : بستن تنگۀ هرمز، نقطه ای که %۲۵ نفت جهان از آنجا عبور می کند. در پی بسته شدن تنگۀ هرمز قیمت نفت به شکل فوق العاده ای تا استراتوسفر اوج خواهد گرفت و بحران جهانی امری تضمین شده خواهد بود. هیچکس در این کار نفعی نخواهد داشت، و نه حتا خود ایالات متحدۀ آمریکا.

با اقدام برای منع هر گونه خرید نفت از ایران از سوی همۀ کشورها، دولت ترامپ آیا مستقیماً به سوی بن بست حرکت نکرده است؟


دولت ترامپ یک بار دیگر نشان داد که در این آغاز قرن پر تلاطم بیست و یکم، « حقوق بین المللی » و « حاکمیت ملی » از هم اکنون به سرزمین مردگان زنده تعلق دارد.

گوئی سیل مجازاتها علیه بخش مهمی از جهان کافی نبوده، آخرین « اهدائیۀ ای که نپذیرفتن آن ناممکن است » از سوی تبهکاری در لباس دیپلمات، مشاور کوتوله مایک پومپئو به همۀ جهان دستور داد که از یکتا داور بازرگانی بین المللی یعنی از واشنگتن تبعیت کنند.

ابتدا، دولت ترامپ به شکل یکجانبه منشور چند ملیتی که به تأیید سازمان ملل متحده رسیده، یعنی برنامۀ جامع اقدام مشترک یا توافق جامع و نهائی هسته ای وین را غرق کرد. مهلت تمدیدی که سخاوتمندانه هنوز به هشت کشور اجازه می داد نفت ایران را وارد کنند بی آنکه در اشکال مجازات مورد خشم امپراتوری قرار بگیرند به تاریخ ۲ مه ۲۰۱۹ به پایان خواهد رسید و تمدید نخواهد شد.

تصویر در توئیتر را ببینید Voir l’image sur Twitter

The White House

@WhiteHouse

President Trump’s decision to withdraw from the Iran deal upheld his highest obligation: to protect the safety and security of the American people.

Why Iran sanctions are necessary: http://45.wh.gov/SUUPiW 

۲ ۳۷۴

۱۳:۵۱ – ۶ août 2018

۱ ۱۲۲ personnes parlent à ce sujet

Informations sur les Publicités Twitter et confidentialité

(« تصمیم رئیس جمهور ترامپ برای خروج از توافق با ایران مربوط است به نخستین تعهد او : حفاظت از امنیت مردم آمریکا.

چرا مجازات ایران ضروری ست : https://t.co/YQtmSA9hZX pic.twitter.com/n5r8mhZTl5″ — La Maison-Blanche, 6 août 2018)

مجموعه ای از هشت کشور اورآسیائی عبارتند از : چین، هند، ژاپن، کرۀ جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان.

علاوه بر مخلوط سمی تکبر، نابرابری، رفتار تحقیر آمیز/ناآگاهی و با رفتاری بچه گانه در زمینۀ جغرافیای سیاسی و اقتصاد سیاسی که این تصمیم سیاست خارجی نشان می دهد، نظریۀ ای که بر اساس آن واشنگتن بتواند مجاز بداند که چه کسی باید تهیۀ کنندۀ انرژی برای کشور چین باشد حتا برازندۀ صفت « مضحک » نیز نمی باشد.

ولی آنچه خیلی بیش از همه وجهۀ اخطار کننده دارد، این است که تحمیل چنین محاصرۀ تمام عیاری روی صادرات نفت ایران هیچ چیزی از یک حرکت جنگی کم نمی آورد.

 

غایت فانتسم نو محافظه کاران

آنانی که پای فانتسم نهائی نو محافظه کاران آمریکائی را امضا کرده اند، خواهان تغییر رژیم در ایران هستند، و بی گمان از این اعلام جنگ ابراز خرسندی خواهند کرد. ولی همان گونه که محمد مرندی استاد دانشگاه تهران گفته است، « اگر رژیم ترامپ یک اشتباه مرتکب شود، خانه براحتی فرو خواهد ریخت ». مرندی به من گفت، در واکنش بنظر نمی رسد که تهران دربارۀ جنون تمام عیار آینده توهمی بخود راه دهد، «اگر رهبران ایران را به حد بازگشت ناپذیری تحریک کنند، آنان می توانند کل ساحل مقابل در خلیج فارس را تخریب و ایالات متحده را از عراق و افغانستان خارج کنند[۲]. اگر ایالات متحدۀ آمریکا با برگ تشنج و اوج گیری بحران بازی کند، ایران نیز با همین برگ بازی خواهد کرد. این روند تا کجا ادامه خواهد یافت، اکنون بستگی به ایالات متحدۀ آمریکا دارد».

این اخطار استاد دانشگاه ایرانی باید کاملاً مربوط باشد به آنچه در ساختار بدنۀ پاسداران انقلاب اسلامی روی می دهد که اخیراً ایالات متحده آنان را در فهرست سازمان های «تروریستی» قرار داده است.

در تقارن کامل، شورای عالی امنیت ملی ایران نیز مرکز فرماندهی امریکا (CENTCOM) و « همۀ نیروهای وابسته به آن » را از این پس گروه تروریستی تلقی می کند.

فرماندۀ جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرلشگر حسین سلامی ۵۸ ساله است. از سال ۲۰۰۹، او معاون فرماندۀ پیشین محمد علی جعفری یک جنتلمن محتاط ولی سرسخت بود که من دو سال پیش با او ملاقات داشتم. سلامی دقیقاً مانند جعفری یکی از رزمندگان قدیمی جنگ ایران و عراق است، به این معنا که او یک جنگ واقعی را تجربه کرده است. و منابعی از تهران به من اطمینان داده اند که او می تواند خدشه ناپذیر تر از جعفری باشد.

 

فرمانده نیروی دریائی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیرضا تنگسیری از آنچه در تصور نمی گنجد و نتیجۀ چنین عملی در صورتی که محاصرۀ ایران برای صادرات نفت از سوی ایالات متحدۀ آمریکا کامل شود، یادآور شد که تهران می تواند تنگۀ هرمز را مسدود کند.

 

غرب فراموشکار

بخش مهمی از طبقۀ رهبران غربی بنظر می رسد که یک واقعیت را فراموش کرده اند : اگر تنگۀ هرمز مسدود شود، نتیجۀ آن افسردگی اقتصاد جهانی و فاجعه بار خواهد بود.

وارن بافِت[۳]  از جمله سرمایه گذارانی ست که دائماً بازار محصولات مشتقه (۲،۵ هزار ترلیون دلار)[۴] را به سلاح کشتار جمعی مالی تشبیه کرده است. در وضعیت کنونی، این محصولات مشتقه به شکل غیر قانونی برای آب کردن نه کمتر از یک بیلیون دلار آمریکائی در سال به شکل منافع مشکوک به کار می رود.

با توجه به تاریخ گذشتۀ، واشنگتن احتمالاً می تواند ماجرائی مانند آنچه زیر پرچم دروغین در خلیج تونکین به وجود آورد در خلیج فارس نیز به وجود بیاورد. ولی پی آمد آن کدام خواهد بود؟

اگر واشنگتن تهران را در بن بست قرار دهد و راه خروجی پیدا نکند، «گزینش هسته ای» و مسدود کردن تنگۀ هرمز فوراً جریان %۲۵ ذخیرۀ جهانی نفت متوقف خواهد شد. بهای نفت می تواند تا هر بشکه ۵۰۰ دلار و حتا ۱۰۰۰ دلار بالا برود. و ۲،۵ هزار ترلیون محصولات مشتقه به واکنش تخریب زنجیره ای دامن خواهد زد.

خلاف قحطی اعتبار در کوران بحران مالی ۲۰۰۸، قحطی نفت نمی تواند با چاپ پول جبران شود. خیلی به سادگی به این علت که نفت وجود نخواهد داشت. حتا روسیه در وضعیتی نخواهد بود که بتواند بازار را به حالت تعادل بازگرداند.

این از اسراری ست که همه در گفتگوهای خصوصی باشگاه هاروارد یا شبیه سازهای جنگ پنتاگون می دانند، علاوه بر این در صورت جنگ علیه ایران، نیروی دریائی آمریکا قادر نیست عبور از تنگۀ هرمز را تضمین کند.

موشکهای روسی SS-NX-26 Yakhont  با سرعت ۲،۹ ماخ متعلق به ایران در ساحل شمالی تنگۀ هرمز ردیف آماده هستند. ناوهای هواپیمابر آمریکائی نمی تواننددیوار آتش موشکهای یاخونت را متوقف کنند.

سپس، موشکهای ضد ناو مافوق صوت SS-N-22 Sunburn  — که پیش از این به چین و هند صادر شده اند [و به ایران] — که خیلی پائین و با سرعت ۱۵۰۰ مایل در ساعت [ ۲۴۱۴ کیلومتر در ساعت ] پرواز می کنند، با قابلیت رادار گریزی ( اجتناب گر ) و تحرک بالا، می توانند از یک کامیون پرتاب شوند. این موشکها اساساً به هدف تخریب سامانۀ رادار ایجیس طراحی شده اند.

چین چه خواهد کرد؟

حملۀ مستقیم به ایران خبر از شیوه ای می دهد که دولت ترامپ برای متوقف کردن اورآسیا به کار می بندد، یعنی با حمله به حلقۀ ضعیف آن. سه مرکز کلیدی عبارتند از چین، روسیه و ایران. این سه بازیگر در همۀ سطوح به یکدیگر متصل هستند : راه ابریشم نوین، اتحادیۀ اقتصادی اورآسیا، سازمان همکاری شانگهای، راه عبور و مرور بین المللی شمال-جنوب، گسترش بریکس.

در نتیجه، هیچ تردیدی وجود ندارد که همکاری استراتژیک بین روسیه و چین پشت جبهۀ ایران را حفاظت خواهند کرد. اتفاقی نیست که این سه حلقه از دیدگاه پنتاگون بین «تهدیدهای» هستی شناختی اصلی علیه ایالات متحدۀ آمریکا تلقی شده است. به همین علت پکن می داند که نیروی دریائی آمریکا می تواند او را از منابع انرژی خود محروم کند. و به همین علت پکن واردات نفت و گاز طبیعی را از روسیه افزایش داده است. بدین گونه پکن تا وقتی که اوضاع آرام است فرضیۀ کنترل آمریکا روی تنگۀ هرمز را نیز پشبینی کرده است.

سناریوی قابل تصور این است که مسکو تلاش خود را برای متوقف کردن جنگ بین ایالات متحدۀ آمریکا و ایران به کار خواهد بست، با کرملن و وزیر دفاع می کوشد تا رئیس جمهور دونالد ترامپ و پنتاگون را از حملۀ مستقیم به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدارد. پاسخ اجتناب ناپذیر راه اندازی عملیات سرّی، امکان صحنه آرائی زیر پرچم دروغین و انواع و اقسام ترفند های مشکوک گسترش جنگ نرکیبی نه فقط به شکل مستقیم و غیر مستقیم علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بلکه علیه منافع ایران در سراسر جهان. در صورتی که جنگی بین آمریکا و ایران بر پا شود.

در متن سناریوی تجزیۀ قدرتهای اورآسیائی که ایالات متحدۀ آمریکا خواستار آن است، دولت ترامپ از نفرت پیسیکوپاتیک وهابی ها و صهیونیستها علیه شیعیان استفاده می کند. « فشار حداکثر » روی ایران از رفیق یارد[۵] « عربستان » یاری می طلبد کوشنر[۶] روی واتس آپ[۷]، محمد بن سلمان، در ریاض و روی مشاور Mbs[8] در ابوظبی، شیخ زاید، برای جایگزین کردن قحطی نفت ایران در بازار. ولی تلاشی بس بی هوده، زیرا شماری از بازرگانان معتبر خلیج فارس در این زمینه قاطعانه می گویند : ریاض «سهم بازار ایران» را نمی گیرد زیرا خیلی ساده نفت بیشتری در اینجا وجود ندارد.

بخش مهمی از آنچه در سریال تحریم نفت انتظار ما را می کشد به واکنش خدمتگزاران و نیمچه خدمتگزاران بستگی دارد. ژاپن شهامت ایستادگی در مقابل واشنگتن را ندارد. ترکیه مبارزه خواهد کرد. ایتالیا برای بدست آوردن تمدید فشار خواهد آورد. هند خیلی پیچیده است، دهلی نو در چابهار بندر ایرانی سکوی راه ابریشم هندی سرمایه گذاری کرده و با تهران در چارچوب INSTC راه گذر بین المللی شمال-جنوب به شکل تنگاتنگ همکاری می کند. ولی یک خیانت فرومایه همیشه ممکن است.

چین، کاملاً روشن است، خیلی به سادگی واشنگتن را ندیده خواهد گرفت.

ایران راهی برای فروش نفت خود پیدا خواهد کرد زیرا تقاضا با یک اشارۀ عصای جادوئی آمریکا از بین نخواهد رفت. وقت آن رسیده است که راه حل های خلاقانه جستجو کنیم. چرا که نه، برای مثال، پر کردن کشتی ها با کربوران در آبهای بین المللی به ازای طلا، هر گونه پول، کارت اعتباری، واریز کردن پول به حساب بانکی با روبل، یوآن، روپی و ریال، و هر چیز با ارزشی روی سایت وب؟

یکی از شگردها برای ایران استفاده از ناوگان نفتی اش برای ناکام گذاشتن حریف این است که : برخی کشتی ها نفتی می توانند _ حتماً حدس می زنید کجا – در تنگۀ هرمز متوقف شوند. به این موضوع منطقۀ آزاد برای خدمۀ کشتی ها را اضافه کنیم. خدمات بازرگانی روی فاکتور کربوران صرفه جوئی مهمی خواهند داشت، و اکیپاژ هر چیزی را با %۹۰ کاهش قیمت در منطقۀ آزاد بدست خواهند آورد.

و ببینیم آیا اتحادیۀ اروپا سرانجام شهامت پیدا خواهد کرد که پس از خروج دولت ترامپ از برجام با دو دست با مُد توربو حرکت کند و شبکۀ پرداخت آلترناتیو خود را عملی سازد. زیرا فراسوی خواست تخریب اورآسیا و تغییر رژیم ایران که برای نو محافظه کاران اهمیت ویژه ای دارد، همۀ این امور به نفی نهائی اتکا دارد : ایران بی هیچ ملاحظه ای مجازات می شود زیرا برای بازرگانی انرژی خود دلار آمریکائی را دور زده است.

 


لینک متن اصلی :

https://www.mondialisation.ca/la-guerre-contre-liran-le-bluff-des-usa/5633092

 

ترجمۀ حمید محوی

گاهنامۀ هنر و مبارزه/پاریس ۲ مه ۲۰۱۹


[۱]  مترجم : موضوع « گزینش هسته ای » داخل گیومه گذاشته شده و مفهومش این است که باید آن را با احتیاط بخوانیم و بخودی خود مشخص نیست که آیا این « گزینش هسته ای » صلح آمیز بوده یا منظور « گزینش هسته ای نظامی ست » یعنی موضوعی که اخیراً اسپوتنیک به نقل از وزیر امور خارجۀ ایران جواد ظریف مطرح کرد، (۲۸ آوریل ۲۰۱۹) جواد ظریف گفت که : ممکن است ایران از منشور منع گسترش سلاح های هسته ای خارج شود. البته باید دانست که با مراجعه به قوانین و موازین منشور نام برده، ایران حتا نیازی به خروج از این منشور ندارد، و بر اساس همین منشور قانوناً می تواند به ساخت سلاح هسته ای برای دفاع از خود و بازدارندگی اقدام کند. منشور نام برده تهدید از سوی کشورهای  دارندۀ سلاح هسته ای با چنین سلاحی علیه کشورهای امضا کنندۀ منع گسترش سلاح هسته ای را که دارای سلاح هسته ای نیستند ممنوع می داند،  و در صورتی که کشوری که فاقد سلاح هسته ای ست در معرض تهدید کشور دارندۀ سلاح هسته ای  قرار بگیرد، مجاز است برای بازدارندگی یا مقابله به مثل به ساخت سلاح هسته ای اقدام کند. در واقع آمریکا بارها ایران را به بمباران هسته ای تهدید کرده است و علاوه بر این بر اساس استراتژی نوین نظامی آمریکا تفاوتی بین سلاح هسته ای و کلاسیک وجود ندارد. گیلاس روی کیک خامه ای، بر اساس همین استراتژی نوین فرماندهان نظامی برای برداشت از جعبۀ ابزار پنتاگون و استفاده از بمب هسته ای مثل گذشته  نیازی به تأیید رئیس جمهور ندارند (مراجعه شود به تحلیل های میشل شوسودوسکی : در آستانۀ سومین جنگ جهانی، هدف :  ایران).

با وجود این « گزینش هسته ای » در اینجا با توجه به کل جمله و به همین گونه تهدید وزیر امور خارجۀ ایران برای خروج از منع گسترش باید احتمالاً به معنی گزینش هسته ای نظامی باشد.

[۲] https://www.middleeasteye.net/opinion/wests-irrational-fear-iran-disaster-waiting-happen

 

[۳] Warren Buffett

[۴]  یک هزار ترلیون دلار معادل است با ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰.

[۵] Jared یارد [کوشنر] نام کوچک شوهر ایوانکا ترامپ، شخصیت  انجیلی عهد عتیق در کتاب پیدایش، یارد (جد نوح)

[۶] Kushner

[۷] WhatsApp

[۸] Mbs = Mahammed Ben Salmane

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com