بعد از خروج ایالات متحده از برجام، دولت دونالد ترامپ تنها و تنها یک سیاست را در قبال جمهوری اسلامی برگزیده است و آن سیاست فشار حداکثری ست. در این میان علی رغم شعارهای سران جمهوری اسلامی مبنی بر ممنوعیت مذاکره، بنظر می رسد جواد ظریف به نمایندگی از جمهوری اسلامی اکنون از حصول هرگونه سازش با “تیم ب” مورد اشاره او قطع امید کرده و درحال حاضر تنها دو راه حل دارد یکی توسل به فشار افکار عمومی برای متقاعد کردن دونالد ترامپ به بازگشت به میز مذاکره که سعی دارد با فرصت طلبی منحصربه فرد خود و استفاده از آزادی بیان در امریکا آن را انجام دهد و دیگر راه حلش توسل به خود دونالد ترامپ است با نامید کردن او از مشاوره های تیم ب در حالیکه استیصال در مصاحبه هایش آشکار شده است.
جواد ظریف در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس پیشنهاد تبادل زندانیان ایرانی و امریکایی را مطرح و سعی کرد تا روزنه ای برای بازگرداندن ترامپ به میز مذاکره باز کند که البته قطعا با توجه به مخفی نگه داشتن این پیشنهاد در شش ماه گذشته و با توجه به صحبت های علنی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ممنوعیت مذاکره (مذاکره علنی) با امریکا (که دوباره ظرف چند روز اخیر توسط قاسم سلیمانی مطرح شد)، قرار بر انجام این سلسله مذاکرات پنهانی با امریکا بوده که تا به امروز ناکام مانده است.
ظریف در این دو مصاحبه در واقع سعی داشت بیشتر با ترامپ صحبت کند تا سایر سیاستمداران! ظریف زیرکانه از سه ابزار برای متقاعد کردن ترامپ برای کاستن از فشار از روی ایران و پیروی نکردن از سیاست فشار حداکثری توصیه شده توسط بولتون و پومپئو استفاده کرد.
اول: تاکید بر وقوع جنگی قریب الوقوع بعنوان ابزاری برای ایجاد “فشار رسانه ای حداکثری” بر دولت ترامپ تا از این طریق بتواند دولت ترامپ را به مذاکره با جمهوری اسلامی متقاعد کند. ظریف سعی داشت به افکار عمومی بقبولاند که ترامپ سیاستمدار نرمالی نیست و میتواند امریکا را به جنگ نزدیک کند چراکه او از معاهدات بین المللی و سازمان های جهانی زیادی خارج شده است. ظریف در گفتگو با فیس دنیشن گفت: “ترامپ نتوانست ثابت کند که شریک قابل اعتمادی ست نه به ایران که به کل دنیا نتوانست ثابت کند. ترامپ از یونسکو خارج شد، از نفتا خارج شد از تی‌پی‌پی خارج شد،‌از شورای حقوق بشر خارج شد”.
ظریف در این گفتگو در حالیکه اشاره کرد “تیم ب” در حال طراحی یک جنگ بین ایران و امریکا هستند و اشخاص بالغ و محتاط باید از این رویارویی جلوگیری کنند” مسئولیت عدم وجود مذاکره را گردن سیاستمداران امریکایی انداخت و در جواب این سوال که ایا ترامپ میتواند دوباره به برجام بازگردد گفت: “ما هنوز میز مذاکره را ترک نگرده ایم میز مذاکره هنوز آنجاست!”
دومین ابزاری که جواد ظریف برای ایجاد فشار رسانه ای بر دونالد ترامپ‌ برای بازگشتن به میز مذاکره استفاده کرد بحث آزادی زندانیان امریکایی بود. جواد ظریف در گفتگو با خبرنگار این شبکه و در جواب این سوال که چرا جمهوری اسلامی باقر نمازی هشتاد ساله را آزاد نمیکند، گفت: “من هیچ سمتی در قوه قضاییه جمهوری اسلامی ندارم و نمیتوانم برای آزادی باقری نمازی کاری کنم البته بعنوان یک شخص و برای مباحث حقوق بشری تلاش میکنم اما تا زمانی که ایالات متحده نخواهد زندانیان را مبادله کنیم من نمیتوانم در امور قوه قضاییه مداخله کنم”. جامعه امریکایی بسیار بر روی آزادی امریکاییان زندانی در کشورهایی چون ایران و کره شمالی حساس است و جواد ظریف زیرکانه سعی در ایجاد فشار رسانه ای بر دونالد ترامپ با متهم کردن کردن او برای امتناع از مذاکره و جنگ طلبی داشت. جواد ظریف گفت ما شش ماه پیش پیشنهاد تبادل زندانیان را مطرح کرده ایم اما هنوز پاسخی از دولت ترامپ دریافت نکرده ایم!
سومین ابزار ظریف اما تاکید بر تاریخ ۷۰۰۰ ساله ایران بود تا به “تیم ب” و شخص دونالد ترامپ که بیصبرانه منتظر وقوع تظاهرات مردمی علیه حکومت در تهران هستند، بقبولاند که جمهوری اسلامی مساوی ست با پشتوانه تاریخی ۷۰۰۰ ساله و جمهوری اسلامی یعنی مردم ایران! این درحالی ست که جمهوری اسلامی بعد از اعتراضات سال ۸۸ و ۹۶ با بحران مشروعیت در داخل روبروست و شکاف عمیقی بین مردم و حاکمیت ایجاد شده است اما جواد ظریف سعی داشت با یکی دانستن مردم و حکومت و پیوند زدن این دو با تاریخ ۷هزار ساله ایران تیم ب را از سیاست فشار حداکثری ناامید کند؛ تلاشی که بنظر می رسد محکوم به شکست خواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com