به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۳۱  فروردین تا روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس و اذیت و آزار زندانیان بودیم. 


از آنجایی که اعتراضات مردم و جوانان علیه نظام حاکم در شهرها و استان‌های مختلف رو به گسترش است، مأموران و کارگزاران نظام در هراس از خشم مردم سیل‌زده که همه هست و نیست خود را به خاطر سیاست‌های فاسد نظام ولایت فقیه از دست داده اند، اقدام به دستگیری و اعمال وحشت در شهرهای مختلف می‌کنند تا از این طریق به خیال خود صدای اعتراض مردم را خاموش کنند.

اعدام

در هفته ای که گذشت دست‌کم  ۲ زندانی در در زندان‌های مختلف ایران به دار آویخته شدند.

روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت ماه حکم اعدام یک زندانی که به اتهام قتل به قصاص نفس محکوم شده بود در زندان بابل به اجرا درآمد. این فرد با مشخصات «الف. ق» ۲۶ ساله در مهر ماه سال ۹۳ در پی یک درگیری مرتکب قتل شده بود و پس از ۴ سال و نیم حبس، در زندان بابل اعدام شد.

در یک اقدام ضدانسانی دیگر، سحرگاه روز دوشنبه، دوم اردیبهشت ماه ۹۸ حکم اعدام یک زندانی که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود در یکی از زندان‌های مشهد به اجرا درآمد. این فرد ۳۰ ساله بوده و در سال ۱۳۹۲ در پی یک نزاع جمعی در روستاهای فاروج به قتل جوانی متهم شده بود.

بازداشت‌ها

سه عضو یک خانواده در ارومیه پس از دو ماه بازجویی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند. ابراهیم صدیق همدانی شهروند اهل ارومیه به همراه پسر و دخترش که در اسفندماه ۹۷ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند پس از دو ماه بازجویی، روز سه شنبه سوم اردیبهشت ماه ۹۸ به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند.


علی دنیادوست، شهروند اهل نقده که روز شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ برای تماشای مسابقه بین دو تیم تراکتورسازی و پیکان به تبریز رفته ‌بود، هنگام خروج از باشگاه، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

روز دوشنبه ۲ اردیبهشت ماه افشین برزگر جمشیدی، شهروند ساکن تبریز که توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم‌شده بود، جهت اجرای حکم به زندان تبریز منتقل شد.

روز سه شنبه ۳ اردیبهشت ماه محمدرضا نسب‌عبدالهی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی از سوی  مأموران اطلاعات سپاه در خیابان بازداشت و پس از بازجویی اولیه در دادسرای انار به اطلاعات سپاه کرمان منتقل شد.

نیروهای اطلاعاتی به منازل شخصی سه شهروند کُرد در کامیاران یورش برده‌ و پس از بازداشت، آنان را به مکان نامعلومی منتقل کردند. اسامی دو تن از شهروندان بازداشت شده خالد زمانی و مهدی قبادی اعلام شده است.

روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت ماه نیروهای اداره اطلاعات پیرانشهر به منزل یک شهروند کرد در روستای ریگ آباد هجوم برده و سه عضو این خانواده را بازداشت کردند. در این هجوم آقای رحمان قاسمی و دو فرزندش به نام‌های داوود و شور به اتهام همکاری با احزاب کردی‌ بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

صبح روز پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ماه، هنرمند و فعال حقوق زنان مژگان کشاورز معروف به مایا، توسط ماموران اطلاعاتی در تهران بازداشت شد. مایا در روزهای اخیر بطور داوطلب برای کمک به سیل زدگان به لرستان رفته بود. 

ظهر روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه نیروهای امنیتی به تعدادی از کارگران و اعضای تشکل های کارگری یورش برده و نزدیک به ۱۲ نفر از آنان را بازداشت کرده و به زندان رجایی‌شهر کرج انتقال دادند.

اسامی برخی از بازداشت شدگان به قرار زیر است:

پروین محمدی، علیرضا ثقفی، هاله صفرزاده، واله زمانی، سعید ترابیان، فواد فتحی، مصطفی شوکت، امیر عباسی، صفیار قربانی.

تا ساعت ۷.۳۰ دقیقه عصر همان روز اکثر دستگیر شدگان آزاد شده و چهار نفر باقی‌مانده شامل پروین محمدی نائب رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران، واله زمانی عضو سندیکای نقاشان استان البرز، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر هنوز در بازداشت بسر میبرند و خبری از وضعیت آنها در دست نیست.

احضاریه ها و تهدیدها

روز دوشنبه ۲ اردیبهشت ماه اصغر امیرزادگانی، معلم و فعال صنفی معلمان با دریافت ابلاغیه ای به دادستانی فیروزآباد احضار شد. بر اساس این ابلاغیه وی باید نهایتا تا تاریخ ۷ اردیبهشت در شعبه دادستانی دادسرای فیروزآباد حاضر شود. این فعال صنفی معلمان پیشتر نیز به دادستانی احضار و پس از تفهیم اتهام، بازداشت و با تودیع قرار کفالت بصورت موقت آزاد شده بود.

محمد کرد و فاطمه بهمنی,  زوج معلم و فعال صنفی فرهنگیان ساکن شهرستان شازند واقع در اراک که پیش تر از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان شازند و شعبه اول دادگاه عمومی بخش زالیان به حبس تعلیقی و پرداخت جریمه نقدی بدل از حبس محکوم شده بودند جهت اجرای حکم به دایره اجرای احکام دادگاه‌ بخش زالیان و شهرستان شازند احضار شدند.

شایان ذکر است که در آستانه روز جهانی کارگر احضار کارگران و فعالین کارگری در حال گسترش می‌باشد. روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت، «احمد تقی زاده» فعال کارگری ساکن ارومیه و روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت ماه، دو فعال کارگری سنندج به نام های «غالب حسینی» و «مظفر صالح نیا» نیز توسط نیروهای امنیتی احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند. به آنها اعلام شده است هیچگونه مجوزی برای تجمعات کارگری صادر نشده و در صورت تجمع، با آنها برخورد خواهد شد. همچنین میکائیل صدیقی عضو و رئیس انجمن کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد به اطلاعات این شهر احضار شده است.

در هفته ای که گذشت اطلاعات کامیاران چند نفر از اعضای انجمن صنفی کارگران ساختمانی کامیاران را احضار و آنان را تهدید کرده اند که، نباید به هیچ عنوان برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در شهر اقدامی انجام دهند و یا در مراسم روز جهانی کارگر شرکت کنند و در صورتی که خلاف آن ثابت شود به شدت با آنها برخورد می کنند.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان

روز شنبه ۳۱ فروردین ماه زندانیان عقیدتی -سیاسی به نام های انور خضری، داوود عبداللهی، قاسم آبسته و ایوب کریمی به طور ناگهانی از زندان رجایی شهر کرج منتقل شده و به مدت سه روز در اداره آگاهی شاپور تهران در بازداشتگاه انفرادی بوده و مورد بازجویی قرار گرفتند. در پزشکی قانونی از این زندانیان آزمایش DNA گرفته شده و سپس به زندان رجایی شهر بازگردانده شدند.

پس از مراجعه خانواده و وکلای زندانیان به شعبه دوم بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب مهاباد به آنان گفته شده که این چهار زندانی در آینده نزدیک جهت رسیدگی پرونده به مهاباد منتقل خواهند شد. 

مجتبی داداشی جوردهی، دانشجوی سال آخر علوم سیاسی در دانشگاه سبزوار که به دلیل انتشار یک ویدیوی انتقادی که در آن اعتراض خود را نسبت به وضعیت موجود در کشور اعلام کرده و بازداشت و به زندان و شلاق محکوم شده بود، هم اکنون در زندان سبزوار دست به اعتصاب غذا زده است.

اعتصاب غذای این زندانی سیاسی در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و درخواستش برای درمان در خارج از زندان از تاریخ ۲ اردیبهشت ماه آغاز شده است.

زندانیان سیاسی برزان محمدی و علی‌رضا شیرمحمد در چهل و سومین روز از اعتصاب غذا به سر می‌برند. این دو زندانی سیاسی از ۲۳ اسفندماه ۹۷ به نشانه اعتراض به وضعیت نامناسب نگهداریشان در زندان فشافویه واقع در جنوب تهران دست به اعتصاب غذا زده اند. به‌رغم گذشت ۴۳ روز از اعتصاب غذا تاکنون به خواسته های آنها مبنی بر انتقالشان به زندان اوین توجهی نشده و وضعیت سلامتی‌شان در خطر می‌باشد.

صدور احکام

شعبه ۳ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی، حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری سهند معالی فعال مدنی اهل شهرستان سراب را با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، عینا تأیید کرد.

محکومیت یک سال حبس نجف مهدی پور، روزنامه نگار ایلامی عینا به تائید دادگاه تجدید نظر رسید. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب ایلام با اتهامات واهی همچون «توهین به رهبری» و «تبلیغ  علیه نظام» به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com