سازمان حقوق بشر ایران، ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸: احمد ایرانی که به اتهام قتل عمد در یک نزاع جمعی به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی سنندج اعدام شد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز جاری، یک‌شنبه ۸ اردیبهشت ماه، حکم اعدام احمد ایرانی در زندان مرکزی سنندج به اجرا درآمد. این زندانی به اتهام «دو فقره قتل در طی یک نزاع دستجمعی» که در سال ۱۳۹۰ بر سر یک قطعه زمین در مریوان به وقوع پیوست به اعدام محکوم شده بود.

یکی از نزدیکان وی صبح روز جاری به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «از احمد خواستند که به خارج شهر بیاید تا اختلافاتشان را حل کنند، ولی چهل نفری با اسلحه ریختند سرش و احمد هم با اسلحه خودشان دو نفر از آنها را زد که باعث مرگشان شد».

این منبع همچنین گفت: احمد ایرانی از ۲۵ فروردین ماه به سلول انفرادی منتقل شده بود و اقدام به دوختن لب‌ها، چشم‌ها و خودزنی کرد و از آن تاریخ در اعتصاب غذا بسر میبرد.

طی هفته‌های اخیر فعالان مدنی مریوان برای اخذ رضایت از شکات پرونده تجمعاتی در مقابل منزل بستگان مقتولان برگزار کرده بودند.

فیلم این تجمع را از اینجا میتوانید مشاهده کنید

پیشتر خبرگزاری مهر در خصوص نزاعی که بر سر یک قطعه زمین در مریوان رخ داده و در طی آن این زندانی مرتکب قتل شده بود گزارشی منتشر کرده بود.

اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران اعلان نشده است.

اعدام‌های اعلان نشده اکثریت اعدام‌ها در ایران را تشکیل می‌دهند و این درحالی است که طبق ماده ۲۱ آئین نامه نحوه اجرای احکام اعدام، رجم، صلب، قطع یا نقض عضو باید «خبر اجرای حکم با ذکر نوع جرم و خلاصه رای دادگاه در روزنامه‌ها منتشر» گردد.

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۱۸ میلادی، دست‌کم ۲۷۳ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند که از این تعداد دست‌کم ۱۸۸ نفر با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند. تقریبا ۶۶ درصد اعدام‌های شمارش شده این سال، یعنی ۱۸۰ مورد از سوی مقامات اعلام نشده‌اند.

عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

پیشتر سازمان حقوق بشر ایران گزارشی از خطر اعدام این زندانی و تجمعات فعالان مدنی منتشر کرده بود.

+۱۸ خطر قریب الوقوع اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان سنندج/ تصویر

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com