نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ چهارشنبه , ۲۸ ام فروردین, ۱۳۹۸ ؛ یک زندانی محبوس در زندان سنندج که در سال ۱۳۸۸ در یک نزاع دسته جمعی در مریوان مرتکب قتل شده بود روز یکشنبه ی گذشته ,۲۵ ام فروردین, ۱۳۹۸ ، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شد.از آنجایی که وی دچار بیماری بود این حکم توسط نهادهای مربوطه و دادستان به یک هفته دیگر موکول شد.

به گزارش نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ ” احمد ایرانی ” چهل ساله فرزند سعید که متهم است دو جوان را به  نامهای ” فریدون دیوجان “۲۰ ساله ” و ” هیوا خون جام ” ۲۳ ساله ، را در یک نزاع دسته جمعی به قتل رسانده است، یکشنبه ۲۵ فروردین ماه با انتقال به سلول انفرادی و آخرین ملاقات با خانواده ی خود پای چوبه دار رفت اما به علت بیماری و اعتصاب وی این حکم به یک هفته بعد موکول شده است .

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده ی وی : ««««این نزاع بر سر یک قطعه زمین بود ،و خانواده مقتول که حدود پانزده نفر بودند در یک نقشه حساب شده وی را به اطراف مریوان دعوت می کنند و از او خواسته می شود که از این قطع زمین دست بردارد ولی با مخالفت وی نزاع به اوج میرسد و دو خانواده به قصد کشت وی را ضرب و شتم نموده و در اینجا شدت جراحات را میتوانید مشاهده کنید.

وی در ادامه گفت : آقای ایرانی در نزاعی که برای وی طراحی شده بود توسط شلیک دو گلوله از پای افتاد و نیمه جان شد در همان حال اسلحه را از مقتولان گرفت و هر دوی آنها را هدف قرار داد و آنها را به قتل رساند و سپس یک رهگذر فیلم وی را گرفته و از مردم می خواهد که وی را به بیمارستان منتقل کنند در پی انتقال وی به بیمارستان خانواده ی مقتول مطلع شده که وی هنوز زنده و نفس می کشد .

وی در ادامه گفت : از طرف ناصر دیو جان پدر فریدون یک نفر مامور می شود که کار نیمه تمام را در بیمارستان به اتمام برسانند که در مراجعه به بیمارستان توسط مامورین محافظ دستگیر می شود و همچنان نقشه ی آقای دیو جان نا کام مانده بود تا اینکه با انتقال وی به زندان مریوان و گشودن پرونده ی دو قتل و ارایه مدارک برای قاضی مربوط معلوم می شود که این اسلحه از جانب خود مقتول بوده و احمد با قرار وثیقه ی سنگین تا اتمام مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

این منبع اضافه نمود: احمد که پس از دو سال از زندان آزاد شد دیگر به زندان بازنگشت . و پا به فرار گذاشت در طول دوران متواری شدندش به عراق و شهرهای ایران سفر میکرد تا اینکه ناصر دیو جان پرونده ی جدیدی در استان تهران برای وی گشود و حکم جلب  وی را گرفت ،که پنجاه روز پیش در یک رستوران در تهران بازداشت شد و به زندان سنندج منتقل گردید.

احمد ایرانی ، پس از بازداشت و زندانی شدن در سنندج افراد متعددی را برای رضایت به خانواده ی مقتول فرستاد ولی آقای ناصر دیو جان فقط قصاص می خواهد این منبع مطلع گفت که حتی وی یک میلیارد و دویست میلیون تومان بابت دیه حاضر است پرداخت نماید اما با عدم موافقت ناصر مواجه شده است پدر هیوا آقای محمود حاضر به رضایت بدونه پول است اما از آنجایی که با محمود باجناق است تمام  اختیارات این پرونده را به ناصر واگذار نموده است »»»».

روز یکشنبه در پی انتقال احمد ایرانی به سلول انفرادی از جهت اجرای حکم گروهی از فعالان و همراهان آقای ایرانی با تجمعی اعتراضی خواستار لغو این حکم ناعادلانه شده و از اولیای دم درخواست بخشش نمودند در اینجا میتوانید این تصاویر را ببینید.

سازمان حقوق بشر ایران ، قبلا در مورد خطر اجرای حکم اعدام آقای ایرانی خبر داده بود.

 

Facebook Comments

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com