جمعی از مستندسازان و فعالان سینمای مستند ایران در نامه ای به آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه از فعالان بازداشت شده محیط زیست حمایت کردند.

به گزارش ایرنا در نامه مستند سازان خطاب به رئیس قوه قضاییه آمده است: بیشتر از یک سال از بازداشت جمعی از فعالان و دلسوزان محیط زیست کشور می‌گذرد. بهمن سال گذشته ۸ نفر از این فعالان شامل امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی بازداشت شدند و کاووس سیدامامی در زندان جان باخت.
این نامه می افزاید: این افراد بیشتر عمر خود را به روشنگری و افزایش حساسیت‌ها نسبت به محیط زیست در خطر ایران و نجات حیات وحش کشورمان پرداخته‌اند، از جمله حافظان اصلی یوزپلنگ آسیایی که به نماد و سمبل محیط زیستی ایران بدل شده، بوده اند و هیچ اغراق نیست که بگوییم اگر یوزپلنگ آسیایی هنوز در دشتهای ایران نفس می کشد، ثمره‌ همت همین گروه کوچک بوده است.
امضا کنندگان این نامه افزودند: حسن نیت و خدمات این مردان و زنان طی سال‌های گذشته به محیط زیست این سرزمین بر بسیاری از ما مستندسازان پوشیده نیست. آنها بارها دست بسیاری از ما را گرفته اند و به اعماق کویرها و دشت‌های کشور برده اند و سر دوربین‌های ما را به سمت مشکلات و دغدغه‌های مغفول محیط زیست میهنمان چرخانده اند.
در این نامه آمده است: اما حالا متهم به جرمی شده اند که آخرین اتهام باور کردنی برای آنها بود، جاسوسی و خیانت به میهن، اتهام افساد فی الارض برای کسانی که هرکس می شناسدشان جز آبادانی در این ارض از آنها سراغ ندارد. در حالی که وزیر اطلاعات، رئیس سازمان محیط زیست، هیات چهار نفره‌ رئیس جمهوری و برخی دیگر از مسئولان دولت و نمایندگان مجلس و بسیاری از وکلا و فعالان محیط زیست ایران و جهان با بیانیه‌ها و مصاحبه‌های متعدد به اتهامات تردید وارد می کنند یا رسما از بی گناهی این افراد می گویند و هر روز به جمع شاهدان بی‌گناهی آنها افزوده می شود.
آنان در این نامه نوشته اند: درخواست ما از شما دادرسی شفاف، عادلانه و برگزاری دادگاه علنی، اعطای حق انتخاب آزادانه‌ وکیل به متهمان، برخورداری وکلا از حق صحبت و ارتباط کامل با موکلان و اطلاع دقیق از پرونده و اتهامات وارده و رسیدگی فوری، عادلانه و شفاف به روند و دلایل بازداشت‌ها و فرایند بازجویی‌هاست.
این نامه را ۱۶۰ نفر از مستندسازان امضا کرده اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com