سازمان حقوق بشر ایران، ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۷: یک زندانی در زندان ایرانشهر و یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند. هر دو این زندانیان با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ماه، یک زندانی در زندان ایرانشهر اعدام شد. هویت این زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، میلاد درزاده ۲۵ ساله احراز شده است.

همچنین در زندان مرکزی زاهدان، صبح روز جاری، سه‌شنبه ۳۰ بهمن ماه، حکم اعدام یک زندانی دیگر به نام رضا سارانی به اجرا درآمد. این زندانی نیز با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود و از ۴ سال پیش در زندان بسر میبرد.

حبیب الله سربازی، فعال مدنی بلوچ در خصوص اعدام این دو زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «میلاد درزاده، ۲۵ ساله، متهم به قتل بامداد روز ۲۵ بهمن درست یک روز بعد از حمله جیش العدل به اتوبوس سپاه، در زندان ایرانشهر اعدام شد بستگانش گفتند که قرار نبود میلاد در این روز اعدام شود، و پادرمیانی معتمدین و ریش سیفیدان جهت عفو وی در جریان بود. که به طور ناگهانی تصمیم اعدام گرفته شد. رضا سارانی، زندانی بلوچ که به اتهام قتل از دو سال پیش محکوم به اعدام بود و دو روز پیش به قرنطینه زندان زاهدان منتقل شده بود نیز صبح امروز به دار آویخته شد.»

کمپین فعالین بلوچ در خصوص اعدام رضا سارانی اشاره کرد، بعلت سکته نصف بدن وی فلج بود و از بیماریهای داخلی گوناگونی رنج می برد، و از رسیدگی پزشکی محروم بود و ماموران وی را با این حال به پای چوبه دار بردند.

اعدام این دو زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران اعلان نشده است. اعدام‌های اعلان نشده اکثریت اعدام‌ها را در ایران تشکیل می‌دهند و این درحالی است که طبق ماده ۲۱ آئین نامه نحوه اجرای احکام اعدام، رجم، صلب، قطع یا نقض عضو باید «خبر اجرای حکم با ذکر نوع جرم و خلاصه رای دادگاه در روزنامه‌ها منتشر می‌گردد».

عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com