کتاب دو جلدی رگ تاک پژوهشی است در تاریخ اجتماعی ایران با نگاهی انتقادی به تاریخ نگاری پژوهشگران معاصری چون یحیی دولت‌آبادی، فریدون آدمیت، احمد کسروی، ناظم‌الاسلام کرمانی، احسان طبری و…

فاضل غیبی با دسترسی  به منابع دست اول و سنجش موشکافانه‌ آثار همه تاریخ نگاران معاصر ارزیابی‌های دقیقی از جنبش‌های اجتماعی معاصر ایران از بابیه تا انقلاب مشروطیت بدست می‌دهد.

در جلد یکم، ابتدا به بررسی اوضاع تاریخ نگاری و سیاست‌گذاری در ایران می‌پردازد و بعد ارزیابی‌ای از اقلیتهای مذهبی، اوضاع سیاسی و اجتماعی در اوایل عصر قاجار و برآمدن شیخیه  بدست می‌دهد، آنگاه  به مهمترین و تاثیرگذارترین  جنبش تاریخ معاصر قبل از انقلاب مشروطیت یعنی جنبش بابیه، تلاشها و شکست این جنبش تا برآمدن بهائیت می‌پردازد. نویسنده در سراسر این پژوهش وسیع، آثار نویسندگان و تاریخ‌نگاران دیگری که به این جنبش پرداخته‌اند را مورد سنجش قرار داده است.

در جلد دوم وی با اطلاعات و پژوهشی جدی و ژرفتر تلاشهای منجر به انقلاب مشروطه را بازبینی کرده‌است. و نشان می‌دهد انقلاب مشروطیت و دستاوردهای آن به هیچ‌گونه‌ای خواست دستگاه مذهب شیعه، که بعضی تاریخ‌نگاران به اشتباه به آنان منتسب کرده‌اند، نبوده بلکه نتیجه مبارزات و جدیت‌های شبانه روزی آزادگانی بوده است که ادامه تلاشهای ایران‌دوستان در گذشته را تا آنجا که دستگاه مخرب روحانیت شیعه نتوانست جلوگیرد به پیش برده‌اند.

خواندن این کتاب ارزشمند را به همه توصیه می‌کنیم.

قیمت دوره دو جلدی کتاب رگ تاک در حال حاضر ۱۵ یوروست. علاقمندان میتوانند از طریق ایمیل foroughbook@gmail.com کتاب را سفارش دهند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com