روز جمعه ۲۳ نوامبر / ۲ آذر حساب رسمی توئیتر یگان‌های مدافع خلق (YPG) شبه نظامیان کُرد در سوریه، از ایران خواست جعل «هویت سیاسی» رزمندگانش را به عنوان «شهدای مدافعان حرم»، متوقف کند.
 

عکس محمدحسین کریمی که با نام شهید مدافع محرم «علی‌اصغر شیردل» در تهران نصب شده است.

محمد حسین کریمی متولد تهران، یکی از ایرانیانی‌‌ست که به صورت داوطلبانه برای مبارزه علیه داعش، به نیروهای کُرد سوریه‌ای موسوم به یگان‌های مدافع خلق پیوست. محمد حسین کریمی در میان رزمندگان YPG به با نام مستعار «آریل کوبانی» شناخته می‌شد. او در تاریخ ۹ مه ۲۰۱۵ در طی یک درگیری با نیروهای داعش در منطقه “تل بوخا” از توابع روستای کُردنشین “سرکانی” (به عربی رأس‌العین) در شرق سوریه، کشته شد. اخیرا ایران عکس او را بر روی یک بنر‌ به عنوان «شهید مدافع حرم» و با نام جعلی «علی اصغر شیردل» در خیابان‌های شهر تهران منتشر کرده است.
نیروهای یگان‌های مدافع خلق تصاویر و فیلم‌هایی از محمد حسین کریمی منتشر کرده و گفته که او جزو نیروهای مبارز آنها بوده، در حالی که سپاه پاسداران سعی می‌کند او را جزو نیروهای مدافع حرم خود معرفی کند.
در ویدیوی منتشر شده، محمد حسین کریمی در حالی که لباس نظامی نیروهای YPG را به تن دارد، به زبان فارسی خودش را معرفی می‌کند و از دلایلیش برای پیوستن به نیروهای YPG و‌ ضرورت مبارزه با داعش می‌گوید.

یگان‌های مدافع خلق طی بیانیه‌ای اعلام کرد:
“ما تغییر هویت سیاسی رفیقمان که در مبارزه علیه داعش شهید شد را بی‌احترامی می‌دانیم و آن را محکوم می‌کنیم. ما خواهان خذف فوری تمام بنرها هستیم.”
این اولین بار نیست که ایران اقدام به جعل سیاسی افراد می‌کند. از درست کردن کارت بسیج فعال برای برخی کشته شدگان تظاهرات سال ۸۸ مانند قانع ژاله گرفته تا جعل عکس سربازان اسرائیلی در بنر تبلیغاتی شهرداری شیراز، در سال‌های اخیر شاهد اقدامات این چنینی فراوانی بوده‌ایم.

عکسی از مراسم خاکسپاری و یادبود محمدحسین کریمی (آریل کوبانی) در کردستان سوریه.

محمد حسین کریمی اولین ایرانی غیر کُردی نیست که نیروهای مبارز کُرد در سوریه پیوسته بود. «امیر قبادی» با نام مستعار «روژوان» اهل مشهد و «مهدی شریفی» با نام مستعار مسیحا اهل تهران، دیگر ایرانیان غیر کُردی هستند که به نیروهای YPG پیوسته بودند. امیر قبادی نیز در درگیری با داعش کشته و در شهر کوبانی به خاک سپرده شد. در اقدامی مشابه سال ۱۳۹۵ ایران او را هم به عنوان شهید مدافع حرم معرفی کرد و در مسجدالرضای مشهد، برای او مراسم یادبود برگزار کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com