گزارش نقض حقوق بشر در ایران
گزارش نقض حقوق بشر در ایران
 

نقض حقوق بشر در ایران همچنان ادامه دارد. در گزارش حاضر مروری داریم به نقض حقوق بشر در آبان ماه ۹۷. در این گزارش به اعدام و بازداشت‌های گسترده در ایران و صدور احکام ضد انسانی پرداخته شده است.

اعدام، قتل سیستماتیک و دولتی در زندان‌های ایران

در آبان ماه ۹۷، در زندانهای ایران حداقل ۲۰ نفر با اتهامات قتل و فساد اقتصادی اعدام شدند. یکی از اعدام شدگان زن جوان ۲۷ ساله ای به نام شراره الماسی بود که پنج سال به اتهام قتل همسرش بازداشت و در زندان سنندج در انتظار اعدام بود.
در این ماه مقامات قضاییه ایران اقدام به دو اعدام جمعی در ایران کردند. روز چهارشنبه ۲۳ آبان ماه ۹۷، ده زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. دو زندانی به نامهای وحید مظلومین و محمداسماعیل قاسمی، به اتهام فساد اقتصادی و ۸ زندانی دیگر به اتهام قتل اعدام شدند.
اعدام جمعی دیگر در زندان شیبان اهواز انجام شد. دستگاه قضاییه روز پنج‌شنبه ۱۷ آبان ماه ۹۷ شماری از هموطنان عرب را در زندان شیبان اهواز اعدام کرد. از آمار دقیق این اعدامها هنوز اطلاعی در دست نیست و تعداد اعدامی‌ها بین ۴ تا ۲۲ نفر ذکر شده است. در گزارش حاضر ما کمترین آمار ۴ نفر را در آمار لحاظ کرده ایم.

صدور احکام اعدام برای کودک – مجرمان

در آبان ماه همچون ماههای گذشته تعداد زیادی احکام اعدام در محاکم قضایی ایران صادر شد. سه کودک – مجرم در آبان ماه به اعدام محکوم شدند. شایان سعیدپور کودک مجرم زندان سنندج، پویان از تهران که در ۱۷ سالگی مرتکب جرم انتسابی شده و از کانون اصلاح تربیت تهران به دادگاه اعزام شده بود.

صدور حکم ضدانسانی قطع دست در آبان ماه

حکم قطع دست یک زندانی به اتهام سرقت به اجرای احکام فرستاده شد و این حکم به زودی اجرا خواهد شد. مرتضی اسماعیلیان، ۳۷ ساله، متاهل و دارای دو فرزند است. این شهروند اهل شهر ارومیه، در سال ۹۲ به اتهام سرقت از منازل بازداشت و در سال ۹۴ پس از دو سال حبس به ۱۵ سال زندان و قطع انگشتان دست به شرطی که انگشت شصت و کف دست باقی بماند محکوم شده است. در مهر ماه امسال زندانی دیگری به نام کسری کرمی محبوس در زندان مرکزی ارومیه در شعبه یکم دادگاه کیفری ارومیه ویژه نوجوانان در مهر ماه ۹۷، به قطع چهار انگشت دست راست به شرطی که انگشت شست و کف دست باقی بماند محکوم شده و گفته می‌شود حکم وی نیز به زودی به اجرا درخواهد آمد.

بازداشت های جمعی پس از تظاهرات و اعتراضات

به دنبال تحصن سراسری معلمان در شهرهای مختلف کشور در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان ماه دست‌کم ۱۲ معلم بازداشت شدند. محمدرضا رمضانزاده دبیر انجمن صنفی معلمان استان خراسان شمالی، ۴ نفر از اعضای هیات مدیره‌ انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی آقایان سعید حق‌پرست، علی فروتن، حمیدرضا رجایی و حسین رمضانپور، در خوزستان پیروز نامی و علی کروشات، در شهرستان شیروان، آقای محمد رباطی و خانم واعظی از فعالان فرهنگی، محمدعلی زحمتکش فعال فرهنگی از شیراز، محمد کرد و فاطمه بهمنی فعال فرهنگی از اراک و امید شاه محمدی، اهل شهرستان دیواندره توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همچنین ۳۰ فعال فرهنگی احضار و بازجویی شده و بیش از ۵۰ نفر پیام تهدید آمیز دریافت نمودند.

روز یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷ در پایان چهاردهمین روز تظاهرات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در شهر شوش، ۱۹ نفر از جمله اسماعیل بخشی و مسلم آرمند از نمایندگان کارگران، یک خانم خبرنگار و تعدادی دیگر از کارگران توسط مامورین امنیتی بازداشت شدند. این امر موجب خشم مردم و کارگران نیشکر هفت تپه شد. آنها در روزهای بعد با تظاهرات پرجمعیت تر و شعارهای کارگر زندانی آزاد باید گردد – نه زندان نه تهدید دیگه اثر نداره خواهان آزادی کارگران شدند. در روز ۲۸آبان ماه بسیاری از کارگران آزاد شدند. اما آقایان اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، مسلم آرمند و سید حسن فاضلی همچنان در بازداشت به سر می برند.

توطئه علیه نماینده معلمان خراسان هاشم خواستار

آقای هاشم خواستار نماینده معلمان ایران در مشهد روز سه‌شنبه اول آبان ماه از سوی اطلاعات سپاه و به دستور دادستان مشهد بازداشت و به بیمارستان روانی ابن سینا منتقل شد. این اقدام اطلاعات سپاه در شرایطی صورت گرفت که آقای خواستار در سلامتی کامل جسمی و روانی قرار داشت. آقای خواستار از زمان بازداشت به مدت چند روز در اعتصاب غذا بود. بازداشت آقای خواستار با محکومیتهایی در ایران و خارج از کشور روبرو شد. خانواده و همکاران آقای خواستار و جمعی از فرهنگیان مشهد با تجمع در مقابل بیمارستان ابن سینا اقدام به اعتراض به این امر کردند که به بازداشت همسر و فرزندان و شماری از معترضان انجامید. سرانجام آقای هاشم خواستار آزاد و اعلام کرد: «ملت قهرمان ایران، همت و آگاهی و بیداری شما باعث آزادیم شد. قسم به قلم که به جنبش آزادیخواهی شما خیانت نکنم وتا جان در بدن دارم از جنبش آزادیخواهی شما حمایت کنم.»

تجمعات اعتراضی در حمایت از زندانیان

صبح روز شنبه ۱۹ آبان ماه ۹۷ جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی در اعتراض به محدودیت ها و فشارهای اعمال شده بر زندانیان در زندانهای مختلف، در مقابل اداره کل زندانها در تهران دست به تجمع و اعتراض زدند.
این خانواده ها دستنوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: زندانی سیاسی آزاد باید گردد، با سرما و گرسنگی زندانیان را شکنجه نکنید، جان و سلامت زندانی در خطر است، به زندانیان گرسنگی ندهید.

روز ۱۹ آبان ماه، جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی و همچنین شماری از مردم و جوانان ارومیه در مقابل زندان مرکزی ارومیه اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند. تجمع کنندگان نسبت به فشارهای معیشتی و صنفی و پزشکی و بهداشتی بر روی زندانیان اعتراض کردند. نیروهای امنیتی مانع از پیوستن جوانان و مردم به خانواده های زندانیان شدند. خانواده‌ های زندانیان سیاسی از اینکه مأموران و مسئولان زندان مرکزی ارومیه به فرزندان و عزیرانشان گرسنگی می‌دهند و می‌خواهند از این طریق سیاست سرکوبگرانه خود را پیش ببرند، اعتراض کردند.

تصویب شصت و پنجمین قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران

شصت و پنجمین قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران توسط کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید. کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه پیشنهادی کانادا در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را با ۸۵ رای مثبت در مقابل ۳۰ رای منفی و ۶۸ رای ممتنع تصویب کرد. این قطعنامه قرار است در ماه دسامبر در صحن مجمع عمومی سازمان ملل به رأی گذاشته شود. در این قطعنامه آمده است: گزارش های دبیرکل سازمان ملل متحد و گزارشگر ویژه حقوق بشرنشان می دهد که وضعیت حقوق بشر در ایران در سال گذشته وخیم تر شده و سرکوب سیستماتیک معترضان، روزنامه نگاران و کاربران شبکه های اجتماعی افزایش یافته است.

 

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com