از روز شنبه ۲۱ مهر تا روز جمعه ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام،  بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس، شکنجه زندانیان و قتل بودیم.

اعدام:

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، در هفته ای که گذشت دست‌کم ۷ زندانی در زندانهای مختلف ایران به دار آویخته شدند.

صبح روز یکشنبه ۲۲ مهر ماه ۹۷ یک زندانی در محوطه زندان شهر فردوس اعدام شد. این زندانی به نام ایوب جهاندار ۲۸ ساله اهل تربت حیدریه بود که به اتهام سرقت مسلحانه و قتل به اعدام محکوم شده بود.

صبح روز یکشنبه ۲۲ مهر دو زندانی در زندان شهرکرد به دار آویخته شدند. این دو زندانی به نامهای صالح دهکردی ۳۸ ساله، متأهل و یارعلی نوری ۴۰ ساله می‌باشد. صالح دهکردی از سال ۱۳۹۰، مدت ۷ سال در انتظار اعدام بوده و یکبار نیز در سال ۹۳ جهت اعدام منتقل و به بند باز گردانده شده بود.

صبح روز یکشنبه ۲۲ مهر ماه اصلان شیرانی ۳۳ ساله و اهل شهرستان میاندوآب به اتهام قتل، در زندان مراغه به دار آویخته شد.

صبح روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه ۹۷ دو زندانی در زندان مرکزی اصفهان با اتهامات مربوط به مواد مخدر و قتل به دار آویخته شدند. مولود شاه حسینی ۲۹ ساله اهل دیواندره در سال ۹۳ با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود. این زندانی از زندان نجف آباد اصفهان جهت اجرای حکم اعدام به زندان مرکری اصفهان منتقل شد. زندانی دیگر به نام بهروز انصاری‌لنجان اهل شهرستان لنجان اصفهان بود و در سال ۹۴ به اتهام قتل عمد بازداشت و در دادگاه عمومی به اعدام محکوم شده بود.

صبح روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۹۷ یک زندانی به نام کوروش (علی) بهزادیان به اتهام قتل در زندان مرکزی ایلام اعدام شد. این زندانی متأهل و دارای دو فرزند بود.

 همچنین در هفته‌ای که گذشت ۴ نفر در شهر یاسوج به اتهام محاربه و سرقت مسلحانه به اعدام در ملاءعام محکوم شدند.

گفتنی است که حسین احمدی‌نیاز وکیل دادگستری اعلام کرد که در حال حاضر بیش از یکصد زندانی کرد در زندانهای ایران محکوم به اعدام هستند.

بازداشتها:

 در هفته‌ای که گذشت همزمان با تحصن معلمان در شهرهای مختلف، محمدرضا رمضان‌زاده رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان و دبیر کانون صنفی معلمان خراسان شمالی و عباس واحدیان در مشهد بازداشت شدند.

روز شنبه ۲۱ مهرماه عبدالرضا قنبری معلم و زندانی سیاسی سابق که در اسفندماه ۹۴ پس از تحمل بیش از ۶ سال از حکم ۱۰ ساله خود و در پی تغییر قوانین و قبول اعاده دادرسی با توقف اجرای حکم آزاد شده بود، دوباره بازداشت شد و جهت تحمل ادامه حبس خود به بند ۸ زندان اوین منتقل گردید.

 نزدیکان آقای قنبری می گویند پس از بررسی مجدد پرونده توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در شهریورماه ۹۶ حکم سابق وی نه تنها کاهش نیافته است بلکه به ۱۵ سال حبس افزایش پیدا کرده است.

روز دوشنبه ۲۳ مهر ماه ۹۷؛ ماموران امنیتی امین عظیمی از فعالان صنفی معلمان را در الیگودرز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. بازداشت وی پس از تحصن سراسری معلمان انجام شده است.

در هفته ای که گذشت بازداشت‌های  گسترده در شهر اهواز همچنان ادامه یافت. اداره اطلاعات اهواز شامگاه شنبه ۲۱ مهرماه ۹۷با هجوم به خیابان صلویچ ملاشیه جنوب اهواز شماری از شهروندان عرب را بازداشت کرد. مأموران اداره اطلاعات، اقدام به بازداشت و گروگانگیری از افرادی از خانواده‌ها کردند که فرزند یا برادر آنها در منزل نبوده و اعلام کردند تا تسلیم بستگانشان آنها را به گروگان نگاه خواهند داشت.

روز دوشنبه ۲۳ مهر ماه، ماموران اطلاعات اقدام به بازداشت دو تن دیگر از شهروندان عرب اهوازی به نام‌های جاسم کروشات ۴۵ ساله و دانیال عادل امجد ۴۳ ساله کردند.

روز سه شنبه ۲۴ مهرماه ۹۷، اطلاعات سپاه اهواز، شماری از فعالان اهل سنت روستاهای تابع شهر سوسنگرد را همراه دو تن از مادران آنها بازداشت کرد.

 فایز عفراوی، ۳۰ساله متأهل و دارای یک فرزند همراه مادرش ۴۵ساله و همچنین محمدامین عفراوی، همراه با مادرش که همگی از روستای «آلبوعفری» تابع شهر سوسنگرد هستند روز سه شنبه توسط اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

 عباس مغینمی، ۲۶ساله همراه دو کارگرش مرتضی بیت شیخ احمد ۲۴ساله و مرتضی مغینمی ۲۲ساله در هنگام خروج از مغازه بازداشت شدند. همچنین عارف مغینمی ۲۷ ساله یک شهروند دیگر از روستای حجیه سوسنگرد روز سه شنبه ۲۴مهرماه ۹۷ توسط اطلاعات سپاه بازداشت شدند.

ظهر روز شنبه ۲۱ مهر اداره اطلاعات پاوه با هجوم به منزل ویسی ویسی، یک شهروند کرد ۶۴ ساله اقدام به بازداشت وی کردند. ویسی ویسی پدر شاهو ویسی از اعضای حزب دمکرات کردستان ایران می‌باشد که در درگیری روز جمعه ۲۰ مهر با نیروهای سپاه پاسداران در اطراف پاوه کشته شد.

روز یکشنبه ۲۲ مهر ماه نیز یک دانشجوی کرد به نام علی سهرابی توسط نیروهای اطلاعات بازداشت شد. این جوان کُرد پس از بازداشت به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه منتقل و تحت بازجویی قرار گرفت. علی سهرابی در یکی از دانشگاه‌های کرمانشاه مشغول تحصیل می‌باشد.

 روز سه‌شنبه ۲۴ مهر دو شهروند بهایی ساکن کرج به نام‌‌های پروان معنوی و الهام سلمانزاده، پس از تفتیش منازل و ضبط لوازم شخصی و کتاب‌هایشان، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در این شهر بازداشت شدند.

احضاریه ها و تهدیدها:

روز شنبه ۲۱ مهرماه حسین احمدی‌نیاز وکیل پایه یک دادگستری به شعبه چهارم دادسرای عمومی و انقلاب سنندج احضار شد. بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سنندج این وکیل کُرد را به اتهام « نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» احضار و به وی اعلام کرد که در صورت عدم حضور، حکم جلب او صادر خواهد شد.

همچنین در این روز محمد نجفی یکی دیگر از وکلای دادگستری از احضار خود به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شازند خبر داد.

در هفته‌ای که گذشت دو تن از دبیران مدارس سقز به نام‌های سیدعلی حسین و سلیمان عبدی به اداره اطلاعات این شهرستان احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان:

زندانی سیاسی وحید صیادی نصیری در اعتراض به شرایط نگهداری خود و عدم رعایت اصول تفکیک جرائم زندانها و همچنین محرومیت از دادرسی عادلانه، از روز شنبه ۲۱ مهر ماه دست به اعتصاب غذا زده است.

وحید صیادی نصیری فعال سیاسی از روز شنبه ۱۴ مهر ماه ۹۷ به زندان لنگرود قم به بند متهمان مواد مخدر منتقل شد و در بین افرادی که اعتیاد شدید به مواد مخدر دارند نگهداری می‌شود.

روز دوشنبه ۲۳ مهر ماه، یکی از مأموران زندان مرکزی ارومیه به بهانه گفتگوی زندانی سیاسی ۲۰ ساله حمید رحیمی، با یکی از زندانیان دیگر اقدام به توهین و فحاشی به وی کرد. به دنبال اعتراض حمید رحیمی، سه مامور، وی را با ضرب و شتم وحشیانه به سلول انفرادی برده و در انفرادی نیز او را به شدت کتک زدند. زندانیان سیاسی کمال حسن رمضان، عثمان مصطفی‌پور و احمد تموئی پس از شنیدن این خبر به افسر نگهبانی مراجعه و به این عمل وحشیانه اعتراض کردند. دو تن از مأموران به زندانی سیاسی احمد تموئی حمله کرده و با باتوم او را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند.

به دنبال این درگیری‌ها، زندانیان سیاسی بند ۱۲ اقدام به اعتراض به این امر کردند. مأموران از ترس بالا گرفتن اعتراض درها را بسته و باز نمی‌کردند. معاون رئیس زندان با وحشت از اعتصاب جمعی زندانیان سیاسی با آنها صحبت کرده و به آنها قول داد که در صورتی که اعتصاب نکنند این موضوع را حل و فصل می‌کند.
زندانیان سیاسی قانع نشده و به اعتراض خود ادامه دادند. در این حین مامور اسکندری۱۳ تن از گماشتگان زندانی خود را به جان احمد تموئی و کمال حسن رمضان انداخت و آنها نیز با وسیله چاقو مانندی به نام تیزی به زندانیان سیاسی احمد تموئی، کمال حسن رمضان و تورج اسماعیلی حمله و آنها را مضروب و زخمی کردند. در این ضرب و شتم علاوه بر چند جراحت با چاقو، بینی کمال حسن رمضان و دندان احمد تمویی نیز شکست.  

زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج آرش صادقی، پس از انتقال به بیمارستان توسط مأموران زندان وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار گرفت. روز شنبه ۲۱ مهر ماه، زندانی سیاسی آرش صادقی برای مداوا به بیمارستان اعزام شد و به تشخیص پزشکان با توجه به ضعف جسمانی و شرایط تنش‌زای زندان، ریل شیمی درمانی برای وی توصیه نشد. پزشکان به وی گفتند که باید تحت نظر باشد تا در صورت رشد مجدد تومور تحت عمل جراحی قرار بگیرد. در بیمارستان دو مأمور زندان وحشیانه با آرش درگیر شده و یکی از مأموران با مشت به دست عمل کرده آرش ضربه زده و دست چپش نیز که دست بند داشته زخمی شد.

 صدور احکام:

روز شنبه ۲۱ مهرماه ۹۷ یک فعال مدنی اهل سنندج به نام صدیق رستمی از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب شهر سنندج به اتهام «توهین به رهبری» به تحمل یک سال حبس محکوم شد.

احکام ۱۱ فعال مدنی شهر اراک در شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان مرکزی تایید شد. طبق این رأی، حکم هشت تن از متهمان این پرونده که به یک تا سه سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بودند به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمد. در حکم دادگاه تجدید نظر، احکام ۳ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق برای محمد نجفی، علی باقری و عباس صفری تایید شد.

روز دوشنبه ۲۳ مهر ٩٧، حکم اعدام هدایت عبدالله پور، زندانی سیاسی محکوم به اعدام اهل اشنویه از سوی شعبه ۴٧ دیوان عالی کشور تایید و این حکم رسما به وکیل و خانواده وی ابلاغ شد و به اجرای احکام زندان مرکزی ارومیه ارسال شد. با فرستادن حکم اعدام زندانی سیاسی کرد هدایت عبدالله پور به اجرای احکام زندان، احتمال اجرای حکم اعدام وی قریب الوقوع می‌باشد.

 روز یکشنبه ۲۲ مهرماه ۹۷ غلامحسین اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه از صدور حکم برای دهها تن به اتهام قاچاق کالا و ارز خبر داد. اژه‌ای اعلام کرد که ۱۰ بازرگان اهل کرمانشاه مجموعا به ۷۰ سال حبس محکوم شدند و تمامی اموال آنها مصادره شده است.

وضعیت زندانها:

زندانیان سیاسی بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه روز دوشنبه ۲۳ مهرماه توسط مأموران گارد زندان و با استفاده از زندانیان خطرناک، با باتوم و شوکر برقی مورد حمله قرار گرفتند.

زندانیان سیاسی بند ۱۲ به دنبال تعرض به زندانیان و ضرب و شتم آنان اقدام به اعتصاب غذای جمعی کردند. آنها با نوشتن نامه‌ای به دادگستری این استان اعلام کردند که از روز ۲۴ مهرماه به طور جمعی در اعتصاب غذا هستند نامه اعتصاب شان را به پیمان خانزاده معاون زندان مرکزی ارومیه تحویل دادند.

تمامی ۶۰ زندانی سیاسی بند ۱۲ زندان ارومیه به همراه ۱۰ تن از زندانیان سیاسی بند ۱۳ این زندان از روز سه شنبه ۲۴ مهر ماه دست به اعتصاب غذا زدند.  

  مسئول اجرای احکام زندان، بنام عبدالرزاق به همراه پیمان خانزاده معاونت زندان و هاشمی مسئول اندرزگاه بند ۱۲ به صورت مستمر به زندان رفت ‌و آمد دارند و خواستار شکستن اعتصاب زندانیان شده‌اند و با وعده و وعید قول دادند که خواسته های زندانیان را پیگیری می‌کنند. اما زندانیان اعتصابی یکپارچه این وعده و وعیدها را قبول نکردند.

زندانیان اعتصابی از عموم خانواده‌های زندانیان سیاسی و حتی خانواده زندانیان غیر سیاسی ـ عقیدتی نیز درخواست کردند که روز یک شنبه ۲۹ مهر ۹۷ برای احقاق حقوق و مطالبات فرزندان‌شان در مقابل زندان مرکزی ارومیه تجمع

نموده و پیگیر درخواستهای قانونی و قضایی آنان باشند.

محرومیت زندانیان زندان اوین و رجایی شهر کرج از آب گرم و وسایل گرمایشی

زندانیان بند ۸ زندان اوین مدتهاست که از آب گرم محروم هستند و روزانه فقط یک ساعت آب گرم به آنها داده می‌شود.

با توجه به فصل سرما این زندانیان وسیله گرمایشی ندارند و این امر موجب بیماری زندانیان شده است. اما هر بار پس از اعتراض زندانیان، مسئولان زندان می‌گویند پول نداریم و نمی توانیم کاری بکنیم.

 زندانیان زندان رجایی شهر کرج نیز از نبود وسایل گرمایشی و آب گرم در سرمای هوا بشدت در سختی و فشار قرار دارند. با توجه به سرمای این مناطق و بیماری زندانیان مشکلات آنها چند برابر‌ می‌شود.

قتل:

روز یکشنبه ۲۲ مهرماه ۹۷ بر اثر تیراندازی مأموران انتظامی در یک تعقیب و گریز در آزادشهر، یک کودک کشته شد. ﻓﺮﻣﺎﻧﺪه انتظامی ﺁﺯاﺩﺷﻬﺮ مدعی شد که مأموران با هدف شلیک به لاستیک خودرو قصد متوقف کردن ماشین را داشتند که به دلیل دست‌انداز‌های زیاد و تکان شدید خودروی پلیس، گلوله‌های شلیک شده در این تعقیب و گریز پلیسی به کودک درون خودرو برخورد کرد و کشته شد.

 

روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۹۷ دو جوان بلوچ در پی اقدام بی‌ضابطه نیروی انتظامی و پلیس راه ایرانشهر به دلیل گذاشتن مانع خارک در جاده، بر اثر واژگونی خودرو کشته شدند. مأموران نیروی انتظامی بدون هشدار ایست اقدام به گذاشتن خارک کردند که منجر به چپ شدن و آتش گرفتن خودرو شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com