وب عمیق و وب‌ تاریک علارغم شباهت‌هایی که دارند، متفاوت از هم هستند. 

تفاوت وب عمیق و وب تاریک 

وب عمیق یا دیپ وب (deep web) شامل صفحه‌‌ها، فروشگاه‌‌های آنلاین و فروم‌های وبی است که از دسترس موتورهای جستجو مانند داک‌داک‌گو، گوگل و بینگ خارج هستند. آنها از پروتکل‌‌های HTTP/HTTPS استفاده می‌کنند، بنابراین کاربران می‌توانند به راحتی با مرورگرهای فایرفاکس، گوگل کروم، اج و سافاری به آنها دسترسی داشته باشند.

همانند وب عمیق، وب تاریک یا دارک وب (dark web) هم شامل صفحه‌‌ها، فروشگاه‌‌های آنلاین و فروم‌های وبی است که از دسترس موتورهای جستجو خارج است. اما برخلاف وب عمیق، کاربران برای دسترسی به صفحات وب تاریک نیاز به یک مرورگر خاصی مانند تور دارند. 

هر دوی دیپ وب و دارک وب اغلب برای فعالیتهای غیرقانونی، مانند سرویس‌‌ها و کالای‌‌های غیرمجاز، استفاده می‌شوند. در وب تاریک اغلب می‌توان دارو، اسلحه، بد‌افزار و نمونه‌های اینچنینی و بدتری برای خرید یا سفارش پیدا کرد. با اینحال وب تاریک نسبت به وب عمیق ناشناسی بیشتری فراهم می‌کند. 

گشت و گذار در وب تاریک 

اولین چیزی که در وب تاریک به چشم می‌آید، این است که راهبری آن به راحتی و آسانی وبی که معمولا استفاده می‌کنیم نیست، به این دلیل که صفحات وب تاریک فهرست بندی نمی‌شوند و به یاد سپارسی آدرس‌های آنها آسان نیست.

در وب تاریک نمی‌توانید آدرس google.com را وارد کنید، بلکه باید آدرس صفحه وب تاریک مورد نظر را بدانید. برای مثال برای بازدید از صفحه وب تاریک Hidden Wiki باید آدرس kpvz7ki2v5agwt35.onion را وارد کنید.

برای توضیحات بیشتر از مقاله «دارک وب چیست و چگونه به آن دسترسی داشته باشیم؟ » بازدید کنید.

با اینحال وب‌تاریک فقط و فقط برای محتوا و سرویس‌های غیر مجاز نیست. در وب تاریک می‌توان اطلاعات، کتاب‌ها، عکس، ویدئو و مقاله‌های سانسور شده را پیدا کرد. علاوه بر این وب تاریک یک ارتباط امن و مطمئن برای خبرنگار‌ها و روزنامه‌نگارها فراهم می‌کند. 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com