روز شنبه ۱۷ شهریور‌ماه “زانیار مرادی”، “لقمان مرادی” و “رامین حسین پناهی” سه زندانی سیاسی اعدام شدند. این اعدام در شرایطی انجام شد که اجرای حکم به وکلای آنان اطلاع داده نشده بود و هیچ‌یک از آنان امکان حضور در زمان اجرای حکم را نیافتند؛ همین‌طور برخلاف قانون پیکر اعدام شدگان به خانواده‌های آنان تحویل داده نشد و این‌طور که اعلام شده است در محل نامعلومی به خاک سپرده شده‌اند. همین‌طور خانواده‌های این افراد برای پرهیز از اعتراض و خبررسانی تهدید شده‌اند….

واکنش های بین‌المللی به جنایت تازه پاسداران

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام فراقضایی طی پیامی نوشت: هیچ کلمه‌ای برای محکوم کردن این اعدامها به اندازه کافی قوی نخواهد بود. اعدام رامین حسین پناهی قتل خودسرانه توسط حکومت ایران به حساب می‌آید. با توجه به هویت قربانی این یک قتل سیاسی و تنفرانگیز است.

عفو بین‌الملل نیز اعدام سه تن از زندانیان سیاسی کُرد محبوس در زندان رجایی‌شهر، به نام‌های زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین‌پناهی را بهت‌آور خواند و آن‌را اوج بى اعتنایى مقامات ایرانى نسبت به اعتراضات بین‌المللى دانست.

در واکنش به اعدام امروز سه زندانى کُرد، رامین حسین‌پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی در زندان رجایی‌شهر، فیلیپ لوتر، مدیرتحقیقات بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌‌الملل ضمن ابراز همدردى عمیق با خانواده‌هاى اعدام شدگان گفت: «اینکه مقامات ایرانى این سه مرد جوان را علی‌رغم محکومیت‌هاى گسترده و اعتراض‌هاى مکرر کارشناسان سازمان ملل و نهادهاى دیگر حقوق بشر اعدام کردند ما را در بهت و خشم فرو برده است.»

فیلیپ لوتر گفت: «باید یادآورى کرد که محاکمه هاى این سه نفر به شدت ناعادلانه بوده است. آنها پس از دستگیری از دسترسى به خانواده و وکلای‌شان براى ماه‌ها محروم شدند و هر سه آن‌ها بار اعلام کرده‌ بودند که اعترافات‌شان تحت شکنجه گرفته شده بود. با صدور و اجراى حکم اعدام در چنین شرایط ناعادلانه اى، مقامات ایران بار دیگر بی‌اعتنایی فاحش خود به حق حیات را به طرزى وحشتناک به نمایش گذاشته‌اند.»

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com