نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر که از تاریخ ۲۳ خردادماه بازداشت و در زندان اوین نگهداری می‌شود، با نگارش نامه‌ای سرگشاده اعلام کرد که در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستانش از امروز شنبه ۳ شهریورماه دست به اعتصب غذا زده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر از روز شنبه ۳ شهریورماه در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستانش دست به اعتصاب غذا زده است.

رضا خندان همسر نسرین ستوده طی یادداشتی از اعتصاب غذای همسرش در زندان اوین خبر داد و گفت: “نسرین پس از مکاتبات و هشدارهای متعدد و عدم رسیدگی به درخواست‌هایش در زندان از امروز صبح سوم شهریور ۹۷ دست به اعتصاب غذا زد.”

این فعال حقوق بشر با نگارش نامه‌ای سرگشاده ضمن تشریح دلایل اعتصاب غذای خود، اعلام کرد که در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده و دوستانش از امروز دست به اعتصاب غذا زده است.

متن کامل این نامه را در ادامه بخوانید:

“هم‌میهنان گرامی؛

متعاقب بازداشتم از دو ماه پیش، ماموران وزارت اطلاعات در اقدامی غیرقانونی نه تنها مبادرت به بازداشت شهروند فرهیخته، آقای دکتر فرهاد میثمی نمودند بلکه با تفتیش منزل اینجانب و بستگان و دوستان در صدد کشف! نشان‌های سینه‌ی اعتراض به حجاب اجباری برآمدند.

ماموران مربوطه وقتی در تفتیش منزل خواهر همسرم موفق به یافتن چیزی نشدند، در آخرین لحظه رسیور ماهواره‌ی آنها را به یغما یردند.

از آنجا که تاکنون کلیه‌ی مکاتبات اینجانب با مسئولان بی‌نتیجه مانده است، ناگزیر در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستانم از تاریخ سوم شهریور ۹۷ دست به اعتصاب غذا می‌زنم.

به امید استقرار قانون و عدالت در کشور عزیزمان ایران

نسرین ستوده

شهریور ۹۷″

نسرین ستوده پیش از این با وجود احضاریه دادسرا از حضور در جلسه محاکمه امتناع کرده و با نگارش نامه‌ای سرگشاده دلایل عدم حضور خود در دادسرا را توضیح داده بود.

هرانا پیشتر نیز در گزارش مربوط به ۲۷ مردادماه خبر از بازرسی منزل رضا خندان همسر نسرین ستوده و بستگان و دوستان ایشان خبر داده بود.

صبح روز شنبه ۲۷ مردادماه نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات با در دست داشتن حکم بازرسی از طرف شعبه ۷ دادسرای اوین بطور جداگانه به منزل رضا خندان، محمدرضا (داوود) فرهادپور، ژیلا کرم‌زاده مکوندی و خواهر آقای خندان رفته و تمام قسمت‌های منزل را بازرسی کردند.

رضا خندان دوم تیرماه خبر داد که برای خانم ستوده وثیقه ۶۵۰ میلیونی صادر شده ولی چنین وثیقه‌ای را قبول نمی‌کند و فعلا در بازداشت موقت (بند عمومی بازداشتگاه اوین) است.

روز سه‌شنبه ۲۳ مردادماه پیام درفشان، وکیل مدافع نسرین ستوده از تشکیل دو پرونده جدید برای موکلش خبر داد و گفت: “در حال حاضر نسرین ستوده به خاطر محکومیت به پنج سال حبس تحت عنوان اتهامی جاسوسی که در کیفرخواست وی وجود ندارد، شکایت بازپرس دادسرای کاشان و صدور قرار بازداشت توسط شعبه دوم بازپرسی در زندان به سر می‌برد.

نسرین ستوده در آبان ماه ۱۳۹۳ در اعتراض به محرومیت سه‌ساله‌اش از وکالت برای چندین روز مقابل کانون وکلای دادگستری تحصن کرد. این اعتراض که با حمایت و همراهی گروهی از وکلای دادگستری روبرو شد، سرانجام به نتیجه رسید و پروانه وکالت او تمدید شد.

نسرین ستوده شهریور سال ۸۹ هم بازداشت و به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت. وی در نهایت پس از سپری کردن سه سال زندان آزاد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com