سایت خبری راه کارگر: هوگو چاوز در اثر بیماری سرطان درگذشت. هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، پس از ماهها دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان، درگذشت. نیکلاس مادورو، معاون رئیس جمهوری ونزوئلا، بعد از ظهر روز سه شنبه از طریق تلویزیون ملی این کشور، مرگ چاوز را تایید کرد.

آمریکای لاتین در سوگ هوگوچاوز

چاوز که تنها ۵۸ سال سن داشت، در دو سال گذشته برای معالجه بیماری خود بارها به کوبا سفر کرده بود. مرگ وی واکنش های بین المللی به همراه داشته است. سران تعدادی از کشورها و تعدادی از شخصیت ها پیام های تسلیت ارسال کردند. در آرژانتین، کریستینا فرناندز کرشنر، رئیس جمهوری، پس از شنیدن خبر مرگ چاوز، همه برنامه های خود را به حالت تعلیق در آورد و به این مناسبت سه روز عزای عمومی اعلام کرد. اوباما در بیانیه ای اظهار امیدواری کرد که با مرگ چاوز «روابط سازنده میان دولت‌های دو کشور بهبود یابد.» فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: چاوز به عنوان رییس‌جمهوری ونزوئلا از سال ۱۹۹۹ آثار عمیقی در تاریخ این کشور برجای گذاشت. او آرزوی خود را برای مبارزه جهت برپایی عدالت و توسعه ابراز می‌کرد. استفان هارپر، نخست‌وزیر کانادا گفت: درگذشت چاوز راه را برای یک دوران انتقالی باز می‌کند که باید به مردم ونزوئلا امکان دهد تا به آینده‌ای بهتر و شکوفا‌تر دست پیدا کنند. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس بر » تاثیر فراگیر و دائمی» چاوز بر ونزوئلا تاکید کرد. ویتالی چورکین، فرستاده روسیه در سازمان ملل گفت: چاوز سیاست‌مداری فوق‌العاده برای ونزوئلا، آمریکای لاتین و سراسر جهان بود و نقشی چشمگیر در توسعه روابط ونزوئلا و روسیه ایفا کرد. اولانتا هومالا، رئیس‌جمهوری پرو ضمن اعلام همدردی با خانواده چاوز و مردم ونزوئلا، از درگذشت وی به شدت ابراز تأسف کرد. وزارت امور خارجه کلمبیا با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف نسبت به درگذشت چاوز اعلام کرد: رئیس‌جمهوری ونزوئلا نقشی چشمگیر در روند صلح دولت کلمبیا با شورشیان فارک داشت. وزارت امور خارجه اکوادور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: درگذشت چاوز ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای آمریکای لاتین به شمار می‌رود. دیلما روسف، رییس‌جمهوری برزیل در واکنش به درگذشت رییس‌جمهوری ونزوئلا اظهاراتش را با یک دقیقه سکوت آغاز کرد. روسف چاوز را «رهبری بزرگ و یک دوست برزیل» خواند و گفت که درگذشت وی ضایعه‌ای جبران‌نشدنی است. دفتر ریاست‌جمهوری السالوادور نیز در صفحه توییترش نوشت: ونزوئلا نه تنها یک رییس‌جمهور بلکه یک میهن‌پرست و اندیشمند را از دست داده است. همچنین، دانیلو مدینا، رییس‌جمهوری دومنیکن در صفحه توییترش نوشت: با اندوهی بسیار از خبر درگذشت چاوز مطلع شدم. او دوست حامی و نزدیک کشور ما بود. گفتنی است احمدی نژاد نیز پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت چاوز انتشار داد و در آن از وی تقدیر کرد. در میان واکنش ها نسبت به مرگ چاوز بیانیه شان پن، هنرپیشه سرشناس هالیوود قابل ذکر است. وی در بیانیه خود با اشاره به این که «ونزوئلا و انقلاب این کشور تحت رهبری نیکلاس مادورو به حیات خود ادامه خواهد داد»، نوشت: «فقرای جهان یک قهرمان را از دست دادند. من مراتب ثاثر و تالم خود را از مرگ رئیس جمهور چاوز اعلام می کنم و با خانواده او و مردم ونزوئلا ابراز همدردی می کنم.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com