امیر تفرشی- سفیر وقت ایران در ونزوئلا تعریف می کرد که سال ۸۴ و همزمان با انتخابات نهم ریاست جمهوری، “هوگو چاوز” مرا فراخواند. چاوز از اینکه “سید محمد خاتمی” می بایست با رئیس جمهوری دیگر تعویض می شد ناراحت بود.

به عقیده رئیس جمهور ونزوئلا، روابط دو کشور در دوران خاتمی به خوبی شکوفا شده بود و نگرانی آنجا بود که فردی دیگر بر مسند ریاست جمهوری ایران بنشیند که تلاش های صورت گرفته را نقش بر آب کند.

برای چاوز ایران مستقل و انقلاب شکوهمندش با اهمیت بود و الگوی مناسبی برای این کشور نفت خیز که تصمیم گرفته بود مستقل و با عزت زندگی کند.

روابط ایران و ونزوئلا در دوران خاتمی پایه گذاری شد و رئیس جمهور وقت ایران در دوران مسوولیتش دو یا سه بار (دقیق مطمئن نیستم) به کاراکاس سفر کرد و همتای ونزوئلایی اش متقابلا چند نوبت به ایران سفر کرد. این روابط در سال های آغازین ریاست جمهوری احمدی نژاد شکوفاتر شد و به سبب برخی کم توجهی ها و بدسلیقگی ها در دو سه سال اخیر رو به سرازیری نهاد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com