سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷: در طی ماه میلادی گذشته، اعدام ۳۶ زندانی در زندان‌های مختلف ایران توسط نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران به ثبت رسید.

طی ماه ژوئیه اعدام ۳۶ زندانی با جرایم مختلف توسط نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران به ثبت رسید. از میان این اعدام‌ها تنها ۱۸ مورد از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا مسئولان قضایی اعلان شده بود و ۱۸ اعدام دیگر که سازمان حقوق بشر ایران موفق به ثبت آن شده، بصورت مخفیانه اجرا شده است.

تفکیک اتهامات زندانیانی که در ماه میلادی گذشته اعدام شدند نشان میدهد که ۱۱ زندانی با اتهام محاربه، ۲۴ زندانی با اتهام قتل عمد و یک زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند. یکی از زندانیانی که در این ماه در زندان مرکزی ارومیه اعدام شد، زن بوده است.

هشت تن از کسانی که با اتهام محاربه به پای چوبه دار رفتند با اتهام عضویت در گروه داعش و ارتباط با حمله به مجلس و مقبره آیت الله خمینی به اعدام محکوم شده بودند. گزارش‌های گوناگون از این امر حکایت داشتند که برخی از اعدام شدگان نقش مستقیمی در این حملات نداشته و تنها به اتهام آگاهی از انجام عملیات یا در مواردی کمک‌های تدارکاتی به مهاجمان، به اعدام محکوم شده بودند.

اعدام یک زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر از دیگر نکات حائز اهمیت این ماه بود. این اعدام دومین اعدام مربوط به مواد مخدر بود که از روز ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۶ که قانون جدید مبارزه با مواد مخدر اجرایی شد توسط سازمان حقوق بشر ایران به ثبت میرسد. در قانون جدید مجازات برای جرائم مرتبط با مواد مخدر مکانیزمی برای کاهش صدور حکم اعدام و تقلیل حکم محکومان به اعدام و ابد که در زندان به سر می‌بردند پیش بینی شده بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com