جمعی از مادران دانش‌آموزان از مدارس و شهرهای مختلف ایران فعالیت خود را تحت عنوان مجمع مادران پیشرو آغاز نمودند.
مجمع مادران پیشرو ضمن اعلام همبستگی و حمایت از مبارزات مردم و به ویژه خواهرانمان در قیام ژینا به کشته شدن شمار زیادی از هموطنان، فرزندان دلبند ایران و تعدی به حریم مدرسه اعتراض کرده و در همین راستا بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند. متن بیانیه به شرح زیر است:


“مدرسه مامن آزادی، علم و حقیقت است”. روزهای پر تالطمی را از سر میگذرانیم. آنچه بر مهسا امینی عزیزمان رفت، قلب تمام کشور را به درد آورده است. نوجوانی که به دلیل قانون حجاب اجباری توسط گشت ارشاد بازداشت شده بود و جنازه‌اش تحویل پدرومادرش شد. همساالن، همدردان و همه آنان که از این ستم آشکار خشمگین بودند به فریاد آمده‌اند. پیداست که این خروش سر باز ایستادن ندارد. با گذشت یک ماه از آغاز اعتراضات سراسری در ایران ما هر روز شاهد تکثیر آن در مدارس و دانشگاهها و خیابان هستیم.

امروز دانشآموزانی که سالها مخاطب آموزشهای خرافی شما بودند حجاب از سر برمیدارند و همپای معترضین “زن زندگی آزادی” را فریاد میزنند. البد ویدیو دانش آموزان را دیدهاید که در جواب بازجویی خیابانی نیروهای امنیتی با زیرکی و سرزندگی همیشگیشان خود را شاگرد مدرسه آزادی میدانند.

شاگردانی که نامشان مهسا و نیکا و سارینا است.

این نسل بر هرانچه پوسیده و غیر منطقی است شوریده است. روح سرزندگی این نوجوانان زندگی دوباره به باور امید و آینده دمیده است. و این امید به آینده روشن است که دانش‌آموزان را در پرسشگری‌شان مصمم میکند. آنها هیچ نمیخواهند جز آزادی!

اما جواب شما سرکوبی بیرحمانه است. امروز مدرسه به محیطی آشکارا ناامن برای کودکان این سرزمین تبدیل شده است. آنها را جستجوی بدنی میکنند. مورد تهدید و تحقیر قرار میدهند. به اجبار برای اجراهای حکومتی میبرند. مخالفین را تنبیه و روانه دارالتادیب میکنند. وقتی ماموران امنیتی در روز روشن و دربرابر دیدگان هزاران نفر به زنان تعرض میکنند، ما نگران آنچه در پس پرده در بازداشتگاهها میگذرد هستیم. ما شاهد بودیم در اردبیل نوجوان دانش آموزمان چطور زیر تنبیه‌های دولتی شما جان عزیز خود را از دست داد. شمایی که بیشرمانه در برابر دیدگان جامعه فرزندانمان را به کشیدن ناخن‌ها و پاره شدن دهانشان در اداره اطالعات تهدید میکنید.

از ویژگی‌های رشک برانگیز کودکان این است که پرسش‌های ساده اما سخت میپرسند و تا پاسخ خود را نگیرند، هرگز گوششان بدهکار هیچ حرف دیگری نیست. حواستان باشد شما دقیقا با چنین نسلی روبرویید. ما به عنوان والدین دانش آموزان هشدار میدهیم این شما و افکار شماست که دیگر جایی در ذهن و آینده فرزندانمان ندارد. شما مسئول مستقیم این اوضاع هستید.

ما هشدار میدهیم، هر چه سریعتر از ساحت تمامی دانش آموزان و معلمان آزاده که هیچ نخواستند جز آزادی پوزش بخواهید. هر چه سریعتر تمامی زندانیان سیاسی ودانش آموزان و دانشجویان و زنان این سرزمین را که به بهانه حفظ امنیت در بند کرده‌اید آزاد کنید و بدانید ما والدین دانش آموزان در کنار فرزندانمان هستیم. ما اجازه نمیدهیم بیش از این بر فرزندانمان تعدی کنید.

ما هشدار میدهیم همین االن و در همین لحظه باید محیط‌های اموزشی را از تمامی عناصر سرکوب و تهدید و ارعاب ایدئولوژیک و سیاسی و امنیتی خالی کنید. شما موظفید استانداردهای حداقلی یک آموزش علمی آزاد را برای کودکانمان فراهم کنید. آموزشی رایگان و برابر که در آن حق پرسشگری، و آزادی اندیشه و بیان داشته باشند. آموزشی که در آن با فرزندان این سرزمین مانند سیاهی لشکر سیاست‌های دولتی رفتار نشود. ما فرزندانمان را به مدرسه نمیفرستیم و از همه والدین و دانش آموزان آگاه میخواهیم تا با ما همراه شوند.

ما به عنوان والدین دانش آموزان این کشور، خطر آسیبهای روحی، روانی و جسمی را از فرزندان خود دور نمیبینیم و موظفیم هشدار دهیم، اگر قادر به تامین همین حداقل‌های طبیعی نیستید! مدارس را تعطیل کنید.

مجمع مادران پیشرو


 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)