ما جمعی از زنان و مردان افغانستانی سراسر جهان هستیم؛ از کابل و هرات و هزاره جات تا مشهد و تهران و زاهدان، از پاکستان و استانبول و یونان تا جای جای اروپا و امریکا. ما در این کمپین میخواهیم از خیزش زنان و مردان در ایران علیه حجاب اجباری و علیه جمهوری جنایتکار اسلامی ایران حمایت کنیم. ما خود را بخشی از این خیزش میدانیم و قلبهای ما با عصیانگران ایران و صدای ما با صدای شان همسو است.

ما از خیزش زنان در ایران به دلایل زیر دفاع میکنیم:

– مبارزات مردم در هر جای جهان علیه ستمگران و دشمنان آزادی را مبارزه خود میدانیم و بر این باور هستیم که مرزها و سرحدات جعلی هستند و انسانها از یک نژاد و تبار مشترک و همسرنوشتند. بنائاًکمپین افغانستانی های حامی خیزش زنان در ایران

جهان به قسمی است که هر کجا درختی از آزادی برآید، شاخه و ثمرش در قلب مردمان دیگر جا خواهد رویید.

– خیزش زنان ایران بخش مهمی از مبارزات زنان جهان علیه سیستم جهانی پدر/مردسالاری است. زنان امروزه پیشگامان و رهبران مبارزات سیاسی و اجتماعی در برابر دولتهای استبدادی، فاشیستها و اسلامگرایان هستند. از افغانستان و ایران و کردستان تا ترکیه و شیلی و آمریکا زنان در جبهه اول مقاومت و مبارزه ایستاد شده اند و در هر جا که پیروز شوند، تعادل مبارزه را در دیگر جا به نفع آزادی خواهان و برابری جویان تغییر خواهند داد. پیروزی زنان در ایران بر رژیم اسلامی، تاثیرات کلان و الهام بخشی بر مبارزه زنان شجاع افغانستان بر علیه طالبان تباهی خواهد داشت.

– جمهوری اسلامی ایران، پدرکلان تمام اسلامگرایان زن ستیز و ضد بشر از احزاب جهادی افغان و طالبانِ آدمخوار تا داعش و دیگر کتله های بنیادگرای اسلامی است. کنسر (سرطان) بنیادگرایی اسلامی در منطقه ما با تشکیل جمهوری اسلامی ایران جهش کرد و مروج شد. بریدن سر این جرثومه و برآمدن جامعه ای بر اساس آزادی، عدالت اجتماعی، برابری زن و مرد، برابری کل باشندگان آن جغرافیا و جدایی دین از دولت، به ضعیف شدن بنیادگرایان اسلامی در کل منطقه منجر خواهد شد. ما از یاد نمیبریم که رژیم ایران به سهم خود چه حمایتها از طالبان و دیگر دسته جان بنیادگرای اسلامی در این چهل سال جنگ و جگرخونی در افغانستان کرده است.

– ما میلیونها زن و مرد افغانستانی چهار دهه است که در ایران زندگی و بود و باش داریم و تا به امروز بر اساس فیصله های قانون جمهوری اسلامی از حقوق اولیه شهروندی و وطنداری محروم بوده ایم و در تبعیض و بی حقوقی گذران کرده ایم. سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی و برآمدن جامعه ای بر اساس برابری حقوقی همه شهروندان به شمول افغانستانی-ایرانی ها خواست ما است و ان را طلیعه یک جهان مقبول تر میدانیم.

زنان عصیانگر شهرهای ایران! خواهران و برادران شورشگر و مردم قهرمان کردستان! صدای بلند خشم و خروش شما علیه جمهوری جهل و جنایت اسلامی را به گوش جان شنیدیم. تصاویر شورانگیزتان وقتی حجاب اجباری اسلامی را زیر پا لت کرده و در آتش سوختاندید، عزم و شکوه تان وقتی در مقابل از لشگر تاریکی ایستاد شدید، عکسهای تان از مهسا و حنا و غزاله و مینو تا بهنام و فواد و جواد و زکریا وقتی مرمی های مرگ آفرینان بر جان های پاک تان نشست، و امید لایزال چشم های تان که خود سرود و روشنی و فتح فرداها است.

افغانستانی-ایرانی های ساکن ایران! شما سالها است در آن جغرافیا زیر سرکوب و جگرخونی و تبعیض جمهوری اسلامی زندگی میکنید. شما نه «مهاجر» که بر اساس تمام قوانین انسانی و بین المللی «شهروندان» آن مُلک هستید. شما همسرنوشت با میلیونها زن و مرد شجاعی هستید که همین لحظه در سرکها و شهرهای سراسر ایران مصروف جنگیدن با جمهوری اسلامی هستند. به این خیزش بپوندید! رژیم چهل سال رنج و تبعیض علیه خودتان، جمهوری شکنجه های اردوگاه و پاسگاه و رد مرز، نظام اقامتهای موقت و بی حقوقی که مکتب و تذکره و تیکت و کارت بانک را هم از شما دریغ کرد را دفن کنید.

ما جمعی از فعالین جنبش زنان افغانستان، احزاب و سازمانها و کنشگران سیاسی و مدنی، هنرمندان و نویسندگان افغانستانی هستیم با مفکورات و نظرات متنوع و گوناگون و حتی متضاد با یکدیگر، اما در این کمپین به سر چند محور زیر توافق داریم:

– ما از مبازرات زنان و مردان ایران علیه حجاب اجباری، قوانین زن ستیز در قانون اساسی ایران و جمهوری اسلامی دفاع میکنیم.

– ما همچون قیام آفرینان شهرهای ایران خود را مخالف کلیت جمهوری اسلامی و تمامی جناح های مختلف آن به شمول اصلاح طلبان میدانیم و خواهان سرنگونی این نظام هستیم.

– ما مخالف تمامی دولتها، احزاب، سازمانها، گروه ها و دسته جات بنیادگرای اسلامی در افغانستان، ایران و کل منطقه و جهان هستیم. هر گروه و سازمان و جنبش و حرکتی که بخواهد با تکیه بر قوانین مذاهب مختلف شریعت اسلامی و آموزه های دینی، جامعه را اداره کند را به درجات و سطوح مختلف، همدست و همذات جمهوری اسلامی ایران میدانیم.

– ما مخالف کلیه قدرتهای جهانی (به شمول آمریکا، روسیه، چین، اتحادیه اروپا و اسرائیل و هند) و دولتهای مرتجع منطقه ای (به شمول پاکستان، ایران، ترکیه، سعودی، قطر و…) که بنائاً موجودیت و عملکردشان جز جگرخونی و جنگ و فلاکت برای مردم ما در سراسر دنیا نداشته است، هستیم. هرگونه مداخله قدرتهای جهانی و منطقه ای در خیزش مردم ایران، جز به بی راهه بردن این جنبش و پتانسیل آن نیست. تجربه شکست خورده بیست سال جمهوری اسلامی افغانستان و پس آمدن طالبان پیش چشم همه ما است و نباید بمانیم که خیزش زنان در ایران هم به چنین سرنوشت دردناکی دچار شود. تجربه شکست انقلاب ۵۷ ایران و برآمدن ضدانقلاب اسلامگرا را هم باید پیش چشم داشت و کوشش کرد اجازه نداد تا یک بار دیگر امید و شور و آرزوی مردم برای آزادی و برابری بر باد برود و نیروهای ضدمردمی و پدرسالار و ستمگر نویی جایگزین جمهوری نکبت اسلامی شوند.

– ما با هرگونه سکسیسم، مردسالاری، ال.جی.بی.تی.کیو ستیزی، نژادپرستی، شوینیسم و خودبزرگ بینی و سلطه ملی و نژادی و تباری در افغانستان، ایران و هر جای دیگر جهان مخالف هستیم و آن را مغایر و در ضدیت با پتانسیلهای جنبش جاری میدانیم.

بر اساس اصول فوق در هر جای جهان که مظاهره، مبارزه، تجمع و خیزشی در دفاع از خیزش زنان ایران در جریان باشد، اشتراک خواهیم کرد و از اهداف مترقی و پتانسیلهای این خیزش، خاصتا خواست و شعار ضدیت با حجاب اجباری و زن ستیزی، حمایت میکنیم.

زنده باد مبارزات زنان عصیانگر و مردان شورشی در ایران علیه جمهوری اسلامی و در افغانستان علیه امارت اسلامی!

مرده باد جمهوری اسلامی ایران و امارت اسلامی افغانستان!

زنده باد آزادی و برابری و رهایی!

کمپین افغانستانی های حامی خیزش زنان در ایران. میزان ۱۴۰۱، سپتمبر ۲۰۲۲

 

لینک پتیشن

 

اسامی اولیه بر اساس حروف:
آرزو آریانپور (هنرمند و بازیگر سینما)
آرتمیس اکبری (فعال جنبش ال.چی.بی.تی)
مرتضی الهام
مریم رضایی
اتحادیه پناهندگان ملی و دمکرات در اتریش
انجمن برابری اجتماعی زنان/افغانستان
سمندر باقی (فعال مدنی و خبرنگار آزاد)
جمعی از زنان در هرات
جمعی از دانشجویان افغانستانی در ایران
ناصر چکاوک (عضو جکنا)
مریم حیدری (پرستار)
خالده خرسند (نویسنده و فعال حقوق زنان)
طاهره سجادی (فعال حقوق بشر)
زهره سحر (فعال مدنی)
مینا سادات (فعال اجتماعی)
الهه ساحل (خبر نگار)
ضیاگُل سلجوقی (فعال اجتماعی)
الهه ساحل (خبرنگار)
سازمان افغان ال.جی.بی.تی
سازمان نور اینترنشنال
طاهره شمس (مسئول بخش زنان هشت مارچ)
مرجان علی پور (فعال حقوق زنان و دانشجو در کانادا)
جمیله عظیمی (وکیل مدافع)
سمیرا عزیزی
صبوری عزیزی (فعال حقوق پناهجویان)
فرینوش علیپور (فعال حقوق زنان)
آنجلا غیور (فعال زنان)
نیلوفر فهیم (فعال اجتماعی)
بختاور نظری (فعال زنان)
رویا ماندگار فعال مدنی
شکیب مصدق (هنرمند و خواننده)
زهرا موسوی (فعال زنان)
سوری وفا
مرضیه هاشمی (فعال زنان از برلین)
خالده یادگار (بازیگر و مدل)

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)