براساس مطالب ویکی پدیا، یک بررسی میان دو پدیده فضای سایبری می نمایم.

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گیک (به انگلیسی: Geek) یک اصطلاح عامیانه است و به کسی با رفتار های عجیب و غیر متعارف گفته می‌شود. ولی معانی دیگری مانند، «متخصص یا علاقه‌مند رایانه» نیز دارد که بدان رایانه‌باز[۱] نیز می‌گویند. گیک در گذشته نوعی توهین محسوب می‌شد و به معنی دیوانه یا احمق بود،اما به مرور زمان و بعد از انقلاب دیجیتال، تغییر معنا داد.[۲]

گیک‌ها کارها را انجام می‌دهند چون از آن‌ها لذت می‌برند؛ یا در آن‌ها مجالی برای ارزیابی قابلیت‌هایشان می‌بینند. مشوق اولیه آنان پول یا شهرت نیست. گیک‌ها معمولاً تمرکز بر موضوعی را مهم‌تر از نیاز به پذیرش اجتماعی می‌بینند. به همین دلیل، معمولاً روابط اجتماعی آنان کم است و از نظر دیگران آدم‌های عجیب و غریبی به نظر می‌رسند. این جداشدن از اجتماع ممکن است به دلیل شکل، موضوع یا عمق علاقه آنان باشد.

واژه شناسی

گیک‌ها ممکن است خوره ریاضی، مهندسی، رایانه ، بازی، کتاب، داستان مصور و … باشند. اگرچه «گیک» بعد از انقلاب دیجیتال تغییر معنا داد، اما گیک بودن منحصر به یک نوع فعالیت خاص نیست. تعاریف مختلفی از یک گیک وجود دارد، از این رو انواع مختلفی نیز دارند‌:‌

  • فردی که به فناوری به‌ویژه حوزهٔ رایانه و رسانه‌های دیجیتالی علاقه‌مند است.این نوع افراد به نوعی معادل واژهٔ کلاسیک هکر هستند. در بیش‌تر موارد فعالیت آنان در هک کردن سخت‌افزار یا نرم‌افزار خاص منجر به استفادهٔ بهتر و راحت تر عموم از آن می‌شود و سرقت اطلاعات صورت نمی‌گیرد. در کاربرد متداول امروز ، بیشتر این افراد، گیک خطاب می شوند.
  • فردی که سعی می‌کند شیوه‌های علمی و آکادمیک را به مسائل غیر علمی و غیر آکادمیک دنیای واقعی مرتبط سازد – برای مثال فردی که روشی را با استفاده از حساب دیفرانسیل و انتگرال برای محاسبهٔ میزان مواد لازم برای پختن یک کیک ارائه نموده‌است.
  • فردی که خودش را غرق در یک مسئله یا موضوع خاصی می‌کند طوری که ممکن است از جریان زندگی عادی، خارج شود. این امر بر حسب اشتیاق بالای یک گیک به زمینه فعالیتش است.

*****

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

خوره (به انگلیسی: Nerd) به اشخاصی می‌گویند که معمولاً روشنفکر و درون‌گرا هستند، وسواس فکری و علاقهٔ مفرط به موضوع (های) خاصی دارند، و از نظر اجتماعی ضعیف‌اند. این افراد ممکن است زمانی زیاد را صرف فعالیت‌هایی — معمولاً در موضوعات فنی، تخیلی یا خیال‌پردازی — کنند که اغلب افراد دیگر به آن علاقه‌ای ندارند. بسیاری از این افراد به عنوان افرادی خجالتی، دمدمی و غیرجذاب شناخته می‌شوند و علاقه‌ای به شرکت کردن در فعالیت‌های ورزشی یا حتی دنبال کردن آن‌ها را ندارند. واژه «خوره» می‌تواند در دو کاربرد اهانات‌آمیز یا در کاربرد غرورآمیز و نماد هویت گروهی استفاده گردد.

خوره بودن گاه با اختلالات زیر مقایسه می‌شود:

ویژگی معمول خوره‌ها

 علایق و فعالیت‌های خوره‌گونه عبارتند از:

  • علایق یا فعالیت‌های ذهنی، علمی، یا فنی، مخصوصاً موضوعات مربوط به علوم، ریاضیات، مهندسی، زبان‌شناسی، تاریخ، و فناوری.
  • بازی‌ها و سرگرمی‌هایی نابالغانه و وسواسی خطاب می‌شوند مانند کلکسیون کارت، کتاب‌های کمیک، رمان‌های فانتزی و علمی تخیلی، فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های کامپیوتری، بازی‌های نقش‌آفرینی، بازی‌های تخته‌ای و …
  • علاقه به هنرهای زیبا از جمله:موسیقی نامعمول، سرگرمی‌های نامعمول (مانند کلکسیونری) یا سایر تفریحات مبهم.
  • وسواس زیاد در مورد یک چیز خاص، مانند یک برنامه تلویزیونی یا یک نوع ساز موسیقی.

 

*****

پانوشت:

من هیچ قضاوتی فعلا درباره این دو مورد فوق الذکر نمی‌کنم؛ تنها می‌گویم، کسانی که درباره حقوق بشر، دموکراسی، آزادی بیان و این قبیل مفاهیم ارزشی جهان‌روا سخن گفته و ادعای حمایت دارند، بهتر است اول، احترام به متفاوت بودن را درک و به‌پذیرند. تا زمانی که عموم ما به این درجه از تعالی انسانی-عقلانی نرسیم، نمی‌توان بدان مدعیات نیز برسیم.

 

منابع مطاله:

ویکی پدیای فارسی (گیک) و (خوره)

ویکی پدیای انگلیسی (Geek) و (Nerd)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com