پاریس ـ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن بنیاد آرمان شهر/OPEN ASIA امروز اعلام کردند: اتحادیه‌ی اروپا باید با استفاده از گفتگو‌های آتی حقوق بشری با افغانستان ـ در شرایطی که کشوربه شدت گرفتار درگیری و ناامنی گسترده باقی مانده است ـ از دولت خواهان توجه به نقض حقوق بشر، اولویت دادن به پاسخگویی ومسئولیت پذیری و تقویت حاکمیت قانون بشود.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و بنیاد آرمان شهر/OPEN ASIA این فراخوان را در آستانه‌ی نخستین نشست کارگروه ویژه حقوق بشر، حکمرانی خوب و مهاجرت اتحادیه اروپا ـ افغانستان در تاریخ ۵ مه ۲۰۱۸ در کابل، منتشر کردند. در پیوند با این فراخوان، این دو سازمان گزارشی را برای به روز رسانی وضعیت حقوق بشر در افغانستان منتشر کرده‌اند. این گزارش به بیان دغدغه‌ها در موارد زیر می‌‌پردازد: کاهش فضای فعالیت جامعه‌ی مدنی؛ معافیت از مجازات برای مرتکبان جنایت‌های مهم؛ نبود تضمین برای حقوق زنان؛ فساد فراگیر؛ ضعف حاکمیت قانون و نظام قضایی؛ وضعیت بی‌جاشده‌گان داخلی و بازگشته‌گان افغان.عادل الرحمان خان، نایب‌رئیس فدراسیون، گفت:

«دولت افغانستان باید به حمله‌های کور جاری علیه غیرنظامیان خاتمه دهد و تعهدهای حقوقی بین‌المللی خود را رعایت کند. دولت باید از مردم کشور خود محافظت کند و سازوکار پاسخگو سازی برای جنایت‌های مهم را ایجاد کند.»

غیرنظامیان هنوز بار عمده‌ی درگیری در افغانستان را بر دوش دارند و قربانی نقض حقوق بشر به دست گروه‌های مسلح و دولت هستند. خشونت شدید با نبود کامل پاسخگویی و عدالت برای قربانیان همراه است. تقریباً هیچ دادرسی داخلی علیه مرتکبان جنایت‌های فاحش مثل جنایت‌های جنگی و جنایت‌های ضد بشریت انجام نشده است و افراد متهم به ارتکاب فجایع علیه غیرنظامیان اغلب به پاداش زمین گذاشتن اسلحه از معافیت از مجازات برخوردار می‌‌شوند.

گزارش مشترک فدراسیون و بنیاد آرمان‌شهر/OPEN ASIA می‌‌‌گوید که درخواست دادستانی دادگاه بین‌المللی جزایی برای آغاز تحقیقات درباره‌ی جنایت‌های جنگی و جنایت‌های ضد بشری که در افغانستان رخ داده گامی در جهت درست است، اما این گام باید با تلاش‌های بیشتر دولت افغانستان همراه شود تا معافیت از مجازات برای مرتکبان موارد نقض فاحش حقوق‌بشر خاتمه یابد.

گیسو جهانگیری، رئیس اجرایی بنیاد آرمان‌شهر/OPEN ASIA و نایب رئیس فدراسیون، گفت:

«صلح بدون عدالت در افغانستان برقرار نخواهد شد. اگر حقوق بشر، پاسخگو سازی و عدالت بازهم برای معامله مورد استفاده قرار بگیرند، افغانستان هرگز موفق نخواهد شد در جهت درست حرکت کند. اتحادیه اروپا باید اطمینان یابد که پاسخگویی، عدالت و رعایت حقوق بشر در صدر برنامه‌های کابل، به ویژه در گفتگوهای صلح با گروه‌های مسلح، قرار خواهند گرفت.»

گزارش مشترک فدراسیون و بنیاد آرمان‌شهر شماری توصیه ارائه می‌‌‌کند که مسئولان اتحادیه‌ی اروپا بایستی در گفتگو با دولت افغانستان در پیش بگیرند.

تماس مطبوعاتی فدراسیون:
FIDH: Ms. Maryna Chebat (French, English) – Tel: +33648059157 (Paris)|

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com