سازمان حقوق بشر ایران، ۲۲ فروردین ۱۳۹۷: حکم اعدام رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی زندان مرکزی سنندج در دیوان عالی کشور به تایید رسید. نگرانی از اجرای قریب الوقوع حکم اعدام وی وجود دارد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، روز گذشته، سه‌شنبه ۲۱ فروردین ماه، شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور حکم اعدام رامین حسین‌پناهی را ابرام کرد.

حسین احمدی‌نیاز وکیل مدافع این زندانی سیاسی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «اعترافات رامین کاملا زیر شکنجه بوده است. بنده در اعتراض به این امر خواستار رسیدگی به موضوع شدم که رسیدگی صورت نگرفت. روند دادرسی نیز از منظر من منصفانه و عادلانه نبوده است. زیرا ضابطین، دادسرا و دادگاه همه یکی هستند و توجهی به خواسته‌های ما نکردند.»

وی در ادامه بیان داشت: «من اعاده دادرسی خواهم کردم و این کار می‌تواند مانع اجرای حکم در موارد اعدام شود ولی در کل موکل من در خطر اعدام قریب الوقوع قرار دارد و جانش در خطر است. ما این حکم را ناعادلانه می‌دانیم و این حکم منطبق با اصول حقوقی، قانونی و حقوق بشر نیست.»

این وکیل دادگستری در انتها گفت: «موکل من را سپاه پاسداران بازداشت کرده است ولی هم سپاه و هم اداره اطلاعات شاکیان پرونده بودند و هردو خواستار مجازات اعدام برای وی شده بودند.»

رامین حسین پناهی روز جمعه ۲ تیر ماه به ضرب گلوله نیروهای سپاه زخمی و سپس بازداشت شد. ماموران سپاه مدعی شدند که وی با آن‌ها درگیری مسلحانه داشته است، ولی خانواده این زندانی موضوع درگیری مسلحانه را رد می‌کنند.

این زندانی سیاسی پس از تحمل ۲۰۰ روز بازداشت در سلول‌های انفرادی اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات نوزدهم دی‌ماه سال جاری به زندان مرکزی سنندج منتقل شده بود.

گفتنی است، دادگاه رامین حسین پناهی روز ۲۵ دی ماه برگزار شد و در‌‌ همان نخستین جلسه وی به اتهام «بغی، اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در کومله» به اعدام محکوم شد.

ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی تصریح کرده تنها اعضای گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی قیام مسلحانه کنند و تنها در صورت استفاده از سلاح باید طبق قانون بغی به اعدام محکوم شوند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com