زمان واندیشه(۶)اقتصاد و سرمایه داری—————————————-
* زمان و اندیشه سلسله مطالبی است که در نشریه توانا(بعدا تعطیل شد) در موضوعات مختلف توسط اینجانب با نام مستعار علی میثمی به چاب می رسید.این قسمت در شماره ۲۸،بیست ودوم شهریور ۱۳۷۷ توانا درج شده است.که اینک برای استفاده و دسترسی کاربران به ترتیب و به شکل جداگانه مرتب در تریبون زمانه چاپ خواهم کرد.این ششمین قسمت است.

امام خمینی : هنوز برای بسیاری از ملت‌های اسلامی مرز بین اسلام آمریکائی و اسلام ناب محمدی و اسلام پابرهنگان و محرومان و اسلام مقدس نماهای متحجرو سرمایه‌داران خدانشناس و مرفهین بی درد کاملاً مشخص نشده است (صحیفه نورج ۲۱ ص ۸).
جلال الدین فارسی : اساساً سرمایه‌دار درنظام جمهوری اسلامی ایران وجود رسمی ندارد و به صورت مجرمی ظهورمی‌نماید که دستگاههای قضائی او را اخراج خواهد کرد و بتدریج حذف می‌شود. مسلمان وقتی صاحب مال و ملک و سرمایه بشود غیرازکافر و ملحدی است که سرمایه دارد (روزنامه رسالت ۲۹/۳/۱۳۶۵).
حجه الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی: ما می‌دانیم یک عده از مردم هستند نه مالیات می‌دهند و نه خمس می‌دهند خمس نمی‌دهند از زیربارمالیات هم درمی‌روند اینها در جمهوری اسلامی بدهکارند. بالاخره یک روزبه آنها خواهیم رسید… ما حالا چهار سال ازعمرحکومتمان می‌گذرد، ده پانزده سال که گذشت همه این خطوط مجزا می‌شود. افراد شناخته می‌شوند. پرونده برای اشخاص درست می‌شود… بعد از تحصیل ثروت مشروع باز اسلام برنامه‌هایی دارد که از متمکنان و اغنیا امکاناتی گرفته و به بخش محروم جامعه منتقل بشود .
(کتاب در مکتب جمعه ج ۶ و ۷ ص ۱ و ص ۷)
حجه الاسلام ناطق نوری: تا کی می‌خواهیم بگوئیم پولدارها پول دارتر می‌شوند… این حرف‌ها چیست؟ اگردولت سالاری خوب بود شوروی نباید هنوز گندم وارد کند. هنوزدستش درازاست… درخانه کذایی نشستن و شعار مستضعف دادن درست نیست… توی طرفدار مستضغف اگر راست می گویی بلند شو بیا آنجا ( جنوب شهر۲۰ متری منصور و … ) زندگی کن که آنها هم احساس کنند شما هم درد آنها هستی .
( روزنامه رسالت ۳/۳/۱۳۶۵)
حجه‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی : یکی از کارهای لازمی که می‌بایست انجام گیرد این است که پرو بال قدرت غاصبانه ثروت را بشکنند وبه انسان با معیار قدرت بدهند که اینها نتوانند درمراکزتصمیم‌گیری حکومت دخالت کنند و جریان کشور را به نفع خودشان آن جوری که می‌خواهند راه بیندازند .
خطرمهمی که این گونه اصلاحات ( اصلاحات اقتصادی) را تهدید می‌کند این است که طبقه ثروتمند به خاطرامکانات مالی‌شان پُست‌ها و مقامات را بدست بگیرند و با نفوذ در مراکز قانونگذاری و اجرایی دوباره رشته‌ها را پنبه کنند.
(کتاب در مکتب جمعه ج۶ ص ۲۳۲ و ۲۴۳)
اسد الله بادامچیان: با عرض پوزش از محضر محترم حجه‌الاسلام و المسلمین جناب هاشمی رفسنجانی تذکراًعرض می‌کنم که درتعبیر ایشان اختلاف بین دوجناح در اقتصاد خلاصه شده است. که این تعریف برای دو جناح درفرموده ایشان مناسب نیست. واقعیت این است که اصولاً خط امام براساس اقتصاد نیست و انقلاب اسلامی ما به رهبری امام یک انقلاب عقیدتی است و اساس اختلاف برداشت‌های دو جناح از اسلام و فقه و ولایت و تقلید است که موجب پدید آمدن دو جناح شده است. آن جناح بر اثر رسوبات فرهنگ‌های دیگر، ثروتمندی اسلامی را با سرمایه‌داری غربی اشتباه گرفته است و لذا هرجا که صحبت از ثروت درفرهنگ اسلام می‌شود فوری ذهنش متوجه سرمایه‌داری غربی شده و به شدّت موضع گیری می‌نماید.
( روزنامه رسالت ۱۱/۴/۱۳۶۵)
امام خمینی: آنها که تصور می‌کنند مبارزه درراه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه‌داری و رفاه طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه‌اند و آنهایی هم که تصور می‌کنند سرمایه داران و مرفهان بی درد با نصیحت وپند واندرز متنبه می‌شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنها کمک می‌کنند آب درهاون می‌کوبند. بحث مبارزه و رفاه، بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیا خواهی و آخرت جویی دو مقوله‌ای است که هرگز باهم جمع نمی‌شوند وتنها آنهایی تا آخر خط با ماهستند که درد فقر و محرومیت واستضعاف را چشیده باشند.
( صحیفه نور ج۲۰ ص ۲۳۵)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com