امروز تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۱۳  صبح حوالی ساعت ۱۱:۳۰ فعال مدنی شناخته شده ترک آذربایجانی توسط ماموران اطلاعاتی در منزل شخصی خود واقع در شهر میاندوآب (قوشاچای) دستگیر شد. ماموران اطلاعاتی پس از دستگیری این فعال مدنی با ایجاد رعب و وحشت به تفتیش منزل ایشان پرداختند و پس از ضبط کامپیوتر و لوازم شخصی، بهبود قلی زاده را به مکان نامعلوم منتقل کرده اند. بنا به اخبار رسیده از منابع محلی ماموران اطلاعاتی از تبریز آمده بودند و همراه با مامورین اداره اطلاعات قوشاچای اقدام به دستگیری و بازداشت فعال آذربایجانی نموده اند.

بهبود قلی زاده تا حالا چندین بار به علت فعالیت مدنی و سیاسی و دفاع از حقوق ترک های آذربایجان در ایران چندین بار دستگیر شده و با اتهامات واهی به حبس محکوم شده است. این فعال مدنی در ماه می ۲۰۰۶ در اعتراض به درج کاریکاتور موهن علیه ترکها دستگیر شده بود و پس از چندین ماه بازداشت وشکنجه آزاد شده بود. ۲۱ ماه می سال ۲۰۱۰ هم توسط ماموران اطلاعاتی دستگیر شد و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر تبریز منتقل گردید و در آنجا بعد از بیش از ۵ ماه شکنجه و بازداشت در سلول انفرادی با تودیع وثیقه ۲۲۰ میلیون تومانی بطور موقت آزاد شده بود و بعد توسط دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس محکوم شده بود که اجرای حکم به مدت ۵ سال تعلیق شده بود.

 بهبود قلیزاده دبیر سازمان غیر دولتی یاشیل آذربایجان است که توسط شورای تامین شهر میاندوآب (قوشاچای) با اتهام قومیت گرایی لغو مجوز شد. همچنین این فعال مدنی عضو سابق کمیته مرکزی تشکیلات گاموح و در حال حاضرعضو شورای مرکزی تشکیلات ینی-گاموح می باشد که در حال حاضر اکثر اعضای شورای مرکزی این تشکیلات در بازداشت هستند. آیت مهرعلی بیگلو، محمود فضلی، دکتر لطیف حسنی، شهرام رادمهر اخیرا توسط ماموران اطلاعاتی دستگیر شده و در حال حاضر در بازداشت گاه انفرادی اداره اطلاعات تبریز تحت شکنجه و بازجویی قرار دارند.

ترکها تقریبا حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور ایران را تشکیل می دهند و از ابتدایی ترین حقوق فرهنگی و مدنی خود محروم هستند.  سیاست ها و برنامه های حکومت اسلامی بر علیه ترکها تا کنون تبعیض آمیز بوده و در جهت آسمیلاسیون، الیناسیون و نسل کشی فرهنگی آنان عمل کرده است. هر ساله صدها نفر از فعالین سیاسی و مدنی آذربایجان به سبب اعتراض به سیاست های استعماری سیستم حاکم علیه ترکان در ایران مورد آزار و اذیت حکومت جمهوری اسلامی قرار می گیرند و با اتهامات ساختگی نظیر تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت کشور، پان ترکیزم، تجزیه طلبی، همکاری با بیگانگان و… به حبس های طولانی مدت محکوم شده، روانه زندان می شوند.

منبع: ایران بریفینگ

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com