پس از ۱۰ سال مناقشهٔ فزاینده هسته‌ای، منافع ملی ایران به شدت مورد تهدید است. یک‌سال پیش رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت: “این روسیاه‌هاى بدمحاسبه‌گر خیال می کنند ما امروز در شرائط شِعب ابى‌طالبیم. اینجور نیست. ما امروز در شرائط شِعب ابى‌طالب نیستیم؛ ما در شرائط بدر و خیبریم. ما در شرائطى هستیم که ملت ما نشانه‌هاى پیروزى را به چشم دیده است؛ به آنها نزدیک شده است.” او در آن زمان حتی صحبت از آمادگی برای شرایط «شعب ابی‌طالب» را برنمی‌تافت و خود را در شرایط «بدر و خیبر» می‌دید. اما در کمتر از یک سال صادرات نفتی کشور کمتر از نصف، نرخ برابری پول ملی با ارزهای معتبر کمتر از یک سوم و رشد اقتصادی کشور منفی شد.

هر  قدمی‌که ولی فقیه در پیشبرد سیاست  تهاجمی و خرد ستیزانه‌ی خود برداشته، نتیجه ای جز انزوای بیشتر در سطح بین المللی و تحریمهای کمرشکن برای مردم ایران – به ویژه اقشار کم درآمد- نداشته است. سایه خطر  شوم جنگ نیز هر روز بر سر مردم ایران پر رنگ‌تر می‌شود.
دیگر آشکار است که پافشاری برای ادامهٔ غنی سازی هسته‌ای با گرفتن شمایل یک قدرت اتمی بر ضد منافع ملی است. نه تنها نمایندگان مردم ایران در کنار کشورهایی مانند اندونزی، ترکیه، آرژانتین، برزیل و کره در جمع بیست کشور ثروتمند جهان حضور ندارند، بلکه انزوای سیاسی، تحریمهای اقتصادی و نگرانی از تشدید تحریم و آغاز جنگ، آینده‌ای نامعلوم و یا  مشابه کره شمالی را برای ایرانیان متصور ساخته است.
انتخاب مجدد اوباما و انتصاب جان کری و چاک هیگل در وزارتخانه های خارجه و دفاع آمریکا، فرصت ویژه ای را گشوده است. در این فضا با کمرنگ شدن تهدید های نظامی و تضعیف اراده های جنگ طلب در آمریکا و اسرائیل ، بخت موفقیت مذاکرات دیپلماتیک در فضایی کم تنش تر را ممکن کرده است. فضای فعلی شاید از  آخرین بخت های موفقیت دیپلماسی باشد.

اما خامنه ای  بدون توجه به این فرصت با طرح انقلابی گری در مقابل دیپلماسی باز خط تقابل را مطرح نموده و رد مذاکره با آمریکا را در گفتگو های پیش رو با ۱+۵  در قزاقستان توصیه نمود.

با توجه به موضع تحریک آمیز ولی فقیه ، او  دیگر نمی تواند با دعوت مردم به آمادگی برای جنگ و پذیرش ریاضت های اقتصادی، یا توخالی پنداشتن تهدیدهای نظامی، افکار عمومی را از مسئولیت پذیری حکومت در مذاکرات منحرف کند. نهایت بی مسئولیتی و ظلم در حق مردم ایران است که بهای  ماجراجوئی و عظمت طلبی مقامات حاکم از کیسه مردم ایران و منافع ملی کشور پرداخت شود بدون آنکه مردم ایران نقشی در تصمیم گیری پیرامون بحران هسته ای داشته باشند.

نیروهای ایرانی آزادیخواه، مدافع منافع ملی ایران، و پی‌جویان توسعه و دموکراسی می کوشند تا با محوریت نقش آفرینی مردم، ندای صلح طلبی  ایرانیان و مخالفت آنها با ماجرا جویی ها اتمی را به گوش جهانیان برسانند.

در این راستا کمپین صلح و آزادی که توسط ۹ نفر از شخصیت های برجسته و مبارز داخل راه اندازی شد اقدامی ارزشمند و شایان حمایت است. آنها شجاعانه و مسئولانه خواستار جلوگیری از هر نوع بهانه‌ای شدند که موجب جنگ و فشار و تحریم اقتصادی می شوند.

امضا کنندگان این بیانیه، همچنین با دیدگاه هایی که از تشدید بحران اتمی استقبال می کنند تا زمینه برای میدان داری و عاملیت کشور های خارجی برای مدیریت تغییر  نظام سیاسی در ایران مساعد شود، مخالف اند. در عین حال از حمایت بین المللی  از گذار مسالمت آمیز به دموکراسی در ایران  استقبال می نمایند.

اکنون وظیفه آن بخش از دولتمردان و سیاست ورزان  ایرانی که تا به امروز با سکوت خود در رابطه با تداوم برنامه غنی سازی اورانیوم، دست ولی فقیه را برای کشاندن ایران به  این ورطه آزاد گذاشته اند، اهمیت دو چندانی یافته است. آنان باید به منافع ملی ایران بیاندیشند و رژیم را به یک تفاهم منطقی در زمینه برنامه اتمی که خطر حمله نظامی را منتفی کند  تشویق نمایند.

امروز فرصتی تاریخی فراهم شده است که نیرو های سیاسی و جامعه مدنی ایران در یک اجماع ملی در مقابل سیاست های ماجراجویانه و مخرب ولی فقیه به مقابله برخیزند و با فشار بر حکومت  برای توقف  موقت درجه ای از  غنی سازی اورانیوم که شائبه استفاده نظامی را داشته باشد، اجرای پروتکل الحاقی و پذیرش قطعنامه های شورای امنیت، نقشه راهی برای صلح طرح نمایند.

تفاهم هسته ای حکومت و برخورد صادقانه و مسئولانه با مذاکرات  راه را برای برداشتن قدم های متناسب و همزمان برای رفع  یا تعلیق تحریم های یک جانبه و جهانی از سوی غرب و شورای امنیت سازمان ملل و منتفی شدن کامل خطر جنگ هموار می نماید.

ما امضا کنندگان این بیانیه که به مخالفت فعال با جنگ و حفظ صلح پایدار   باور داریم ، معتقدیم   مبارزه مشترک برای پایان بخشی به ماجرا جویی اتمی و متوقف کردن خط تقابل در برنامه هسته ای با هدف پاسداشت منافع ملی ایران می تواند راهگشای راهبردی شود که مردم ایران سرنوشت خویش را رقم بزنند و با گذار مسالمت آمیز به دموکراسی و مدارا با جهان، آینده ای روشن برای پیشرفت کشور، رفاه  و آزادی مردم پدید آید.

فهرست اسامی  امضاء اکنندگان به ترتیب حروف الفبا

 

الف(۱۳-۱)- سعید آگنجی ،آینده آزاد  بابک اجلالی، مهرداد احسانی پور، عبدالرضا

احمدی ، جمشید اسدی، مرتضی  اصلاحچی، امیر حسین  اعتمادی بزرگ،

بیژن افتخاری، علی افشاری ،مریم اهری، محمد اولیایی فرد،  کاظم ایزدی

ب( ۲۰-۱۴)- عبدالعلی بازرگان ، احمد باطبی، حسین باقر زاده، مهران براتی، محمد

برقعی، شهلا بهار دوست، امیر بیگلری

پ(۲۶-۲۱)- میثاق پارسا ، کوروش پارسا، حبیب پرزین، کتایون پزشکی، سعید پور حیدر،

سعید پیوندی

ت(۳۲-۲۷)- علی تارخ، حبیب تبریزیان، حسین ترکاشوند، علی تقی پور، کامران تلاطف

،نیره توحیدی

ج(۳۴-۳۳)- جهانشاه جاوید، آرش جنتی عطائی

چ(۳۵)- رضا چرندابی

ح(۳۸-۳۶)- سعید حبیبی، بیژن حکمت، عباس حکیم زاده

خ(۴۱-۳۹)- اسماعیل ختائی، احسان خواجه، جمشید خون جوش

د(۴۴-۴۲)- فریبا داوودی مهاجر، مهرداد درویش پور، عبدالستار دو شوکی

ر(۴۷-۴۵)- سحر رضا زاده ، شیده رضایی، علی اصغر رمضان پور

ز(۴۹-۴۸)-  مهین زندی، ارسلان زیازی

س(۵۲-۵۰)- بهروز ستوده، نسیم سرابندی، سعیده سهرابی

ش(۵۷-۵۳)- رحیم شامبیاتی ، داراب شباهنگ، منصوره شجاعی، حسن شریعتمداری

،عباس شیرازی

ص– (۵۹-۵۸)- بیژن صفسری، رامین صفی زاده

ط( ۶۳-۶۰)- حسن طالبی، اشکبوس طالبی، علی طباطبایی، شهران طبری

ظ(۶۴)- حمید رضا ظریفی نیا

ع(۷۴-۶۵)- شهره عاصمی، غلام عباسی، مزدک عبدی پور، مهدی عربشاهی، احمد عشقیار، کاظم علمداری،

رضا علوی، حسین علوی، فرهمند علیپور، رضا علیجانی

ف(۸۱-۷۵)- مسعود فتحی ، حسن فرشتیان ،ناهید فرهاد، منصور فرهنگ، اشکان فرید، فیروزه فولادی، شهاب

فیضی

ق(۸۶-۸۲)- سعید قاسمی نژاد ، رضا قاضی نوری، رضا قریشی، مهدی قلی زاده اقدم ، علی اکبر قنبری

ک(۸۸-۸۷)- کاظم کردوانی، علیرضا کیانی

گ(۸۹)- امیر حسین گنج بخش

م(۱۰۸-۹۰)- رضا مبین، مجید محمدی، پویان محمودیان، پرویز مختاری، احمد مدادی، مسعود مسجودی، محمد

مصطفایی، منصور معدل، عبدالمجید معصومی تهرانی، امیر معماریان، حسن مکارمی، پیمان ملاز

مرتضی ملک محمدی، علی اکبر مهدی، بهناز مهرانی، بهزاد مهرانی، علیرضا موسوی، رضا

موصولی، انور میر ستاری

ن(۱۱۵-۱۰۹)- حسن نایب هاشم، یوحنا نجدی، روجا نجفی، بورگان نظامی نرج آباد، شیوا نوجو، مهدی

نوربخش، سجاد نیک آئین

ه(۱۱۹-۱۱۶)- نادر هاشمی، عماد هاشمی، محمد هدایتی

و(۱۲۰-۱۱۹)- مهدی وزیری، سجاد ویس مرادی

ی(۱۲۱)- هادی یوسفی

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com