اظهارات علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که در آن حتی واژه حصر را برای بیان وضعیت رهبران جنبش سبز نادرست خوانده بود با واکنش‌های سرزنش‌‌آمیزی از سوی خانواده میرحسین موسوی و مهدی کروبی روبرو بوده است.

علی شمخانی ادعا کرده بود که این افراد «هر کس را اراده کنند می‌توانند ببینند». اظهارات او به سرعت از سوی فرزندان میرحسین موسوی و مهدی کروبی تکذیب شد و آنها از این که دبیر شورای عالی امنیت به جای تلاش برای رفع حصر در پی پاک کردن صورت مساله است ابراز تاسف کردند.

تاسف برای روحانی و شمخانی
نرگس موسوی دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در واکنش به اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتشار یک توییت در صفحه توییتر خود نوشت که:«زهرا رهنور و میرحسن موسوی همچنان در حصر خانگی هستند و از دیدن اقوام و دوستان خود کما فی السابق محروم هستند»

نرگس موسوی همچنین پیامی را به نقل از خدیجه موسوی٬ خواهر میرحسین موسوی منتشر کرد که در آن هم بر باطل بودن ادعای دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید شده و آمده بود:« من خواهر میرحسین موسوی اعلام می‌کنم که ۳ ماه است برادرم را ندیدم و برادرش سید محمود ۷ ماه است ندیده است.»

زهرا موسوی دیگر فرزند میرحسین موسوی نیز در پیامی توییتری ضمن تکذیب ادعای شمخانی نوشت:«دیدن زندانبان و مافوق زندانبان و حرف تکراری،تازه نیست.تازه یعنی تغییر! وضع فعلا مثل قبل: هفته ای یکبارما و خانواده به اراده گاهگدار زندانبان»

بیان ادعای آزاد بودن کروبی برای دیدار با اقوام و نزدیکانش در شرایطی که فرزند وی آن را نادرست می‌داند٬ می‌توان نشانه‌ای از روش جدید دستگاه‌های امنیتی برای عادی‌ جلوه دادن شرایط حصر دانست.

در همین حال حسین کروبی فرزند مهدی کروبی نیز در مصاحبه‌ای با «‌امتداد» از بابت رویکرد دولت روحانی به مساله حصر رهبران جنبش سبز ابراز تاسف کرد. او گفت که:«نخست برای آقای روحانی متاسف هستم که دبیر شورای امنیت ایشان این چنین در مورد حصر توضیح می‌دهد.» و « برای آقای شمخانی نیز متاسف هستم که به جای آنکه بگوید در این ۵ سال برای رفع حصر چه کاری کرده صورت مساله را پاک می کند. بهتر است ایشان توضیح دهد که در این ۵ سال شورای امنیت چه اقدام مثبتی برای رفع حصر انجام داده است.»

نماینده‌های خوشبین

در بین نمایندگان مجلس اما واکنش‌هایی توام با خوشبینی از سوی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نسبت به ادعاهای دبیر شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است. غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران با رویکردی امیدوارانه به این اظهارات گفته:«خوب است که ما همین صحبت‌های آقای شمخانی را ملاک قرار دهیم و به تحقق آن امیدوار باشیم.»

حیدری نه تنها خواهان تشویق اظهارات شمخانی شده بلکه گفته باید همه به صحت این «‌فرمایش‌ها» شهادت دهند که «قطعا هم صحت خواهد داشت.»

او در توجیه سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر آزاد بودن محصورین برای دیدار با افراد مدنظرشان گفته:«این گشایش‌ها به امید خدا در حال انجام است و فرمایش آقای شمخانی هم جدید است.»

محمود صادقی دیگر نماینده مجلس هم اگرچه بابت انکار صورت مساله حصر از دبیر شورای عالی امنیت ملی انتقاد کرده اما در مجموع گفته که نسبت به پیامدهای آن خوشبین است. او گفته:«ما هم شنیده‌ام گشایش‌هایی به وجود آمده وامیدواریم این گشایش‌ها آغازی برای برطرف شدن حصر باشد.»

برنامه‌ریزی برای مرگ تدریجی

تنها استناد دبیر شورای عالی ملی برای ادعای خود درباره ملاقات محصوران با هر فردی که مد نظرشان باشد به دیدار اخیر اسماعیل دوستی از اعضای حزب اعتماد ملی با مهدی کروبی مربوط می‌شد.

حسین کروبی اما افشا کرده که این دیدار نه با درخواست مهدی کروبی بلکه با تصمیم و انتخاب نیروهای امنیتی صورت گرفته است و «آقای کروبی نگفته‌اند چه کسی به ملاقاتشان برود.»

فرزند مهدی کروبی همچنین با انتقاد از رویه دولت درباره وعده حصر رفع حصر گفته:«این که پس از هفت سال گفته شود حصری وجود ندارد کار مناسب، اخلاقی و خوبی نیست خصوصا آنکه سخنگوی قوه قضاییه نیز بارها در مورد حصر صحبت کرده است.»
برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم با تردید در صحت ادعای دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر درخواست مهدی کروبی برای دیدار با اسماعیل دوستی٬ این سوال را پرسیده‌اند که چرا باید کروبی در بین تمام افرادی که ممکن است پس از این همه سال محدودیت مایل به ملاقاتشان باشد صرفا درخواست ملاقات با دوستی را بکند.


مصاحبه اسماعیل دوستی با روزنامه فرهیختگان که یک روز پس از اظهارات شمخانی انجام شده است نیز بیشتر این فرضیه را دامن می‌زند که انتخاب او برای دیدار با کروبی با هدف کاستن از فشارها درباره حصر صورت گرفته و ناشی از اراده آزادانه کروبی نبوده است.

او در این مصاحبه گفته:«کاملا صحبت‌های شمخانی درست است. موضوع آقای کروبی در شورا در حال پیگیری است و به دیدار آقای کروبی رفتم.»

به ادعای وی «کروبی به‌راحتی با دیگران دیدار می‌کند و دائما با خانواده‌اش اعم از فرزندان، عروس‌ها و نوه‌هایش در حال رفت و آمد است و مشکلی وجود ندارد.»

او هچنین ملاقات مجددی را سه‌شنبه شب( ۹ آبان) با کروبی داشته و به گفته خودش «به مدت سه ساعت تنها و بدون حاشیه با او دیدار و در مورد تمام مسائل با خیال راحت» با وی صحبت کرده است.
بیان ادعای آزاد بودن کروبی برای دیدار با اقوام و نزدیکانش در شرایطی که فرزند وی آن را نادرست می‌داند٬ می‌توان نشانه‌ای از روش جدید دستگاه‌های امنیتی برای عادی‌ جلوه دادن شرایط حصر دانست.

روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود وعده رفع حصر را به حامیان خود داده بود اما حالا بعد از گذشت شش ماه از پیروزی‌اش نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه اصل واژه حصر نیز از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی انکار می‌شود. دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در اشاره به همین وضعیت بود که روز ۲۳ مهرماه٬ طی نامه‌ای به مراجع تقلید نوشته بودند اکنون «مرگ تدریجی محصوران در حصر آرزو و برنامه‌ عده‌ای» و برای عده‌ای دیگر نیز تبدیل به «راه حل آسان منتخب» شده است

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com