ایران کشور جوانى‌ست و هى دارد جوان‌تر مى‌شود. نسل جدید ایرانى تنها از طریق ویژوآل لرنینگ و مدیاهاى دیدارى و در نهایت شنیدارى کسب اطلاعات مى‌کند. چنین مدیاهایى چه در داخل و چه در خارج، تحت کنترل و نظارت حکومت است. گاهى به نظر مى‌رسد که نسل جدید از آن‌چه ده سال پیش نیز بر سرشان آمده بى‌اطلاعند. نسل جدید نمى‌خواند؛ اصلن نمى‌خواهد که بداند. نیم نگاهى به انبوه صفحات شلوغ فیسبوک، اینستاگرام یا کانال‌هاى تلگرام بی‌اندازید! همه‌شان از یک رویه پیروى مى‌کنند و آن؛ کوتاه‌نویسى‌ست. این‌ها همه غافلند که هیچ تحلیل و فکرى تنها در چند جمله اتفاق نمى‌افتد؛ نسل جدید ایرانى به طرز فجیعى نمى‌داند. امروز یکى از بهترین‌هاشان ازم پرسید چرا اصلاح‌طلب‌ها و اصولگراها را مدام در نوشته‌هات در یک کفه‌ى ترازو قرار مى‌دهى؟ گفتم نگاهى به لیست اسامى کاندیداهاى مجلس خبرگان در همین انتخابات اخیر بی‌انداز تا بفهمى براى اینکه اصلاح‌طلب‌ها باز به قدرت برگردند تن به چه خفّتى داده‌اند، در اثبات خیانت‌هاشان همین بس که باعث شدند مردم به چند آدمکش بالفطره چون رى شهرى و نجف آبادى رأى دهند!
اما بى‌فایده بود؛ او هم مثل دیگر همگنانش از ده سال پیش هیچ نمى‌دانست. بی‌خود نیست که حکومت موفق شده طى این سال‌ها اپوزیسیونى بسازد که در پستو جز اطاعت از ولى امر مسلمین نمى‌کند.

مارس ۲۰۱۶

ویدیوی این متن را در یوتیوب کالج شعر ببینید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com