خانم عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶، (۲۵ اکتبر ۲۰۱۷) با تقدیم گزارش ماه آگوست / سپتامبر ۲۰۱۷ به «کمیته‌ی سوم» نشست همگانی سازمان ملل متحد، در اظهارات شفاهی اطلاعات به‌روز شده‌ای را ارائه کرد.

خانم جهانگیر در این گزارش شفاهی در باره‌ی موارد زیر سخن گفت: شمار اعدام‌ها، اعدام نوجوانان، شکنجه روحی و جسمی و فشار برای اعتراف، مجازات‌های شلاق، قطع عضو و کور کردن، حقوق زنان، محاکمه و آزار کنش‌گران حقوق بشر و کنش‌گران حقوق زن، فعالان سندیکایی، سرکوب آزادی بیان، اقلیت‌های قومی، دینی (به‌ویژه بهاییان) و عقیدتی، زندانیان سیاسی و عقیدتی، روزنامه‌نگاران، وکلای دادگستری و کانون وکلا، کنش‌گران سیاسی، کشتار ۱۳۶۷ و خانواده‌های زندانیان اعدام شده …

خلاصه‌ی گزارش

اعدام‌ها و مجازات‌های غیرانسانی دیگر:

– ۴۳۵ تن در سال ۲۰۱۶ اعدام شده‌اند.
– از آغاز سال ۲۰۱۷ تاکنون دست‌کم ۴ متهم به ارتکاب جرم در نوجوانی اعدام شده‌اند و دست‌کم ۸۶ نوجوان دیگر محکوم به اعدام هستند. اما ارقام واقعی ممکن است بیشتر باشد.
از جمله موارد قابل توجه صدور حکم اعدام عبارت هستند از:
* محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه، که پیروان‌اش بازداشت و زیر فشار مجبور به اعترافاتی شده‌اند
* احمدرضا جلالی، پژرهشگر ایرانی مقیم سوئد که اخیرا به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده است.
– احکامی نظیر شلاق زدن و قطع دست یا پا کماکان اجرا می‌شود.

سرکوب آزادی بیان و آزادی‌های مدنی و سیاسی:

– افرادی مانند نرگس محمدی به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری در زندانند.
– در ماه ژوئن، ۱۲ روزنامه نگار و ۱۴ نفر وبلاگ‌نگار و فعال شبکه‌های اجتماعی یا در بازداشت بودند یا برایشان حکم زندان صادر شده بود در حالی که فعالیت‌های آنها مسالمت‌آمیز بوده است.
– اموال کارمندان شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی در ایران توقیف شده و خانواده‌های آن‌ها در ایران برای جلوگیری از همکاری فرزندان‌شان با این شبکه، تحت فشار شدید قرار گرفته‌اند.
– برخی از زندانیان سیاسی و امنیتی به امکانات و مراقبت پزشکی دسترسی ندارند و در اعتراض به غیرقانونی بودن وضع خود به اعتصاب غذا دست می‌زنند.
– وضعیت اقلیت‌های دینی و به‌ویژه بهاییان در ایران و گزارش‌های موجود در مورد بازداشت، شکنجه، پایمال کردن حق معیشت و محاکمه این اقلیت‌ها نگران کننده است.
– کنش‌گران اقلیت‌های قومی به‌خاطر کوشش برای کسب حقوق مدنی و فرهنگی و زبانی مورد آزار و تعقیب قرار می‌گیرند.

دو تابعیتی‌ها:

– برای نمونه، نازنین زاغری راتکلیف شهروند ایرانی ـ بریتانیایی به اتهام تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی حکم ۵ سال زندان را می‌گذراند و با اتهام‌های تازه‌ای روبروست که ممکن است به صدور حکم ۱۶ سال زندان منجر شود.

حقوق و وضعیت زنان:

سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه زنان در زمینه‌های مختلف از جمله حجاب اجباری، جلوگیری از حضور زنان در برخی از مشاغل و جلوگیری از حضور در ورزشگاه‌ها به اجرا درمی‌آید.

برخی از توصیه‌های گزارش‌گر ویژه:

– پایان دادن به اعدام‌ها و اعدام نوجوانان
– ارائه‌ی خدمات پزشکی به زندانیان عقیدتی ـ سیاسی
– رعایت آزادی ادیان
– رعایت آزادی بیان
– اصلاح و استقلال دستگاه قضائی
– برچیدن قوانین و سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه زنان پایان دادن به حمله به مدافعان حقوق زنان

به اظهارات شفاهی خانم جهانگیر در اینجا گوش فرادهید:‌
http://webtv.un.org/…/asma-jahangir-special-…/۵۶۲۱۶۸۲۱۹۰۰۰۱/

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com