یک روز پس از انتقاد تند رییس قوه قضاییه از رییس جمهور ایران و دفاع از عملکرد دستگاه قضایی که افراد را ا ز سر «بیکاری» احضار نمیکند، علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در یادداشتی که در روزنامه اعتماد منتشر شده با نقد حرفهای صادق لاریجانی نوشت دفاع رییس قوه قضاییه از عملکرد این دستگاه قابل قبول نیست. با این حال چند ساعت پس از انتشار این یادداشت روابط عمومی دادستانی تهران به انتقادات علی مطهری پاسخ داد.

علی مطهری در این یادداشت که در تاریخ ۱۸ مهرماه منتشر شده با اظهار اینکه بحث فقط بر سر احضارها نیست، با انتقاد از صحبت روز گذشته صادق لاریجانی نوشت: «سخن در صرف احضار نیست بلکه بیشتر در بعد از احضار است و قاعدتا مقصود رییس جمهور نیز همین بوده است.»

این نماینده مجلس با اشاره به اعترافهای زیر فشارهای روحی و روانی متهمان نوشته است: «سخن من این است که وقتی مثلا خبرنگاری توسط دادسرای رسانه به نحو نامناسبی بازداشت میشود. بعد از ان تا مدتی حتی خانواده او از محل نگهداری او اطلاع ندارند و در حالی که طبق قانون اساسی باید ظرف ۲۴ ساعت تفهیم اتهام شود و سپس کیفرخواست برای او صادر و به دادگاه ارسال شود. مدت طولانی برخلاف قانون در بازداشت انفرادی باقی میماند به این امید که تحت فشار روحی و جسمی اعترافی در جهت اتهام خود انجام دهد، نه اینکه ابتدا دلایل و اسناد متقضی وجود دارد و بعد او بازداشت میشود.»

علی مطهری با ذکر نام چندین روزنامهنگار در ادامه نامه خود نوشته است: «نمونه آن بازداشت آقای ساسان آقایی، روزنامه نویس است که بیش از یک ماه است در بازداشت به سر میبرد یا خانم هنگامه شهیدی که بیش از شش ماه در بازداشت به سر برد و سرانجام با زور اعتصاب غذا از زندان آزاد شد، بدون آنکه کوچکترین سند یا دلیلی در اثبات اتهام او به وی ارایه کنند.»

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به فعالیتهای خودش و برخی دیگر از نمایندگان برای توقف ادامه بازداشتها نوشته است: «تا کی باید ما نمایندگان مجلس خصوصا نمایندگان تهران ملجا و پناه خانوادههای این بازداشتشدگان باشیم و پی در پی مراجعه کنند در حالی که کار زیادی هم از ما بر نمیآید.»

علی مطهری در انتهای یادداشت خود با کنایه از نقدهای مرتب صادق لاریجانی از برجام نوشته است: «رییس محترم قوه قضاییه که هر چند وقت یک بار درباره سیاست جهانی و برجام و مسایل  خاورمیانه اظهارنظر میکنند و البته این کار در ذات خود مذموم نیست بلکه مفید است، خوب است که هر چند وقت یک بار نیز شخصا در جمع خبرنگاران با دانشجویان حاضر شوند و به سوالات گوناگون آنها پاسخ دهند و این کار را خلاف شان خود ندانند.»

روابط عمومی دادستانی تهران چند ساعت پس از یادداشت علی مطهری، جوابییه‌ای منتشر کرده و در آن نوشته است: «تا کی قضات و قوه قضاییه باید دخالتهای امثال آقای مطهری را در پروندههای قضایی تحمل نمایند؟»

در بخش دیگری از این جوابیه با اشاره به آنچه علی مطهری در نامه خود از روند بازداشتهای غیرقانونی، نگهداری آنها در سلول انفرادی و تحمل فشارهای روحی و روانی برای اعتراف نوشته، آمده است : «این مطالب بدون هیچ مستندی ادعا شده و صحت ندارد.»

در این جوابیه همچنین با اشاره به نام دو روزنامهنگاری که علی مطهری در یادداشت خود ذکر کرده بود که روند قانونی در مورد انها طی شده است، آمده: «محتویان پرونده این متهمان دلالت برخلاف واقع بودن ادعاهای آقای مطهری دارد.»

حسن روحانی، رییس جمهور ایران روز ۱۵ مهرماه در سخنرانی در دانشگاه تهران با نقد قوه قضاییه گفته بود: «شاید بعضی از دستگاه‌ها بیکارند و باید شغلی داشته باشند و ناچارند یک عده‌ای را احضار کنند.» 

رییس جمهور همچنین در اعتراض به محدودیت‌های تازه محمد خاتمی، بدون این‌که نام او را ذکر کند، گفت اگر کسی مردم را برای شرکت درانتخابات »تشویق» و «تکرار» کند نباید« تنبیه» شودحسن روحانی گفت: «اگر کسی خیلی هم تاثیرگذار باشد مثلا برای تشویق جامعه مردم راتکرار کند که بیایید پای صندوق رای» نباید تنبیه شود.

همچنین رییس جمهور بدون اینکه نامی از جناح خاصی بیاورد غیرمستقیم گفتیک جناح از اول ساختن دیوارش کوتاه‌تر ساخته شده استیکجناح همیشه جایزه میگیرد و یک جناح تنبیه میشود.» 

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه دو روز بعد در تاریخ  ۱۷ مهرماه بدون اینکه نامی از حسن روحانی ببرد، در نقد صحبتهای اخیر او گفت:«قوه قضاییه از سر بیکاری افراد را احضار نمیکند. اگر بیکاری وجود دارد شما هستید که چهار سال کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید گویی کشور کار و مشکل دیگری ندارد.»

رییس قوه قضاییه غیرمستقیم خطاب به حسن روحانی گفته بود: «درست نیست در هر محفلی، هر آنچه به ذهن شریفتان گذشت، علیه قوه قضاییه بیان کنید. وقتی شکایتی از یک مرجع رسمی میرسد، دادستان و دادسرا موظف به رسیدگی هستند و در این مسیر باید احضارهایی صورت گیرد البته ممکن است این اشخاص پس از انجام تحقیقات و پس از رسیدگی تبرئه شوند اما اینکه بخواهیم جلوی احضارها را بگیریم خلاف قانون است.»

یک روز بعد علی مطهری طی یک یادداشت، دفاع رییس قوه قضاییه از احضارها را زیر سوال برد و با کنایه از او خواست به جای این‌که مرتب برجام را نقد کند به مسایل دیگر بپردازد.

طی روزهای اخیر هفت اصلاح‌طلب مطرح از سوی دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از «عضویت در احزاب و گروههای سیاسی و فعالیت در فضای مجازی و مطبوعات» محکوم شدند. همچنین محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران طبق حکم دادگاه ویژه روحانیت بدون دادگاه و تشکیل پرونده قضایی با محدودیت‌های بیش‌تر و  به مدت سه ماه روبه‌رو شده است. علاوه بر این مهدی جهانگیری، برادر معاون اول رییس جمهور بدون دلیل مشخصی بازداشت شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com