“زمانه” همکاری با روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده در ایران را تکذیب کرد و سازمان گزارشگران بدون مرز در آخرین اطلاعیه خود اتهام‌زنی به روزنامه‌نگاران را شیوه‌ای تکراری در جمهوری اسلامی دانست.

 

محمدرضا نیکفر، سردبیر “زمانه” امروز چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه در رابطه با دستگیری اخیر گروهی از روزنامه‌نگاران در ایران و اتهاماتی که علیه آنان عنوان می‌شود، گفت: “ما از تماس با خبرنگاران و نویسندگان در داخل بسیار خرسندیم و این تماس را امری عادی می‌دانیم که رژیمی غیرعادی بر مبنای آن پروند‌ه‌سازی می‌کند.”

 

محمدرضا نیکفر افزود: “مشکل به وحشت‌ رژیم از اطلاع‌رسانی برمی‌گردد و آشکارا هر چه که می‌گذرد بر این وحشت افزوده می‌شود. از دست خبرنگاران برای حل این مشکل روانی کاری ساخته نیست. وظیفه آنان اطلاع‌رسانی است و موظف هستند که به این کارشان ادامه دهند.”

 

سردبیر زمانه تأکید کرد: “ما متأسفانه افتخار آشنایی با دستگیرشدگان را نداشته‌ایم. به همه آنان از این‌جا درود می‌فرستیم و وظیفه خود می‌دانیم که پیگیرانه در مورد آنان و فشار بر دیگر روزنامه‌نگاران در ایران اطلاع‌رسانی کنیم.”

 

محمدرضا نیکفر، سردبیر “زمانه”: مشکل به وحشت‌ رژیم از اطلاع‌رسانی برمی‌گردد و آشکارا هر چه که می‌گذرد بر این وحشت افزوده می‌شود. از دست خبرنگاران برای حل این مشکل روانی کاری ساخته نیست. وظیفه آنان اطلاع‌رسانی است و موظف هستند که به این کارشان ادامه دهند

روزنامه کیهان، که به سرپرستی حسین شریعتمداری نماینده ولی فقیه هدایت می‌شود و ارگان پرونده‌سازی علیه همه منتقدان است، در شماره امروز خود (چهارشنبه، ۱۱ بهمن) نوشته است:  “همکاری با جریان‌های فمنیستی موسوم به جنبش زنان، ایجاد اختلاف میان اقوام ایرانی، سیاه‌نمایی، یأس‌آفرینی، القای بی‌اعتمادی، حمایت از بازداشتی‌های جریان فتنه و همکاری با رسانه‌های خارجی ضدانقلاب چون بی‌بی‌سی و رادیو زمانه، از جمله مواردی است که در پرونده اقدامات رسانه‌ای بازداشت‌شده‌ها دیده می‌شود.”

 

از شامگاه شنبه هفتم بهمن تاکنون شماری از روزنامه‌نگاران در ایران از جمله سلیمان محمدی، میلاد فدایی اصل، جواد دلیری، ساسان آقایی، نسرین تخیری، پوریا عالمی، پژمان موسوی، امیلی امرایی، مطهره شفیعی،  نرگس جودکی، اکبر منتجبی، صبا آذرپیک، کیوان مهرگان و حسین یاغچی بازداشت شده‌اند.

 

تاکنون به جز آزادی مطهره شفیعی، خبر تاییدشده‌ای درباره آزادی سایر روزنامه‌نگاران منتشر نشده است.

 

بازتاب جهانی دستگیری روزنامه‌نگاران ایرانی

 

سازمان گزارشگران بدون مرز در آخرین اطلاعیه خود درباره بازداشت‌های اخیر می‌نویسد که اتهام‌زنی به خبرنگاران شیوه‌ای تکراری در جمهوری اسلامی است: “اتهام «همکاری با گروه‌های ضد انقلاب» از سوی مقامات قضایی و امنیتی به روزنامه‌نگاران بازداشت شده، اتهام تازه‌ای نیست. جمهوری اسلامی همواره از این اتهام برای به سکوت وادار کردن روزنامه‌نگاران و روشن‌فکران استفاده کرده است.”

 

بنابر خبرهایی که به دست گزارشگران بدون مرز  رسیده، دستگیرشدگان در سلول‌های انفرادی بند ٢٠٩ زندان اوین به سر می‌برند.

 

دستگیری روزنامه‌نگاران ایرانی بازتاب جهانی وسیعی داشته است. در همه رسانه‌های مهم کشورهای مختلف در این مورد خبرهایی منتشر شده است. سازمان‌های مدافع حقوق بشر، عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر نیز در این‌باره اطلاعیه صادر کرده‌اند.

 

عفو بین‌الملل خواهان آزادی همه دستگیرشدگان شده است. دیده‌بان حقوق بشر نیز ضمن تأکید بر این خواست، از قوه قضائیه ایران و دیگر نهادهای مسئول در این کشور خواسته است تا از حقوق روزنامه‌نگاران در این کشور، به‌ویژه در ماه‌های پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حفاظت شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com