چند روز دیگر دونالد ترامپ به عربستان سعودی سفر می‌کند. به گفتهء رکس تیلرسون – وزیر امور خارجهء آمریکا – هدف اصلی از این سفر رسیدن به یک توافق و راهکار عملی بین کشورهاى عربی٬ اسرائیل و آمریکا برای «مقابله با ایران» است. تحلیل‌گران معتقدند که در این توافق قرار است هزینه‌های مالی «مقابله با ایران» را کشورهای عربی – و به ویژه عربستان سعودی – برعهده بگیرند٬ قدرت نظامی و تسلیحاتی‌ آن را آمریکا تامین کند و استراتژی مقابله را اسرائیل طراحی کند.

روز گذشته٬ در راستای همین طرح «مقابله با ایران» برخی از نمایندگان کنگرهء آمریکا٬ «کارشناسان» اتاق فکرهای سیاسی آمریکایی و جمعی از اعضای اپوزیسیون جنگ‌طلب ایرانی٬ گرد هم آمدند و کنفرانسی به نام «کنفرانس قانون اساسی ایران» برگزار کردند تا به خیال خودشان – یک قرن بعد از انقلاب مشروطه و نزدیک به۴۰ سال پس از انقلاب ۵۷ – برای ملت ایران در پایتخت آمریکا «قانون اساسی» بنویسند.

چند هفته پیش٬ سناتور جان مک‌کین – عضو ارشد حزب جمهوری‌خواه و رئیس کمیتهء نیروهای مسلح سنای آمریکا – در همایش گروه تروریستی «مجاهدین خلق» در پایتخت آلبانی شرکت کرد و با رهبر این سازمان دیدار کرد. او در این همایش در سخن‌رانی خود ضمن «الگو» خواندن این گروه تروریستی برای تمام جهان٬ به آن‌ها وعده داد که «روزی در یک میدان در تهران گِرد هم جمع خواهیم شد». به همین ترتیب٬ از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات اخیر آمریکا٬ جریان‌های جنگ‌طلب و متخاصم و تروریستی و ضدایرانی از گوشه و کنار جهان و منطقه٬ رفته رفته در حال گرد هم آمدن و نزدیک شدن و متحد شدن با یک‌دیگرند تا به گفته صریح خودشان «جنگ را به داخل خاک ایران» منتقل کنند.

در چنین شرایطی که آن‌ها متحد می‌شوند٬ ما متفرق نشویم.

«ما» یعنی تمام «شهروندان» ایرانی که علی‌رغم تمام اختلاف نظرها و دیدگاه‌ها و سلیقه‌ها٬ و با وجود رقابت‌های شدید انتخاباتی‌مان٬ و فارغ از تمام تعلقات و تعصبات سیاسی‌مان٬ در مورد «امنیت» و «استقلال» و «عزت» و «تمامیت ارضی» کشورمان کوچک‌ترین اختلاف نظری نداریم.

«ما» یعنی «شهروندان»ی که یاد گرفته‌ایم که اختلاف نظراتمان را پای صندوق‌های رای حل کنیم و اجازه ندهیم که تفاوت‌های‌مان به خشم و نفرت و کینه و تفرقه در میان اقشار جامعه و در زندگی روزمره‌مان تبدیل شود.

«ما» یعنی «شهروندان»ی که یاد گرفته‌ایم که اختلاف نظراتمان را پای صندوق‌های رای حل کنیم و اجازه ندهیم که تفاوت‌های‌مان به خشم و نفرت و کینه و تفرقه در میان اقشار جامعه و در زندگی روزمره‌مان تبدیل شود.

«ما» یعنی یک ضمیر ۸۰ میلیون نفری که اگر بشکافد و گسسته شود بستری می‌شود برای دونالد ترامپ‌ها و نتانیاهو‌ها و سلمان ابن‌عبدالعزیزها تا برای‌مان راهکار «مقابله» ترسیم کنند٬ و برای اتاق فکر‌های واشنگتن که برای‌مان «قانون اساسی» بنویسند و برای جان مک‌کین‌ها و مریم رجوی‌ها تا خواب گردهمایی در میادین تهران را ببینند.

Image may contain: 2 people, people standing
Image may contain: 2 people, people standing

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com