Image result for ‫مرگ فجیع سی و پنج معدنچی‬‎

 

در رابطه با مرگ فجیع سی و پنج معدنچی چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ درحکومتی که حقوق‌های نجومی و اختلاس‌های سر به‌فلک‌زده که هیچ‌کدام از ۶نامزد دست چین شده انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری هیچ حرفی در مورد آن نمی‌زنند این معدن‌کاران با حقوق ماهیانه هشت‌صدهزار تومان زندگی می‌کردند که آن هم چند ماه به چند ماه پرداخت نمی‌شد. «درد را از هر طرف که بخوانی درد است.» مبارزات اعتراضی کارگران متحد و متشکل  قبل از هر چیز علیه  برنامه های اقتصادی -اجتماعی  رژیم ولایت فقیه است که سالهاست خون زحمتکشان جان به لب رسیده را به شیشه گرفته است …

در پی وقوع انفجار و فاجعه انسانی در معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر،حسن روحانی  سفری به این منطقه داشت که البته با حاشیه هایی همراه بود و به روایت معاون معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت، که گویا پای درد و دل و صحبت های معدن کاران نشست.

به گزارش ایسنا، یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه یعنی چهار روز بعد از وقوع حادثه انفجار معدن زغال سنگ آزاد شهر، حسن روحانی نه برای بررسی دقیق تر وضعیت این حادثه به منطقه آزادشهر استان گلستان سفر کرد بلکه جهت ارائه پلان تبلیغاتی خویش به این محل سفر کرد. و طی آن با اعتراض کارگران معدن و خانواده تعدادی از داغ دیدگان این حادثه روبرو شد؛ اما این سفر با حواشی نیز همراه بود، به طوری که برخی سایت های خبری تلاش کردند خشم کار گران دردمند را منعکس کنند.

در پایان دیدار روحانی از معدن زمستان یورت آزادشهر و هنگام خروج وی از محل، تعدادی از کارگران  معدنکار معترض  و خانواده قربانیان حادثه ، به خودرو حامل حسن روحانی  حمله کرده و با پرتاب سنگ به سوی اتومبیلش رئیس جمهور رژیم ولایی را  بدرقه کردند.

جعفر سرقینی – معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت- درباره وقایع این سفر به ایسنا گفت: «رئیس جمهوری در این سفر به محل معدن زغال سنگ رفت و با خانواده قربانیان این حادثه و کارگران معدن دیدار و گفت‌وگو کرد و مستقیما به صحبت های آنها که حتی گاهی به تندی می‌کشید نیز گوش داد».

وی ادامه داد: در پایان ملاقات‌ها رئیس جمهوری دستوراتی را درباره این حادثه از قبیل رسیدگی فوری به موضوع وضعیت پرسنل مخصوصا در دوره ای که هنگام تعطیلی موقت معدن بیکار می شوند را صادر کرد. هم چنین طی دستوری از کمیته حقیقت یاب خواست تا عوامل موثر و افراد مقصر در این حادثه را شناسایی کرده و طبق قوانین با آنها بر خورد کنند.

سرقینی درباره حواشی پیش آمده در این سفر نیز اظهار کرد:« به هر حال مردم و خانواده قربانیان داغدار هستند و واکنش هایی را نسبت به حادثه پیش آمده نشان دادند که البته رئیس جمهور نیز به آنها واقف بود».

روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه تونل معدن زغال سنگ زمستان یورک آزادشهر گلستان بر اثر خطای ایمنی و انفجار گاز متان انباشته شده در محیط تونل معدن فرو ریخت که حدوده ۳۰ نفر از کارگران معدن در تونل های زیرزمینی محبوس شدند و بیش از ۲۰ معدنکار نیز جان خود را در این حادثه از دست دادند.علت این امر را باید در اعمال و اجرای خشن سیاست تعدیل ساختاری و مقررات زدایی به سود منافع کلان سرمایه داران جستجو  کرد.

این معدن تحت تصدی گری دولتی نبود و متعلق به بخش خصوصی است که عمده سهام آن، حدود ۲۰ درصد به شرکت مهر اقتصاد ایرانیان – وابسته به بسیج است.ایجاد سیستم کارآمد  ایمنی و بهداشت در محیط کار با حضور تشکل های واقعی و مستقل  سندیکایی خواسته  طبقه کارگر و زحمتکشان است !

پر واضح است که پیگیری هرچه سریعتر و شناسایی مقصران این حادثه ناگوار و اطلاع رسانی در مورد کارهای صورت گرفته کمترین توقعی است که کارگران میهن ما دارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com