در شرایطی که آلودگی هوای تهران و چند شهر صنعتی دیگر همچنان وضعیتی نگران کننده دارد و دولت هم در مهار آن ناکارآمد نشان داده است، خبرنگار کلمه در مراجعه به یک مرکز درمانی و یک داروخانه در تهران، با حجم پرتعداد شهروندانی مواجه شده است که به علت عوارض تنفس در آلودگی هوا، به پزشک مراجعه کرده اند. مرگ های آنی و لحظه ای، سکته قلبی، افزایش سقط جنین و اختلال های ژنتیکی، و انواع بیماری های قلبی، عروقی و تنفسی و ریوی از جمله عوارض آلودگی هوا ذکر شده اند.

به گزارش کلمه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نسبت به افزایش غلظت آلاینده‌ها در تهران و ۴ کلانشهر کشور هشدار داده است، اما طی هفته های اخیر شاهد هیچ گونه اقدام موثری برای حل این معضل از سوی مسوولان نبوده ایم و برای مقابله با بحرانی که نفس مردم را به شماره انداخته، تنها راهکار دولت تعطیل کردن کشور بوده است.

طبق اعلام عبدالرضا امیدوار شهری طی روزهای پنجشنبه تا یکشنبه به دلیل افزایش پایداری در لایه‌های پایین جو شرایط انباشت آلاینده‌های جوی در کلانشهرهای تهران ، کرج، اراک، اصفهان و تبریز فراهم بوده است.

با این وجود شهردار تهران در خصوص آلودگی شهر تهران و حل معضل ترافیک با شانه خالی کردن از مسوولیت، به این سخن بسنده کرده است که «من صریح بگویم، وقتی کاری چند مسئول دارد یعنی بی صاحب است. دیگر حرف دیگری ندارم که بگویم.» چمران رییس شورای شهر تهران هم به این موضوع اعتراف کرده که با وجود برنامه ها و راهکارهای ارائه شده هنوز عزم جدی به وجود نیامده است.

خطر مرگ تدریجی شهروندان در شهری که محمدباقر قالیباف آن را بی صاحب می خواند، وقتی آشکار تر می شود که سری به مراکز پزشکی و درمانی بزنیم و به خطرات ناشی از آلودگی را از نگاه پزشکان و کارشناسان دقیق تر شویم.

اورژانس تهران به علت آلودگی هوا ۵ کلینیک سیار را در میادین اصلی شهر مستقر کرد که طبق آمار حدود ۳۰۰ شهروند به این مراکز مراجعه کردند.

خبرگزاری مهر به نقل از مدیر روابط عمومی اورژانس تهران گزارش داده این افراد غالباً با علائم تنگی نفس، سوزش چشم، درد قفسه سینه، سوزش گلو و سرفه به پایگاه های اورژانس مراجعه کردند که با اکسژن تراپی درمان و مرخص شدند.

این کارشناس فوریتهای پزشکی با بیان اینکه در شرایط اضطرار اورژانس تهران ۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس را در ۵ میدان پرتردد شهر مستقر کرد، گفت: این اتوبوس آمبولانسها مانند کلینیکهای سیار هستند که در میادین آزادی، انقلاب، امام خمینی(ره)، رسالت و تجریش مستقر شدند.

به گفته او در نخستین روز از آلودگی هوا طی هفته جاری در شرایط اضطرار ۱۵۷ نفر از خدمات سرپایی بهره مند شدند.

در مراجعه خبرنگار کلمه به یکی از مراکز درمانی شهروندی که تازه از کرج به تهران رسیده می گوید به محض ورود دچار نفس تنگی شده و سر از بیمارستان درآورده است.

این خانم میانسال که می گوید برای کار اداری مجبور به حضور در تهران شده است، می گوید: خدا به داد تهرانی ها برسد.

پیرمردی هم قلبش به شماره افتاده و آلودگی هوا بیماری وی را تشدید کرده است. او نیز به ما می گوید: هوا نیست، به راحتی سم تنفس می کنیم.

در میان مراجعین نفرات زیادی را می توان یافت که آلودگی باعث حضورشان در بیمارستان شده است. پیر و جوان. آنها که با ماسکی وارد می شوند بهتر قابل تشخیص هستند. سردرد و تهوع و تنگی نفس و التهابهای قلب و عروق و گوارش و .. موضوعی که زمینه گفت و گو با یکی از پزشکان بیمارستان می شود.

او به دو مورد سکته قلبی تنها در طول یک روز در اثر آلودگی هوای تهران اشاره کرده و می گوید: بیشتر مراجعین ما بیمارانی هستند که به مسمومیت ناشی از آلودگی هوا مبتلا شدند.

او که مرز هشدار و خطر آلودگی را بیش از آمار و اراقام اعلام شده رسمی می داند. تاکید می کند: این خطر بسیار جدی است و آثار غیرقابل جبرانی حتی برای آن دسته از شهروندان دارد که هنوز گذرشان به بیمارستان نرسیده است.

این پزشک که می گوید: بیشتر از همه خطر مسمومیت در معرض آن دسته از شهروندان است که سابقه بیماری های قلبی ، عروقی و تنفسی و ریوی دارند، معتقد است: آسیب و خسارات ناشی از این هوا تازه در آینده در وضع خطر سلامت شهروندان با بروز بیماریهای مختلف عیان خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران، زلزله و سکته قلبی را مرگهای آنی و لحظه ای عنوان کرده و گفته است: داشتن هوای ناپاک مرگ تدریجی است. کسی هم متوجه آن نشده و حتی شاید بیشتر از زلزله تلفات به بار آورد اما به روی خودمان نمی آوریم.

وی با تاکید بر اینکه ما در مقابل نسلهای آینده مسئول هستیم اظهار کرد: هوای ناپاک بر جسم و روح و حافظه نسل آینده تاثیر منفی می گذارد و ما همه اینها را می دانیم اما آن را رها کرده و اقدامی انجام نمی دهیم.

در ورود به یکی از داروخانه های شهر با ازدحام جمعیت زیادی مواجه می شوم، برای گفت و گو سراغ داروساز داروخانه می روم که پیش از شروع بحث این سوال را می پرسد که چرا ماسکی بر صورت نداری و استفاده از وسیله ای برای ممانعت از ورود آلودگی به سیستم بدن پیشنهاد می کند، که از آن استقبال می کنم.

او با اعلام نگرانی از وضعیت سلامت مردم خبر می دهد: تنها طی شب گذشته ۸۰ مراجعه ناشی از مسمویت آلودگی هوا به این داروخانه داشته اند. ۸۰ مراجعه تنها مربوط به یکی از داروخانه های سطح شهر است و باید دید میانگین این آمار به اضافه تعداد داروخانه های تهران چه نموداری از بی تدبیری مسوولان در زمینه جان مردم ترسیم خواهد کرد.

طبق اعلام مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر وزارتی، به دنبال افزایش آلاینده‌های هوایی، حدود ۱۰درصد میزان ماموریت‌های اورژانس ۱۱۵به دنبال افزایش آلاینده‌های هوایی، اضافه شده است و این باری اضافی برای وزارت بهداشت ایجاد می‌کند. این درحالیست که هر ماموریت اورژانس ۸۰هزار تومان بار مالی برای وزارت بهداشت به دنبال دارد.

وی با اشاره به افزایش بار مراجعات قلبی و تنفسی به بیمارستان‌ها در پی تشدید آلاینده‌های هوایی، گفت: در برخی بیمارستان‌ها از جمله مرکز قلب تهران طی چند روز اخیر مراجعات قلبی حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. در مجموع کهنسالان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و تنفسی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

این داروساز خانم در گفت و گو با کلمه به شهروندان توصیه می کند که حتما از ماسک و سایر وسایلی که خطر ورود آلودگی به بدن را کاهش می دهد، استفاده کنند و از سبزیجات و میوه جات و نوشیدنی ها به وفور استفاده نمایند.

مسوول فروش این داروخانه نیز از افزایش خرید ماسک خبرمی دهد و می گوید: در گذشته اینگونه نبود.

نکته قابل تامل آنکه آمار ارایه شده فوق تنها مختص به یک داروخانه و بیمارستان است و بدون شک اگر مسوولان در این زمینه با پرهیز از آمارسازی و عدم کتمان آسیب های ناشی از آلودگی، خسارات واقعی را اعلام کنند، چوب ناشی از سوء مدیریت مسوولان بر پیکر شهروندان آماری وحشتناک خواهد بود و اینکه ازدحام این روزهای مراکز پزشکی با چه میزان مرگ و میر هم همراه بوده است، باز به صداقت و شفاف سازی مسوولان بستگی دارد.

روزنامه حمایت متعلق به قوه قضائیه با بررسی اثرات و خطرات ناشی از آن به تاثیر آلودگی هوا بر حافظه، افزایش سقط جنین و اختلال های ژنتیکی و افزایش ۲۴ درصدی اختلال های کروموزومی نوزادان اشاره کرده است.

گزارش ها حاکی از آمار افزایش سقط جنین و اختلال های ژنتیکی بر اثر آلودگی هواست و از یک سو بسته های حمایتی برای افزایش جمعیت و زاد و ولد هم در حال تهیه است!

دکتر سعید دستگیری در مورد تاثیر آلودگی هوا بر تولد نوزادان معلول با اشاره به بررسی های انجام شده گفته است: مواجهه با آلاینده های موجود در هوا همچون سرب و آرسنیک و دیگر فلزات سنگین و نیز در معرض اشعه و پارازیت قرار گرفتن تا ۳۰برابر خطر تولد نوزاد معلول و عقب مانده ذهنی را افزایش می دهد و این زنگ خطری است برای شهروندان پایتخت که هر روزه در معرض این آلودگی های محیطی قرار دارند.

به گفته این پزشک به طور معمول از هر یکهزار تولد، دو نوزاد در ایران مبتلا به اختلال های کروموزومی هستند که با افزایش آلودگی هوا این میزان به ۲۴ درصد افزایش می یابد.

ﻣﺤﻤﺪ ﺣﯿﺪرزاده پزشک متخصص هم در ﺧﺼﻮص ﺗﺎﺛﯿﺮ آﻟﻮدﮔﯽ هوا ﺑﺮ بیماریهای ﻣﺎدرزادی ﻧﻮزادان می گوید: اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﯿﺶ از همه ﭼﯿﺰ ﺑﺮ عهده ﺳﯿﺎﺳﺖ‌ﮔﺬاران بهداﺷﺖ و ﻣﺤﯿﻂ اﺳﺖ و آنها ﺑﺎﯾﺪ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻧﻈﺮات ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ اراﺋﻪ دهند. وی اداﻣﻪ می دهد: ﻣﺴﻠﻤﺎ آﻟﻮدﮔﯽ هوا ﯾﮑﯽ از ﻓﺎﮐﺘﻮرهای ﺑﺮوز بیماریهای ﻣﺎدرزادی در ﻧﻮزادان ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻧﻤﯽ ﺗﻮان ﻋﻠﺖ اﺻﻠﯽ ﺑﯿﻤﺎری های ﻣﺎدرزادی ﻧﻮزادان و ﯾﺎ جهش های ژﻧﺘﯿﮑﯽ و اﺧﺘﻼل های واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ آن را تنها زاییده آﻟﻮدﮔﯽ هوا داﻧﺴﺖ و ﻣﺴﻠﻤﺎ آﻟﻮدﮔﯽ هوا ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ تنهایی ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺮوز ﻣﺸﮑﻼت ﺟﻨﯿﻨﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

وی می گوید: ﺗﻐﯿﯿﺮات ژﻧﺘﯿﮑﯽ ﻣﺴﺌﻠﻪ ای ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﺳﺘﻨﺸﺎق هوای آﻟﻮده ﺧﺎﻧﻢ ﺑﺎردار ﺑﻪ وﺟﻮد آﯾﺪ و اﺧﺘﻼل ها ﺑﻌﺪ از چهار ﯾﺎ ﭘﻨﺞ ﻧﺴﻞ ﺧﻮد را ﻧﺸﺎن ﻣﯽ‌دهد و ﺑﺮوز ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل ﻧﻤﯽ ﺗﻮان آﻟﻮدﮔﯽ هوا را ﻋﺎﻣﻞ اﺻﻠﯽ ﺑﺮوز ﺳﻨﺪرم داون ﻗﻠﻤﺪاد ﮐﺮد، اﺧﺘﻼل‌های ژﻧﺘﯿﮑﯽ و اﯾﻦ ﻗﺒﯿﻞ ﺑﯿﻤﺎری های ﻣﺎدرزادی ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﮔﺬر ﻧﺴﻞ‌های ﻣﺘﻤﺎدی اﺳﺖ. در نهایت آنچه که مشخص است این است که نمی توان منکر تاثیرات مخرب آلودگی هوا و پارازیت‌های موجود در هوا بر باروری ها، رشد جنین و تولد نوزادان معلول شد و این مسایل باید با بی طرفی و نگاهی روشن و برگرفته از آگاهی های پزشکی مورد بررسی قرار بگیرد و نپسندیم که با ارائه آمار ناصحیح به اصطلاح بخواهیم جامعه را از نگرانی دور کنیم.

هم چنین پژوهش جدید دانشگاه تولان،‌ بنزین سرب‌دار را به میزان جرایم خشونت‌آمیز وقوع یافته در شش شهر آمریکا مرتبط کرده است.

در گزارشی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده نتایج این تحقیق همچنین نشان داده است: قرار گرفتن کودکان دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در معرض سطوح بالای سرب، منجر به افزایش چشمگیر جرایم در دهه ۱۹۸۰ شده است.

محققان دریافتند که هر یک درصد افزایش در تناژ سرب منتشر شده در جو، منجر به نیم درصد افزایش در نرخ تشدید جرایم در ۲۲ سال بعد شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com