Image result for ‫مراسم تشییع هاشمی‬‎

 

«۱۰ مهر» و «صدای مردم»: اقشار مختلف مردم از ساعات اولیه بامداد برای شرکت در مراسم تشییع و بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌سمت دانشگاه تهران در حرکتند. در همان اولین ساعات صبحگاهی دانشگاه تهران مملو از جمعیتی بود که به‌نظر می‌رسد از پیش سازماندهی شده بودند. اما از سوی دیگر جمعیت در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران موج می‌زند. مشاهدات خبرنگاران حاکی از حضور گسترده جوانان در این مراسم است. در حالی که در مراسم رسمی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود، شعارهایی در حمایت از رهبری پخش می‌شود، مردم در خیابان‌های اطراف شعارهای متفاوتی می‌دهند. شعارهای «وصیت هاشمی، حمایت از خاتمی»،  «میرحسین کروبی تسلیت تسلیت»، «یا حسین میرحسین»، … از‌جمله شعارهایی است که در مراسم تشییع هاشمی رفسنجانی شنیده می‌شود. عدالـت: ترجیع‌بند این شعار‌های «مردمی»  می‌گفت «سفارت روسیه، لانه جاسوسیه». به‌نظر می‌رسد شعار «مردم انقلابی» که در سال‌ ۱۳۸۸ می‌گفتند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» بطور «خوش‌جوش» به‌روز شده است!

رهبر جمهوری اسلامی  در پیام بمناسبت مرگ هاشمی: «اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سال‌های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره برداری از این تفاوت های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.»
●● تعرف خناس: در قرآن آمده است «مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاس». «خناس» صیغه مبالغه از ماده «خنوس‌« است و ریشه آن «خنس‌« به معنای سرّ و پوشاندن می‌باشد و خنّاس یکی از صفات شیطان وسوسه‌گر است‌.

«۱۰ مهر» و «صدای مردم»: اقشار مختلف مردم از ساعات اولیه بامداد برای شرکت در مراسم تشییع و بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌سمت دانشگاه تهران در حرکتند. در همان اولین ساعات صبحگاهی دانشگاه تهران مملو از جمعیتی بود که به‌نظر می‌رسد از پیش سازماندهی شده بودند. اما از سوی دیگر جمعیت در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران موج می‌زند. مشاهدات خبرنگاران حاکی از حضور گسترده جوانان در این مراسم است. در حالی که در مراسم رسمی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود، شعارهایی در حمایت از رهبری پخش می‌شود، مردم در خیابان‌های اطراف شعارهای متفاوتی می‌دهند. شعارهای «وصیت هاشمی، حمایت از خاتمی»،  «میرحسین کروبی تسلیت تسلیت»، «یا حسین میرحسین»، … از‌جمله شعارهایی است که در مراسم تشییع هاشمی رفسنجانی شنیده می‌شود.
●● عدالـت: ترجیع‌بند این شعار‌های «مردمی» می گفت «سفارت روسیه، لانه جاسوسیه». به‌نظر می‌رسد شعارهای «مردم انقلابی» که در سال‌ ۱۳۸۸ می‌گفتند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای شمیران» بنحو «خوش‌جوش» به‌روز شده است!

https://www.youtube.com/watch?v=5zsoDyDrzGw

  • علی‌اکبر ولایتی در برنامه «این شب‌ها»: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خود یک «امیرکبیر» بلکه بالاتر از آن بود…
    ●● ولایتی در سال ۱۳۹۲۲: «هاشمی در  فتنه نقش داشت». وی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران درباره نقش هاشمی در فتنه و نوع رابطه با وی، گفت: آقای هاشمی با حکم رهبر معظم انقلاب رییس مجمع تشخیص مصلحت است و نظر مقام معظم رهبری این است که احترام ایشان حفظ شود، اما این که آقای هاشمی در فتنه نقش داشته معلوم است؛ هر کس که در خط و طریق رهبری است باید در فتنه موضع‌ می‌گرفت، آن‌روز بعضی‌ها فکر می‌کردند که کار تمام شد… » (فرارو، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰).
  • صفحه منتسب به سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس با انتشار پستی در توئیتر نوشت «گاهی اوقات تاکتیک‌های متفاوتی داشت، ولی هاشمی استکبار‌ستیز و صهیونیست‌ستیز بود…»
    ●● عدالت: تاکتیک‌های «ضداستکباری» و «ضدصهیونیستی» هاشمی طی این سال‌ها از «ایران‌گیت» تا مصاحبه زیر را شامل می‌شود:

 

 

  • «۱۰ مهر»: شب گذشته علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس در حساب توییتری خود نوشت: «شعارهای مردم در تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نشان می‌دهد که مسئولان نظام باید زودتر مسئله حصر خانگی رهبران معترضان سال ۸۸ را حل کنند.»
    ●● عدالت: علی مطهری در ۲۰ مهر ۱۳۸۳ پیش از انتخابات ریاست جمهوری طی یک نامه سرگشاده  خطاب به هاشمی نوشت: «از قرار معلوم، تصمیم گرفته‌اید که در صورت لزوم پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری بگذارید و کاندیدا شوید. این جانب به دلایلی که برخی از آن‌ها ذیلاً ذکر می‌شود، پیشنهاد می‌کنم که پا به این عرصه نگذارید… اکثر فرزندان و برخی نزدیکان شما در کارهای اقتصادی وارد شده‌اند و این امر در صورتی که جنابعالی رئیس جمهور شوید موجب افزایش شایعات خواهد شد. همچنین تحمل جنابعالی در مقابل انتقاد آشکار و مطرح در رسانه‌ها اندک است گرچه انتقادات خصوصی را راحت‌تر می‌پذیرید، و این امر یک نقطه منفی برای یک رئیس جمهور است و باعث پیدایش گروه‌های سیاسی نیمه مخفی می‌شود…»

    ناطق نوری در برنامه «این شب‌ها»: «چرا مردم برای درگذشت یک روحانی با تمام هجمه ای که سالیان سال است علیه روحانیون وجود دارد تا این حد ناراحت می شوند؟ به خاطر خصوصیات اخلاقی و مدیریتی او در دوران زندگیش بود. هرچه بگذرد فقدان هاشمی بیشتر احساس می شود…»
    ●● گروه تاریخ رجانیوز: همین چند سال پیش، محتشمی‌پور در باره هاشمی چه گفت؟علی اکبر محتشمی‎پور به عنوان یکی از چهره‎های شاخص مجمع روحانیون مبارز است که پس از حوادث سال ۸۸ در نجف رحل اقامت گزیده‎است… وی با انتقاد شدید از هاشمی رفسنجانی و اقدامات او می‌گوید: «باید تجدید نظر در روش، برخوردها، جامعه، جوان، دانشگاه و زن داشته باشیم. اختلاف نظر در روش برخورد است.:  محتشمی‌پور در این دیدار با تاکید بر غلط بودن روش برخورد در دوران  هاشمی  و لزوم تجدید نظر در آنها می گوید: «بعد از جنگ اگر یک میلیون بسیجی جبهه رفته آب دیده مستعد داشتیم، بر اثر برخی سیاست ها که آقای هاشمی رفسنجانی گذاشت بخش عظیمی از آنها وارد وادی دیگری شدند. وقتی آقای هاشمی می گوید مانور تجمل! بسیجی باید پولدار باشد! تمام ارزش ها که امام آمد تجمل را منفی کرد. ساده زیستی روحیات معنوی را در بچه های مسلمان زنده کرد. یک دفعه آقای هاشمی اینها را به هم می زند و بچه های خوب ما وارد گردونه مادی شدند.»

او در بخشی دیگر از سخنانش با انتقاد از تغییر مواضع و روند افراط و تفریط هاشمی، برخی دیدگاه های او در سالهای ابتدایی انقلاب را یادآور شده و می گوید: «اخیرا گفتم در آخرالزمان همه مفاهیم و ارزش ها عوض می شوند. آنهایی که خشن و تند هستند، معتدل می شوند. آنان که معتدل هستند، خشن می شوند. پیشینه برخورد آقای هاشمی را نگاه کنیم. بعد از حادثه خونین مکه وقتی جنازه ها را آوردند، من آن موقع وزیر کشور بودم و آقای هاشمی در برابر مجلس صحبت کرد و گفت: آل سعود محکوم به اعدام هستند. همین آقای هاشمی رابطه خانوادگی با آل سعود پیدا کرده است. الان دسته جمعی، ۲۰ نفره، ۳۰ نفره میمان می‌شوند. ملک عبدالله با زن و بچه یک شب میهمان آقای هاشمی می شوند.این افراط و تفریط است و بنده می شوم تند!

این آقای هاشمی در خطبه های نماز گفت : «ثروت اندوزان زالو صفت! و باید از حسابهای بانکی به نفع دولت مصادره بشود.» یک مرتبه پولدارها احساس خطر کردند که هرچه پول دارند ببرند و در دولت با بحران مواجه شدیم. همین آقای هاشمی گفت: «هرکسی می خواهد خارج برود ما درب بانک مرکزی را باز کردیم دلار هفت تومان به آنها دادیم….سیاست های ویرانگر، تند و خشن! آن موقع ایشان می شود معتدل و ما می شویم خشن! آقای هاشمی یک روز در نماز جمعه می گوید آنها که کراوات می زنند دم خر است. یک روز از مانور تجمل می گوید.محتشمی پور در پایان این جلسه با تاکید بر لزوم تصحیح روند گذشته توسط صاحبان آن می گوید: آقایان بگویند راهی که رفته ایم اشتباه بوده است. اقتصاد را نابود کردند. سیاست و فرهنگ را به جایی کشاندند و عده دیگری بودند که چوب لای چرخ گذاشتند…ما که کاری نکردیم، منزوی شدیم، کتک خوردیم، خانه نشین شدیم. آقایان جوانان را از انقلاب و نظام بری کرده اند، می گویند ما کاری نکرده ایم.حالا اگر من که همه چیز را به جان خریده ام کنار آنها قرار بگیرم، من هم زیر سوال می روم. آقای هاشمی باید بپذیرد که اشتباه کرده است. آن وقت می شود کار کرد.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com