حزب حاکم بر ترکیه (عدالت و توسعه) یا همان آک پارتی به گونه ای زیرکانه در حال مداخله در مورد مسائل جنسی شهروندان ترک است و از طریق اقداماتی رویکرد مردسالارانه خود را در جامعه ترویج می دهد.

فاطمه کاپلان حریت، یکی از نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق از احزاب اصلی اپوزیسیون سکولار ترکیه

اگرچه مدت‌هاست گفته شده است که دولت‌ها نباید در حریم خصوصی شهروندان دخالت کنند اما دولت عدالت و توسعه گویا با این موضوع موافق نیست. در روز ۱۵ دسامبر «فاطمه کاپلان حریت» یکی از نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق از احزاب اصلی اپوزیسیون سکولار ترکیه با در دست داشتن کتابی در صحن مجلس ملی ترکیه آن را به نمایندگان نشان داد. کتابی تحت عنوان «ازدواج و زندگی خانوادگی» بود. حریت به همکاران خود توضیح داد که این کتاب در استان کوتاهیه به زوج های جوان تازه ازدواج کرده هدیه داده می شد. در ترکیه ازدواج قانونی در مراسم مدنی در شهرداری ها برسمیت شناخته می شوند. آن گونه که این نماینده می گوید در این کتاب سناریوهای جنسی وجود دارند به طوری که رسانه های اجتماعی را لرزنده است. این کتاب بیش تر برای مردان نوشته شده است و به طور مستقیم مشاوره هایی را به آنان در این باره که باید با همسران شان چه کاری انجام دهند ارائه داده است. برای مثال، در این کتاب علیه صحبت کردن در حین رابطه جنسی نوشته است چرا که از دید این کتاب و نویسندگان آن کودکی که در نتیجه چنین مقاربتی به دنیا بیاید دچار لکنت زبان و یا در بدترین حالت لال خواهد شد. یکی از کاربران درشبکه های اجتماعی به خصوص توئیتر به شوخی نوشته است اگر در حین رابطه جنسی جیغ بزنیم چه می شود؟

در این کتاب هم چنین آمده است که اگر زن و شوهری از قوانین گفته شده در حین رابطه عمل نکند و زن از شوهرش در طول رابطه جنسی تبعیت نکند و رابطه پرشوری نداشته باشد بچه آنان احمق به دنیا خواهد آمد یکی دیگر از کاربران به شوخی نوشته است دوستان، حین عمل جنسی دعا کنید که بچه تان یک محقق بدنیا بیاید.

کتاب ازدواج و زندگی خانوادگی

در این کتاب به مردان توصیه شده با زنان دارای قابلیت باروری بالا و زیبا ازدواج کنند اما آنان باید باکره باشند. هم چنین نوشته است که زنان نباید سرد باشند و در رختخواب باید به خواسته شوهر گردن نهاده و فعال باشند . در این کتاب نوشته شده که یک زن باید شوهرش را تشویق کند که به رختحواب بیاید. در این کتاب نوشته شده که لازم است یک زن برای شوهرش لباس جذاب بپوشد حتی اگر شوهرش با او رفتار خوبی نمی کند. در این کتاب نوشته شده اگر یک زن در خانه برای شوهرش جذاب بنظر نرسد و از خواسته های او اطاعت نکند مرد باید او را کتک بزند. مردان به مثابه چوپان هستند و ضرب و شتم زن به یاد او می آورد که حاکم در خانه کیست. این تقریبا شبیه کتاب مشاوره اداره داروست. این برای آنان خوب است.

پس از ضرب و شتم به زن توصیه می شود که برای شوهرش در لباسی مورد علاقه او قهوه آورده تا به دعوا پایان داده شود آن هم با رابطه جنسی. در هر صورت زنان حق شکایت از شوهران شان را ندارند.

اگر شوهر عصبانی شدهمسرش باید او را آرام کند و طلب بخشش و عذرخواهی کند. بهترین کار این است که زنان از عصبانی کردن شوهران خودداری کند. این کتاب نه تنها خشونت خانگی بلکه چند همسری را نیز تشویق می کند. منطق آن جالب است اگر همسر شما بدخلق است چرا او را طلاق می دهید و اجازه می دهید با مرد دیگری ازدواج کند؟ بهتر است همسر دیگری اختیار کنید. این کتاب نشان می دهد که رقابت بین همسران جالب است. چند همسری در ترکیه غیر قانونی است اما محبوبیت آن رو به افزایش است.

در ادامه این کتاب درباره اشتغال زنان می نویسد و اشاره می کند که بهتر است زنان از خانه به دنبال کار بیرون نروند چرا که ۵۰ درصد از زنان در محل کار از نظر جنسی مورد ازار و اذیت قرار گرفته اند و میل جنسی شان نسبت به شوهران شان کاهش یافته است. نویسنده این کتاب پرچمی قرمز برای شوهرانی که همسران شان شاغل هستند بالا گرفته و می نویسد:«اگر یک زن مردی خوش تیپ تر از همسر خود را ببیند ذهن او به سمت مرد جذاب تر سرگردان و حیران خواهد شد. برای آن که خانواده از بحران به دور باشد زنان باید خانه دار بمانند.»

در این کتاب به والدین درباره زمان ازدواج فرزندان نیز توصیه می شود و هشدار داده می شود در صورتی که زمان ازدواج به تعویق بیفتد عواقب وخیمی خواهد داشت و به والدین برای ازدواج پسران در فاصله سنی ۲۲ تا ۲۴ سالگی توصیه می کند و دختران بین ۱۶ تا ۱۸ سالگی. افرادی که از نظر جسمی و ذهنی بیش تر از سن واقعی خود به نظر می رسند می توانند با افراد جوان تر ازدواج کنند.

«حسن جالیشکان» نویسنده که برای اداره امور دیانت مذهبی کار می کند پس از جنجال ایجاد شده در افکار عمومی روز ۱۹ دسامبر گفت که اگر شهرداری ها این کتاب را توزیع می کنند باید با آن اداره در ابتدا مشورت کنند. او هم چنین اشاره کرده که این کتاب برپایه سنت های غلطی است و نمی تواند سازگار با ارزش های اسلامی باشد. با این حال، مقام های شهرداری استان کوتاهیه به مطبوعات گفته اند که هیچ گونه شکایتی از مردم دریافت نکرده اند.

این تنها کتاب چاپ شده این چنینی نبوده است. در تاریخ ۱۶ دسامبر حریت در کنفرانسی مطبوعاتی گفته که شهرداری در کتابی با عنوان «ازدواج و قداست آن» رویکردی تحقیرآمیز را علیه زنان در پیش گرفته است و نوشته که زنان از نظر ذهنی ناقص هستند به طوری که نباید در هر موضوعی با آنان مشورت کرد. زنان نباید به پارک یا ژیمناستیک بروند. مردی که زنش را بزند او تمایل بیش تری به رابطه جنسی با او خواهند داشت. در این کتاب اشاره شده که سالن باله و تئاتر لانه های شیاطین هستند. زنان حق رفتن خارج از خانه بدون اجازه شوهران شان را ندارند و اگر همسران یهودیان و مسیحی هستند شوهران حق منع آنان از رفتن به نیایش گاه های شان را دارند.

«کلثوم کاو» رییس گروهی به نام پلتفرم جنایت علیه زنان را متوقف خواهیم کرد که در اعتراض به این کتابچه ها و تاثیر آنان بر حامعه ترکیه تشکیل شده است اشاره می کند که حزب عدالت و توسعه از شهرداری ها خواسته تا زنان را متقاعد کنند که حقوق ندارند و با این کتابچه ها جزئیات آن را بیاموزند.

او می گوید مقام های دولتی نباید در جریان ازدواجی مدنی کتابی را بدهند که مبتنی بر برداشتی از عقاید مذهبی است. او می گوید که شهرداری کوتاهیه مدعی است که این کتاب برای مهار نرخ بالای طلاق است. حزب عدالت توسعه زنان را که طلاق می گیرند تقبیح می کند .

«دیرن جواهر شن» وکیل و فعال حقوق زنان به المانیتور می گوید این جزوات نشانه ای دیگر از آن است که دولت از هر ابزاری برای گسترش دیدگاه زن ستیزانه و تقویت مردسالاری مدنظر خود استفاده می کند.

وضع قانون شرایط اضطراری اوضاع را برای زنان در ترکیه بدتر ساخته است. «سرای شاهین» که قصد سفری کاری به بورسا را داشت یکی از قربانیان بود. دو افسر پلیس بدون مجوز وارد اتاق او شدند و درباره نوشته هایش پیرامون یکی از پسران رجب طیب اردوغان او را بازداشت کرد. او بلافاصله ازاد شد. با این حال، آیا این نحوه ورود اجباری به خانه ارتکاب جرمی از سوی پلیس نبوده است؟ ایا از نظر معیارهای اسلامگرایانه ورود افسران مرد به اتاق خواب یک زن قابل قبول است؟

خشونت علیه زنان در دوران حاکمیت قانون اضطراری در ترکیه در حال افزایش است. «شن» تاکید می کند که در خیابان ها وضعیت برای زنان در تمام سنین ناامن است. او می گوید که تعداد قتل زنان، ازار و سوء استفاده جنسی و حمله به حقوق آنان در حال رشد بوده است.

اما بخش جالب آن است که میزان زنانی که به مبارزه مسالمت آمیز و مقاومت در برابر این جریان نیز در حال افزایش است. نوع برخورد دولت ترکیه با موضوع سکسوالیته یادآور قرون شانزدهم و هفدهم میلادی است و برای زنان و افراد زیر سن قانونی ترسناک است.

منبع اصلی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com