پاسخ جستجوی گوگل به تاریخچه اپوزیسیون سوریه در اخبار منتشر شده به زبان انگلیسی از ژانویه ۲۰۰۵ تا ژانویه ۲۰۱۰ – اهمیت این سال ها در آن است که اگر اپوزسیونی در سوریه وجود داشته است احتمالا در طی این سال ها می بایست حداکثر فعالیت مدنی و جنبش بدون خشونت را به کار گرفته باشد و پس از ناکامی حرکات مردمی در چنین دوره ای از زمان از اواسط سال ۲۰۱۰ قیام مسلحانه آغاز کرده باشد.

تمامی نتایج جستجو را می توان اینجا دید . در نتایج جستجو تقریبا هیچ پستی که از وجود یا ماهیت اپوزیسیون٬ جریان دموکراسی خواه یا جنبش های مردمی خبر بدهد پیدا نمی شود. با توجه به جستجوی عبارت “Syrian Opposition ” اکثر نتایج یافت شده در اخبار با بخشی از اپوزیسیون لبنان که به سوریه متمایل است یا Pro Syrian Opposition مرتبط است٬ اما خبری از جریانی داخلی یا مردمی علیه دولت سوریه نیست.

در نخستین صفحه‌ی نتایج جستجو دو خبر بیش از همه جلب توجه می کند:

وبلاگی که فعال نیست:

وبلاگ منسب به جریانات مخالف در سوریه که در تصویر زیر فابل ملاحظه است و فعال نیست

خبر مربوط به راه اندازی وبلاگی مربوط به مخالفان دولت سوریه که فعال نیست در سال ۲۰۰۷ منتشر شده است.

 

 خبر جالب تر مربوط است به سال ۲۰۰۶٬ ٬ آنچنان که این خبر نقل می کند  در این سال دولت بوش تصمیم می گیرد بودجه کلانی را برای راه اندازی و تقویت اپوزیسیون سوریه صرف کند. این خبر از نیویورک تایمز از دیدگاه گوگل چهارمین خبر مهم در طول ۵ سال منتهی به شورش های مسلحانه در سوریه است.

سرمایه‌گذاری دولت بوش از سال ۲۰۰۶ برای راه اندازی اپوزیسیون در سوریه

 

نگارنده هیچ دید عقیدتی یا تعلقی به جمال نه چندان دلنشین بشار اسد ندارد. صرفا با توجه به علاقه شخصی برای کند و کاو در گوگل به این نتایج دست پیدا کردم.

این مطلب پیش از این به زبان انگلیسی در اینجا منتشر شده است.

* تصویر تیتر نگاهی به تلفات درگیری های نظامی در سوریه دارد و متعلق به رویترز است. لینک منبع

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com