Dakota Access Pipeline protesters square off against police between the Standing Rock Reservation and the pipeline route outside the little town of Saint Anthony, North Dakota, U.S., October 5, 2016. REUTERS/Terray Sylvester          FOR EDITORIAL USE ONLY. NO RESALES. NO ARCHIVES. - RTSQY9T

 

هزاران کاربر فیسبوک، با امکان چک‌این (Check In) در صفحه خود اعلام کردند که در صخره ایستاده، ایالت داکوتای شمالی کشور آمریکا (Standing Rock Indian Reservation) بوده‌اند. این حرکت در حمایت از کنش اعتراضی چند ماهه تظاهر‌کنندگان علیه لوله‌کشی نفت در داکوتای شمالی است که در کناره‌های رودخانه میزوری و نزدیک محل احداث چادر زده‌اند.

استندینگ راک سیوکس (Standing Rock Sioux Reservation) یکی از مناطق اختصاصی بومیان آمریکاست. قبایل مختلف ساکن صخره ایستاده نگران رودخانه و منابع آبی این منطقه هستند. خطوط نفتی قرار است از زیر رودخانه میزوری رد شود و لب مرز محل سکونت آنها احداث شود. این لوله‌ها تهدیدی برای آب شرب آنها بوده و میراث فرهنگی آنها را در خطر نابودی قرار می‌دهد.

از زمان شروع پروژه‌ی لوله‌کشی داکوتا، ساکنان و کنشگران، نگرانی خود را از این طرح اعلام کردند. اما زمانی که به بهانه قوانین مالکیت امکان تصمیم‌گیری قدیمی‌ترین ساکنان منطقه برای منابع زمینیشان سلب شد، دست به اعتراض‌های طولانی زدند.

بسیاری از کنشگران حاضر نگران تبعات بلند‌مدت‌ برداشت و جابه‌جایی سوخت‌های فسیلی‌اند. سوخت‌های فسیلی با انتشار گازهای گلخانه‌ای موجب گرمایش زمین‌ می‌شوند و خطری جدی برای آینده‌ی زمین‌اند.

در جریان این اعتراضات، پلیس ایالتی با تکیه بر قوانین دفاع از حریم خصوصی، تظاهرکنندگان را سرکوب و دستگیر کرده است. آمار دستگیری معترضین از ده آگوست تا روز جمعه به ۴۱۱ نفر رسیده است. تنها ۱۱۴ نفر از این افراد در روز جمعه دستگیر شده‌اند. عکس‌هایی از اعتراضات را اینجا ببینید. 

پس از درگیری‌های اخیر با پلیس، فراخوانی در فیسبوک پخش شد که مدعی بود اداره پلیس منطقه، از امکان «چک این» فیسبوک، برای ردیابی و دستگیری تظاهرکنندگان استفاده می‌کند.

هر چند پلیس این ادعا را رد کرد و احتمالا اعلام حضور در صخره ایستاده، تاثیری در روند دستگیری‌ها نخواهد داشت، این حرکت نمادین، باعث جلب توجه دنیا به وقایع صخره ایستاده و مقاومت تظاهرکنندگان شده است.  از بعد از ظهر روز دوشنبه صفحه فیسبوک صخره ایستاده بیش از یک میلیون بار دیده شده و بیش از چهارصد هزار نفر به این صفحه پیوستند.

متن فراخوان را در زیر بخوانید.

اداره پلیس مونتی، از امکان چک این فیسبوک برای ردیابی افراد حاضر در صحنه استفاده می‌کند برای اینکه چادرهای محل دعا را به هم بزند. مدافعان آب از همه می‌خواهند که در صخره ایستاده (Standing Rock) اعلام حضور کنند تا پلیس را گیج کنیم.

اگر اعلام حضور می‌کنید،

۱. عمومی‌اش کنید.

۲. در یک پست جدا ماجرا را توضیح دهید که فقط دوستانتان امکان دیدن توضیحات را داشته باشند.

۳. زیر پست چک این، ماجرا را توضیح ندهید و به دوستانی که زیر پست سوال می‌کنند یا می‌نویسند «مواظب باش» در پیغام جداگانه جواب بدهید. کامنت‌های زیر پست، مسئله را قابل باورتر می‌کند و پلیس را گیج می‌کند.

۴. پیام‌های توضیح را به جای به اشتراک گذاشتن از طریق دوستانتان، کپی و پیست کنید. این کار باعث می‌شود افراد لو نروند.

۵. در پست‌های توضیحی بنویسید “Standing Rock” که در موقع جستجو کردن این واژه در فیسبوک، پست‌های مربوطه بالا بیاید.

این کار یک کمک واقعی است و بدون خارج شدن از خانه، می‌تواند از کسانی که در معرض خطر قرار دارند محافظت کند.

 

لینک دکهٔ خبر: آتلانتیک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com