دوهفته‌نامه نبض، ۱۹ شهریور ۱۳۹۵

در دوهفته گذشته


خواهر ستار بهشتی بازداشت شد؛ مقامات شهرداری تهران از افشاکنندگان فساد مالی در شهرداری و شورای شهر شکایت کردند؛ زندانیان ندامتگاه مرکزی کرج به دلیل درز خبر اعدام‌ها مورد شکنجه قرار گرفتند و سازمان ملل گزارشگر تازه‌ای برای پیگیری وضعیت حقوق‌بشر در ایران تعیین کرد.

آزادی اجتماعات

۵ شهریور، مأموران امنیتی، سحر خواهر ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی که در بازداشت نیروی انتظامی کشته شد را بازداشت کردند. سحر بهشتی به همراه یکی دیگر از مهمانان در مراسمی به مناسبت سالروز تولد ستار بازداشت شدند.

xmashhad-concerts-jpg-pagespeed-ic-ytomawz4tk
«احترام به نظر علم الهدی» — منبع: ایران وایر

۱۴ شهریور، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به نرمش وزارتخانه تحت سرپرستی او در قبال فشار برای لغو همه کنسرت‌ها در مشهد گفت، «نزدیک به ۱۱ سال است که در مشهد کنسرتی برگزار نمی‌شود. تغییری نمی‌توانیم بوجود بیاوریم. اگر امکانش را داشتیم تغییرات را ایجاد می کردیم.» دو هفته پیش از آن، حسن روحانی خطاب به وزیر ارشاد گفته مطابق قانون عمل کنید و تسلیم فشارها نشوید.

مسئولیت‌پذیری و شفافیت

۷ شهریور، رسانه‌های ایرانی داخل و خارج از کشور پرده از پرونده فساد مالی در شهرداری تهران برداشتند. مطابق برخی اسناد فاش شده سازمان بازرسی کل کشور، تعدادی از مقامات شهرداری و شورای شهر تهران املاک گران‌قیمتی را از شهرداری با تخفیف بسیار بالا دریافت کرده‌اند. در واکنش به این خبر، مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در زمینه فعالیت‌های شورای شهر و شهرداری تهران به تحقیق و تفحص خواهد پرداخت. مجلس ایران حق دارد در زمینه فعالیت همه نهادهای حکومتی کشور تحقیق و تفحص کند. محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران از خبرگزاری‌های فاش کننده اسناد به دادگاهشکایت کردند. پس از آن سایت معمارنیوز، فاش کننده اسناد شهرداری در ایران ازدسترس خارج شد.

حقوق زندانی

۱۷ شهریور گزارش رسید که گروهی از زندانیان ندامتگاه مرکزی کرج در پی انتشار خبر اعدام ۱۲ زندانی مورد ضرب و شتم و بازجوئی قرار گرفته‌اند. شش تن از این زندانیان به سلول انفرادی منتقل شده و تهت فشار هستند که توضیح دهند خبر اعدام‌ها چگونه به بیرون از زندان درز کرده است.

همان روز، مهدی و حسین رجبیان، دو برادر هنرمند زندانی در زندان اوین در اعتراض به انتقال‌شان به بندهای جداگانه دست به اعتصاب غذا زدند. مسئولان زندان به دلیل مشاجره لفظی میان این دو زندانی و دادیار زندان، آنان را به عنوان جریمه از یکدیگر جدا کرده‌اند.

مشارکت زنان

۱۰ شهریور برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی یک زن به ریاست شورای شهر رسید. شعله مصطفی‌پور ریاست شورای شهر نوشهر را بر عهده گرفته است.

بازداشت خودسرانه

۱۰ شهریور، اطلاعات سپاه پاسداران اعلام کرد که، رابین شاهینی، شهروند ایرانی-آمریکائی را در شهر گرگان بازداشت کرده. شاهینی سابقه همکاری آشکار با اپوزیسیون خارج از کشور دارد. ظاهرا بازداشت او تیر ماه صورت گرفته است. در ماه‌های اخیر تعداد زیادی شهروندان دوتابعیتی در ایران بازداشت شده‌اند.

۱۵ شهریور، محمدرضا خاتمی، خبر از احضار خود و برخی دیگر از کنشگران اصلاح‌طلب وابسته به جبهه مشارکت به دادگاه داد. ۱۷ شهریور اعلام شد که این افراد ۱۷ آبان ماه با اتهاماتی از جمله «اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی عیله نظام و عضویت در گروه‌های غیرقانونی» محاکمه خواهند شد.

۱۷ شهریور، معاون دادستان انقلاب مشهد اعلام کرد که هشت مجموعه فعال در زمینه مدلینگ پلمپ، ۳۰ نفر احضار و شش نفر در این زمینه بازداشت شده‌اند. همان روز خبر رسید که سه فعال مدلینگ نیز در زاهدان بازداشت شده‌اند. در هفته‌های گذشته موج سرکوب و بازداشت افراد فعال در زمینه مدلینگ در کشور به راه افتاده. ۹ شهریور، دادستان انقلاب اردبیل نیز خبر از بازداشت بیش از ۲۰ نفر در ارتباط با مدلینگ داده بود.

حقوق بشر

۲ شهریور، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارشگر ویژه تازه‌ای را در زمینه حقوق بشر در ایران تعیین کرد. عاصمه جهانگیر جانشین احمد شهید می‌شود که به مدت پنج سال این سمت را عهده‌دار بود.

اعدام

۸ شهریور، پنج زندانی با اتهامات مواد مخدر و دو زندانی با اتهام قتل در یزد اعدام شدند.

۸ شهریور، احمد شهید گزارشگر وقت سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ایران، اعدام ۱۲ زندانی ندامتگاه مرکزی کرج را محکوم کرد. به گزارش سازمان ملل این زندانیان از محاکمه عادلانه برخوردار نبوده، در مواردی به وکیل دسترسی نداشته‌اند.

همان روز محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اذعان داشت که مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در این زمینه بازدارنده نبوده است.

۱۶ شهریور، دو زندانی در زندان لاکان رشت با اتهامات مرتبط با قاچاق مواد مخدر اعدام شدند.

۱۷ شهریور، بیش از ۱۰۰ فعال حقوق بشری و چهره دانشگاهی با انتشار نامه سرگشاده‌ای خواستار شناسائی اعدام‌های سال ۱۳۶۷ زندانیان سیاسی در ایران به عنوان جنایت علیه بشریت شدند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com