گروهی از سازمان‌های حقوق بشر در سراسر دنیا از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند که مجازات اعدام ‌را فورا لغو کند. ایران یکی از معدود کشورها در جهان است که بی‌توجه به موازین قانونی و انسانی، بر مجازات اعدام پافشاری می‌کند.

Iran Kurden Protestieren gegen die Hinrichtung von Rebellen

کمپین بین‌المللی حقوق بشر همراه با ۲۱ سازمان دیگر در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه (۱۶ اوت/۲۶ مرداد) منتشر کردند، خواستار پایان دادن فوری به مجازات اعدام در ایران شدند. ۲۲ سازمان حقوق بشری هم‌چنین خواسته‌اند که حکومت ایران تن به دادرسی عادلانه در دادگاه‌های عمومی بدهد.

ایران همانند عربستان سعودی در صدر فهرست کشورهایی در جهان قرار دارد که بی‌مهابا دست به اعدام می‌زنند. در هفته‌های گذشته نیز در چند مورد حکم اعدام در مورد گروهی از قاچاقچیان مواد مخدر یا زندانیان عقیدتی کرد در ایران اجرا شده است. سازمان‌های حقوق بشری به بیش از ۲۹ مورد اعدام اشاره کرده‌اند که تنها در فاصله سه هفته اول مردادماه اجرا شده است.

 

این سازمان‌‌ها هم‌چنین به گزارش سالانه احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر جمهوری اسلامی در سال ۹۴ استناد کرده‌اند که تاکید کرده بود که تعداد اعدام‌ها در ایران بیش از هر کشور دیگری در جهان است.

 

در بیانیه این ۲۲ سازمان نسبت به ادامه این روند و عدم رعایت حداقلی از موازین دادرسی عادلانه در دادگاه‌هایی هشدار داده شده است که حکم مرگ برای افراد صادر می‌کنند: «اجرای مجازات اعدام در ایران در سال جاری (۱۳۹۵) نیز با روند نگران کننده‌ای ادامه دارد. بنا بر آمار اطلس زندان‌های ایران٬ ۹۱۵ زندانی سیاسی و عقیدتی در حال حاضر ( مرداد ۱۳۹۵/ اوت ۲۰۱۶) در ایران در بازداشت به سر می‌برند٬ که ۳۹۰ نفر از آن‌ها زندانیان کُرد می باشند. اکثر این زندانیان کُرد محکوم به محاربه هستند. این در حالیست که تقریبا تمام اعدام‌هایی که در مناطق قومی اجرا می‌شود به صورت مخفیانه و بدون اعلام رسمی یا رسانه‌ای به انجام می‌رسد. از ابتدای انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ تا کنون هزاران نفر به جرایم مرتبط با مواد مخدر اعدام شده‌اند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها اقلیت‌های قومی بوده‌اند.»

 

این سازمان‌ها از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته‌اند که به جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورند «تا موجبات تشکیل و کار یک کمیته حقیقت‌یاب با مدیرت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران و ناظر سازمان ملل در امور مربوط به اعدام را هرچه زودتر فراهم کند.»

آن‌ها موکدا از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند که مجازات اعدام را فوری لغو کند و «به خصوص استفاده از مجازات اعدام علیه کُردها و سایر گروه‌های قومی در ایران تحقیق و بررسی کامل به عمل آورد و مشخص کند که این اعدام‌ها تا چه میزان به عنوان ابزاری برای ساکت کردن مخالفین سیاسی صورت می‌گیرد.»

 

در این بیانیه هم‌چنین از اعضای اتحادیه اروپا خواسته شده که در مذاکرات آتی حقوق بشری با تهران خواستار لغو مجازات اعدام در ایران شوند: «اتحادیه اروپا باید تاکید کند که ایران به عنوان نشانه‌ای از حسن نیت، حداقل در مدت گفت‌وگوها اجرای همه اعدام‌ها را متوقف کند. ما همچنین از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که نسبت به ضرورت دادرسی عادلانه در همه موارد پافشاری کنند.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com